Geld Geld Europa kan niet zonder Azië voor betaalbare elektrische wagens Vooral Chinese bedrijven hebben een technologische voorsprong uitgebouwd in batterijen waarop goedkope, kleine elektrische wagens rijden. Europa is op achtervolgen aangewezen.
Brusselse aandelen Brusselse aandelen Voorraadcorrectie is toch niet voorbij voor Melexis Op langere termijn blijft Melexis goed gepositioneerd om op structureel gunstige trends in te spelen, maar het bedrijf moet deze voorraadcorrectie even ondergaan.
Macro-economie & beleid Macro-economie & beleid Europese autoproducenten krijgen rake klappen: een crisis made in China De doemberichten over de Europese auto-industrie stapelen zich op, met als triest dieptepunt de 64 procent lagere kwartaalwinst die Volkswagen moest opbiechten. Meer en meer wordt de vraag gesteld of het ooit nog goed komt.
Macro-economie & beleid Macro-economie & beleid De grens van 30.000 euro: betaalbare elektrische auto’s moeten de markt redden De markt voor elektrische wagens krimpt. De klanten vinden ze te duur en mijden ze. Het aantal registraties daalt. Het zet de autobouwers aan tot haast om meer betaalbare modellen op de markt te brengen.
Internationale aandelen Internationale aandelen Ferrari brengt Exor op topsnelheid Exor, de holding van de rijkste familie van Italië, deelde onlangs zijn halfjaarcijfers. Die stelden niet teleur. De familie Agnelli zag de nettovermogenswaarde van Exor in de eerste helft van 2024 met 8,2 procent toenemen naar 38,3 miljard euro. De nettovermogenswaarde per aandeel steeg dankzij de inkoop van eigen aandelen met 8,8 procent iets harder …
Nieuws Nieuws Xpeng wil auto's bouwen in Europa om importtarieven te ontwijken: 'Eén van de redenen waarom zulke heffingen worden opgelegd' De Chinese autofabrikant Xpeng overweegt een fabriek in Europa te openen, om de nieuwe Europese heffingen op geïmporteerde voertuigen uit China te omzeilen. CEO He Xiaopeng vertelt in een interview met Bloomberg dat het bedrijf verschillende locaties onderzoekt. De voorkeur gaat uit naar regio's met "relatief lage arbeidsrisico's". "Chinese autofabrieken in Europa kan leiden tot meer werkgelegenheid", zegt auto-expert Tony Verhelle.
Macro-economie & beleid Macro-economie & beleid Audi is bij de grootste verliezers op de Europese automarkt dit jaar: wat is er aan de hand? Audi was in de eerste helft van 2024 een van de grote verliezers op de Europese automarkt. Dat blijkt uit de halfjaarcijfers van de Europese autoconstructeurskoepel ACEA. Audi kondigde vorige week nog een herstructurering aan in zijn fabriek in Vorst.
Nieuws Nieuws Audi Brussels is zware test voor Duitse Mitbestimmung De herstructurering van Audi Brussels komt er omdat de aandeelhouders van Audi hun wil hebben doorgedrukt, tegen de wens van de vakbonden in. Het dossier wordt dan ook een test voor het befaamde Duitse model van Mitbestimmung.
Nieuws Nieuws Wat zijn de kansen op een overname als Audi Brussels sluit? Na de productievermindering in de komende jaren zijn er na 2025 geen toekomstplannen meer voor de fabriek van Audi Brussels. Er staan meer dan 3.000 banen op het spel. Wat zijn de kansen van een doorstart in de Volkswagen Group en voor een overname door een ander automerk? En moet ook die andere autofabriek, Volvo Gent, vrezen voor zijn toekomst?
Consumeren Consumeren De elektrische auto als thuisbatterij gebruiken: een goed idee? Almaar meer elektrische wagens kunnen stroom terugleveren aan een woning of het net. Zij hebben wel een zogenoemde bidirectionele laadpaal nodig. Twee experts vertellen hoe dat werkt, en waarom een elektrische auto al dan niet de perfecte thuisbatterij is. "Nog tot 31 augustus is er een belastingvermindering, maar bijna niemand weet dat."
