Agristo, New Trucking Company en Modeno zijn de Ambassadeurs van de West-Vlaamse Gazellen
Trends pakt elk jaar uit met de rangschikking van de snelst groeiende bedrijven in elke provincie, de Trends Gazellen. Deze week is West-Vlaanderen aan de beurt. De uitblinkers zijn aardappelspecialist Agristo, transportbedrijf New Trucking Company, en modebedrijf Modeno, elk in hun categorie. Trends benoemt hen tot Ambassadeurs van de West-Vlaamse Gazellen.
Voor het 23ste jaar op rij stelt Trends de rangschikking op van de snelst groeiende bedrijven, onder het keurmerk ‘Trends Gazellen’. In de voorbije weken publiceerden we de rangschikking voor Brussel, Vlaams-Brabant en Antwerpen. Deze week zijn we aangekomen in de provincie West-Vlaanderen. Via de link in het kader onderaan dit artikel kunt u de rangschikking raadplegen, en dat voor de drie categorieën: grote, middelgrote en kleine bedrijven.
De link geeft u ook meer uitleg over de methodologie van de Trends Gazellen. Het principe is simpel: hoe sneller de groei van het bedrijf, hoe hoger in de rangschikking. De snelste groeier komt op nummer 1. Concreet berekenen we voor elk bedrijf de groei van de toegevoegde waarde, de cashflow en het personeelsbestand, en herleiden de uitkomsten tot 1 score. Die score bepaalt de plaats in de rangschikking. We bekijken de groei over een periode van vijf jaar. Voor de huidige editie van de Trends Gazellen is dat de periode 2018-2022.
De nummer 1 in de rangschikking krijgt de eretitel ‘Ambassadeur van de Trends Gazellen’, maar niet altijd. Een Ambassadeur moet aan bijkomende voorwaarden voldoen, zoals operationele onafhankelijkheid. Ook kan een dochter van een buitenlandse multinational geen Ambassadeur worden.
Ambassadeur grote bedrijven: Agristo
De nummer 1 bij de grote bedrijven voldoet aan alle voorwaarden voor het Ambassadeurschap. Het is Agristo, de producent van voorgebakken en diepgevroren aardappelproducten, al jarenlang een vertrouwde naam bij de Trends Gazellen. “Eind 2017 hebben we een eerste productielijn opgestart in onze nieuwe vestiging in Wielsbeke en al snel is er een tweede gevolgd. De volgende is voorzien voor 2026”, vertelt co-CEO Filip Wallays. “Agristo is aanwezig in de privatelabelmarkt, die iets beter presteert dan het marktgemiddelde. De jarenlange investeringen in het verbeteren van de bestaande productportfolio en de continue inzet op productinnovatie hebben ons een voorsprong in de markt bezorgd.”
Lees het portret van Agristo: ‘De familie is er voor het bedrijf, niet omgekeerd’
Agristo is aanwezig in 120 landen, maar meer dan 30 procent van de omzet realiseert het bedrijf in Groot-Brittannië. Co-Hannelore Raes zag de brexit dan ook met een bang hartje opdoemen. “Twee jaar lang hebben we keihard gewerkt om ons voor te bereiden. We hebben onze Britse klanten ontzorgd door alle administratieve import- en exportformaliteiten voor onze rekening te nemen. Met succes, want Groot-Brittannië is nog altijd onze grootste afzetmarkt.”
In voorgebakken en diepgevroren aardappelproducten zijn Europa en Noord-Amerika mature markten. De grootste groei zit in Zuid-Amerika, het Midden-Oosten en Azië. Agristo anticipeerde daarop door een vestiging te openen in India.“We beperken ons daar voorlopig tot de productie van aardappelvlokken. Later willen we er ook diepgevroren producten produceren”, zegt Filip Wallays.
Ambassadeur middelgrote bedrijven: New Trucking Company
Ook bij de middelgrote bedrijven is de nummer 1 meteen ook Ambassadeur: New Trucking Company, de vennootschap achter de traileroperator Cool Solutions in Oostende. “Al doet de naam het omgekeerde vermoeden, we zijn niet gespecialiseerd in temperatuurgecontroleerd transport”, zegt Peter Simons, medeoprichter van Cool Solutions. “We verzorgen het transport tussen het Verenigd Koninkrijk en het Europese vasteland. Duitsland en België vormen de hoofdmarkten, maar Cool Solutions is ook actief in Zwitserland, Nederland, Luxemburg en een beetje in Frankrijk.”
Lees het portret van New Trucking Company: brexit-bedreiging werd een kans
De aard van de vervoerde goederen is heel divers. “Dat gaat van grondstoffen, zoals hout en staal, tot consumentengoederen”, zegt bestuurder Stephan Coosemans. “Het is een bewuste keuze om de mix zo ruim mogelijk te houden. Op die manier doen we aan risicospreiding.” Brexit bezorgde Peter Simons en Stephan Coosemans heel wat hoofdbrekens, maar net zoals Agristo hebben ze zich goed voorbereid. “Sindsdien doen we er alles aan om onze klanten te assisteren en zij waarderen die extra service. Op die manier is de brexit niet langer een bedreiging, maar een echte kans”, besluit Peter Simons.
Ambassadeur kleine bedrijven: Modeno
Ook bij de kleine bedrijven mag de nummer 1 zich Ambassadeur noemen. Het is Modeno, opgericht door Luc Notredame en Petra Dewilde. Het Kortrijkse bedrijf levert modeaccessoires aan grote ketens als e5 en Inno. Het gaat dan over sjaals, sokken, dassen en dergelijke. “We zijn er trots op dat e5 en Inno na drie decennia nog altijd trouwe klanten zijn,” zegt Luc. Via een overname werden Luc en Petra in 1999 zelf ook actief in de retail, weliswaar onder een aparte vennootschap, waarvoor Modeno de complete bevoorrading doet: hemden, truien, broeken, bermuda’s, jasjes en accessoires.
Lees het portret van Modeno: modefamilie kijkt naar de toekomst
Daarnaast is Modeno onlangs een samenwerking aangegaan met de Nederlandse herenketen NZA. “Inmiddels hebben we vijf winkels in franchise, waarvan de activiteiten ook onder Modeno vallen”, aldus Petra Dewilde, die ooit nog werkzaam was als textielingenieur bij het Gentse UCO Textiles. “Een laatste activiteit is de agentuur van enkele Britse en Ierse heritage-merken die we verkopen aan de betere boetieks.”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier