Eddy Van de Voorde over de fusie van de havens: 'Twee jaar onderhandelen is érg lang'

De havens van Antwerpen en Zeebrugge onderhandelen de komende twee jaar over een fusie. Volgens een doorlichting van Deloitte en het advocatenkantoor Laga zijn de twee havens in hoge mate complementair en hebben ze veel te winnen bij een samenwerking. Toch heeft transporteconoom Eddy Van de Voorde (Universiteit Antwerpen) grote twijfels over de slaagkansen.

Balans van de week: waarom Boris Johnson Noord-Ierland onder de bus gooit

Daan Killemaes

Controle was het codewoord van de week. Het Verenigd Koninkrijk wint de controle over zijn economische toekomst door Noord-Ierland onder de bus te gooien, tenminste als het Britse parlement zaterdag toestemming geeft voor die brexit-deal. En België verliest de controle over zijn overheidsfinanciën, en daar kan het Belgische parlement niets aan veranderen.

Nieuwe inefficiënte belastingen in aantocht

Alain Mouton

Na de rijkentaks en de speculatietaks wordt nu ook de effectentaks afgevoerd. Toch is de kans groot dat een volgende regering opnieuw naar die ad-hoctaksen zal grijpen, als gemakkelijkheidsoplossing tegen een verdere ontsporing van de overheidsfinanciën.

Weekoverzicht Europa: EU maakt haar begrotingen op

Jef Poortmans

Na deze week staat de Europese Unie enkele stappen dichter bij een begrotingsvoorstel voor 2020. Het Europees Parlement wil daarin meer geld reserveren voor het klimaat. Voorts liet de Europese Rekenkamer haar licht schijnen over de begrotingen van de 41 EU-agentschappen.

Uit het magazine

Herman Daems: 'De overheid is een slechte bestuurder'

Patrick Claerhout

Herman Daems vindt het loonplafond dat de overheid hanteert voor beursgenoteerde bedrijven als Proximus en bpost geen goede zaak. "Het is puur eigenbelang. Door het salaris van de CEO laag te houden, kunnen meer winst en een hoger dividend naar de aandeelhouders vloeien."

Uit het magazine

Econoom Ive Marx: 'Het minimumloon is het verkeerde debat'

De vakbonden willen een hoger minimumloon. De werkgevers willen dat enkel als de loonkosten verder dalen. "Een ergerlijke discussie", zegt de econoom Ive Marx. "Tal van kortingen maken dat een laag brutoloon een behoorlijk nettoloon is. Er moet een ander debat worden gevoerd: waarom is er in België zo weinig laagbetaalde arbeid?"