Nieuws Nieuws Van Hool kan niet op tegen de grote jongens Bij de voertuigenbouwer Van Hool verdwijnen circa 1.100 banen. Zal dat volstaan? Jarenlang heette de wendbaarheid van de wat kleinere speler in een wereld van mastodonten een troef te zijn. Maar Van Hool mist schaalgrootte. Zeker in de markt van elektrische bussen, waar Chinese, Duitse en andere Europese reuzen het tempo bepalen.
Geld Geld Zes alternatieven voor de staatsbon Wanneer u dit artikel leest, is de inschrijvingsperiode voor de staatsbon bijna afgelopen of (als u het met enige vertraging leest) afgelopen. Door het ontbreken van een fiscaal voordeel levert de bon dit keer geen uitzonderlijk hoog rendement. Er zijn alternatieven die evenveel of zelfs meer opbrengen.
Ondernemen Ondernemen 'Het is niet zo gemakkelijk om je te spiegelen aan Dacia’: puike jaarrapporten van autobouwers Renault en Stellantis 2023 was een financieel boerenjaar voor zowel Renault als Stellantis. Tony Verhelle, autojournalist van Newmobility.news, licht de dynamiek van de hypercompetitieve auto-industrie toe.
Macro-economie & beleid Macro-economie & beleid 3.000 jobs op het spel bij Audi Brussels: de zes grootste problemen die onderhandelen moeilijk maken Bij Audi Brussels dreigen eind oktober 1.410 van de meer dan 3.000 banen te verdwijnen. Audi wil mogelijk de productie van de elektrische Q8 e-tron sneller dan gepland stoppen. Vanaf 2026 is er helemaal geen toekomstperspectief meer. De voorbije twee decennia is er al meermaals succesvol onderhandeld over het voortbestaan van de fabriek in Vorst, maar: "Deze keer liggen de kaarten slechter", klinkt het bij de auto-experts waar Trends mee sprak. Zij benoemen de zes grote problemen van Audi Brussels.
Macro-economie & beleid Macro-economie & beleid De verkoop stijgt, net als het wantrouwen: waarom zijn we bang van de elektrische auto? Het aantal elektrische auto's op onze wegen is vorig jaar verdubbeld, vooral dankzij de salariswagens. Maar de scepsis groeit.
Adviezen voor beleggen Adviezen voor beleggen De 5 favoriete aandelen van... Vincent Vandamme (Isatis Global Natural Resources Flexible Fund) Hoe vergaat het de beurshandel in 2024? Trends.be polst bij waarnemers van de aandelenmarkten naar de effecten die hun voorkeur wegdragen.
Macro-economie & beleid Macro-economie & beleid Recessie bij onze oosterburen: ‘Zelfgenoegzaamheid heeft de Duitse industrie echt geraakt. Laat dat een les zijn voor Vlaanderen’ De Duitse economie is vorig jaar gekrompen. Het Duitse bruto binnenlands product (bbp) daalde in 2023 met 0,3 procent ten opzichte van 2022. Is de locomotief van de eurozone het spoor bijster? Carsten Brzeski, de hoofdeconoom van ING Duitsland, en Geert Janssens, de hoofdeconoom van Etion, leggen uit.
Ondernemen Ondernemen Mathias Miedreich (CEO Umicore): ‘De volgende jaren zullen we waardering krijgen voor onze batterijstrategie’ Batterijmaterialen voor de elektrische auto vormen voor Umicore een geweldige kans, maar kan het bedrijf de zware investeringen terugverdienen op een markt gedomineerd door Chinese spelers? In het najaar veegde Umicore heel wat twijfels van tafel. "In 2022 was onze strategie nog een plan met een doel. Dit jaar hebben we de weg naar dat doel gevonden", zegt CEO Mathias Miedreich.
Nieuws Nieuws Update Autoverkoop kent sterk herstel in 2023: dit zijn de populairste modellen Nadat de verkoop van nieuwe personenwagens in 2022 op het laagste peil sinds 1995 was beland, is er in 2023 een sterk herstel gevolgd. Er werden over het hele jaar 476.675 nieuwe personenwagens ingeschreven, 30 procent meer dan in 2022.
Opinie | Patrick Vandenrhijn Opinie | Patrick Vandenrhijn 'Bdtronic werkt samen met Volkswagen aan batterijsystemen die de Chinese concurrentie aankunnen' Patrick Vandenrhijn is de CEO van de Duitse machinebouwer voor de elektronica-industrie bdtronic
Nieuws Nieuws Update Audi Brussels maakt voorlopig geen elektrische Q4: 'Er is iets aan de hand bij Volkswagen AG' Audi Brussels moet de productie van de elektrische Q4 e-tron, die begin volgende maand opgestart zou worden, voorlopig on hold zetten. De gevolgen op langere termijn zijn onduidelijk. Autojournalist Yves Wouters zoekt de oorzaak vooral bij het moederbedrijf Volkswagen Ag. Het werk is dinsdag tijdens de loop van de voormiddag hernomen.
Brusselse aandelen Brusselse aandelen D'Ieteren krijgt geen loon naar werken Een nieuwe stijging van de vergelijkbare aangepaste winst en een lichte verhoging van de winstprognose voor het hele jaar konden beleggers amper bekoren.
Duurzaamheid Duurzaamheid Nergens in Europa zijn watervoorraden zo zorgwekkend als in België: de problemen en oplossingen bekeken Droogte, lekkende leidingen en slecht beleid zijn enkele factoren die bijdragen tot het waterschaarsteprobleem in Europa.
Magazine Magazine De winnaars in het nieuwe batterijtijdperk Autofabrikanten, mijnbouwers en batterijgroepen proberen zich te positioneren in de nieuwe wereld van de elektrische wagens. “Een winnaar van vandaag kan morgen een verliezer zijn, en omgekeerd.”
Nieuws Nieuws Volkswagen moet ook bij onze noorderburen consument compenseren voor aankoop tweedehands sjoemeldiesel Ook kopers van tweedehandse Volkswagens kunnen in Nederland mogelijk massaal in aanmerking komen voor een compensatie voor de sjoemelsoftware van de Duitse autofabrikant. De Nederlandse Consumentenbond zegt dat de rechter voor het eerst ooit in Nederland een schadevergoeding aan een individuele eigenaar van een tweedehandsauto heeft toegekend.
Ondernemen Ondernemen Tesla loopt uit: Musk verkoopt nu meer elektrische auto's dan alle Duitse merken samen Tesla vergroot zijn voorsprong op de traditionele Duitse merken in de verkoop van elektrische auto's. Het bedrijf verkoopt meer elektrische wagen dan Mercedes, BMW en alle merken uit de Volkswagen Group gecombineerd.
Internationale aandelen Internationale aandelen Volkswagen mikt op ruimere marges Volkswagen hield onlangs zijn Capital Markets Day. De komende jaren (2023-2027) mikt het management op een omzetgroei tussen 5 en 7 procent per jaar.
Internationale aandelen Internationale aandelen Volkswagen blijft spotgoedkoop De markt reageerde gematigd positief op de kwartaalcijfers van Volkswagen, maar vindt altijd wel een reden om de koers laag te houden. Het potentieel is groot.
Ondernemen Ondernemen VW investeert 1 miljard euro in ontwikkelingscentrum voor elektrische wagens in China Autobouwer Volkswagen gaat ongeveer 1 miljard euro investeren in een nieuw ontwikkelingscentrum voor elektrische wagens in China. Intussen maakt een nieuwe Chinese elektrische auto de oversteek naar Europa.
Duurzaamheid Duurzaamheid Bestelwagens rijden nog vooral op klassieke brandstoffen Elektrische auto’s zijn in opkomst in de bedrijfswagenparken. Maar hoe zit het met de bestelwagens? Wij nemen een kijkje op die markt en testen er twee.
Internationale aandelen Internationale aandelen Volkswagen heeft 43 miljard euro liquiditeiten Volkswagen presteert dit jaar beter dan het marktgemiddelde, maar het aandeel blijft spotgoedkoop.