Ambassadeur van de grote Belgische Gazellen Odoo: wereldwijd aanwezig

FABIEN PINCKAERS (Odoo)"Onze groei is alleen mogelijk dankzij het harde werk van onze teams." © BELGAIMAGE
Guy Van den Noortgaete medewerker Trends

Jaar na jaar zet de ontwikkelaar van managementsoftware Odoo zijn groei met dubbele cijfers voort door nieuwe markten en sectoren te ontwikkelen.

Het Brabantse Odoo, al meermaals de Ambas­sadeur van de Trends ­Gazellen in de provincie Waals-­Brabant, heeft de ­titel nu ook op nationaal niveau in de wacht ­gesleept. Een logische bekroning, gezien de sterke groei van het bedrijf de afgelopen jaren, gemiddeld met zo’n 45 procent per jaar.

Odoo ontwikkelt managementsoftware voor kmo’s. Het maakt open-source-­applicaties die aan alle behoeften van een bedrijf voldoen, van klantenrelatiebeheer, e-commerce, boekhouding, inventaris, verkooppunten tot projectbeheer. Het bedrijf werd in 2002 opgericht door Fabien Pinckaers, toen hij nog studeerde. Vorig jaar draaide de onderneming, met hoofdkantoor in Grand-­Rosière (Ramillies), een omzet van 373 miljoen euro, met wereldwijd 3.800 werk­nemers, van wie 1.200 in ­België. Die cijfers stijgen gestaag, zowel in België als wereldwijd. De oplossingen van Odoo worden in meer dan 180 landen gebruikt. Het heeft negentien kantoren over de hele wereld, waaronder drie in Australië, Indonesië en Italië die vorig jaar werden ge­opend, verspreid over vier regio’s: Noord- en Zuid-Amerika, Europa, het Midden-Oosten en Azië-­Pacific. “Het Midden-Oosten laat de sterkste groei zien”, legt CFO Alessandro Mazzocchetti uit. “Die varieert jaarlijks tussen 65 en 70 procent. 
In 2018 openden we een kantoor 
in Dubai, waar nu meer dan 500 mensen werken. Het is een van de grootste die we in het buitenland hebben, samen met het kantoor in India, dat meer dan 700 medewerkers telt.” Dat is drie keer zoveel als het aantal medewerkers dat de dochter­onderneming vorig jaar had, toen Fabien Pinckaers aankwam in Gandhi­nagar, de hoofdstad van de deelstaat Gujarat. Hij werkt er samen met de lokale teams om de groei te stimuleren in dat land met een hoog technologisch ­potentieel. Tot nu toe was India meer een backofficedienst voor Odoo’s andere markten dan voor lokale bedrijven. Nu breidt het ­bedrijf uit naar de Indiase markt.

In 2024 verwacht Odoo de grens 
van 500 miljoen euro omzet te 
overschrijden.

Met uitzondering van de wereldwijde spelers Microsoft en Salesforce heeft Odoo in de meeste ­landen te maken met lokale ­concurrenten. In Italië bijvoorbeeld, waar het in 2023 een dochter­onderneming opende, heeft de ­lokale marktleider een omzet van meer dan 850 miljoen euro. Odoo, de eerste Waalse ­unicorn (een ­bedrijf met een waardering van meer dan 1 miljard dollar), ­vertegenwoordigt minder dan 
1 procent van de ­wereldmarkt. Het groeipotentieel is nog lang niet uitgeput, vooral omdat de markt gestaag groeit als gevolg van de digitalisering. In 2024 verwacht het bedrijf de grens van 500 miljoen euro omzet te overschrijden, met de ambitie in 2026 een miljard euro te bereiken. Het is de bedoeling eind dit jaar tussen 4.500 en 5.000 werknemers te hebben.

Organische groei

De resultaten van Odoo komen louter van organische groei. In zijn 22-jarige bestaan heeft het bedrijf geen overnames gedaan en er staan er ook nu geen op de agenda. De sleutels tot het succes van Odoo zijn het product en de voortdurende verbeteringen en ontwikkelingen, evenals de ­bedrijfscultuur, die in de eerste plaats wordt vertegenwoordigd door de medewerkers. Odoo heeft zich begin dit jaar verbonden tot een volledige compensatie na het verlies van intellectueel ­eigendom en de auteursrechten voor software­ontwikkelaars. Fabien Pinckaers: “Onze groei is alleen mogelijk dankzij het harde werk van onze teams en hun toewijding aan ons product. Het is ­logisch te blijven investeren in onze belangrijkste hulpbron: onze medewerkers.”

Hoewel Odoo al enkele jaren in uitstekende gezondheid verkeert, was dat niet altijd het geval. Het bedrijf maakte in zijn begindagen een paar moeilijke periodes door, maar kon die overwinnen dankzij het harde werk en de passie van de oprichter, die hij doorgaf aan zijn teams. Alessandro Mazzo­cchetti: “Groei is geen lange, rustige rivier. Het is een pad bezaaid met obstakels. Groei managen is net zo complex als achteruitgang managen. Het is leuker, motiverender en belonender, maar de complexiteit blijft. Het vereist een discipline en een levensstijl die te vergelijken is met die van topsporters.” Daar komen talent, passie en vastberadenheid nog bij. Allemaal kwaliteiten die bijdragen aan de prestaties van Odoo en de Trends Gazellen in het algemeen.

Nieuwe sectoren

In 2024 wil Odoo ­nieuwe sectoren aanboren. Het doel is een specifieke expertise uit te bouwen en zich te positioneren als leider in zijn ­domein, ­terwijl het klanten de best ­mogelijke oplossing blijft ­bieden, ongeacht hun activiteit. Met het oog daarop heeft Odoo strategische partnerschappen ­afgesloten met toonaangevende spelers als KPMG, Deloitte, Partena en Proximus. “We willen een ­revolutie teweegbrengen in de wereld van het werk en werknemers uitrusten met performante tools”, zegt Fabien Pinckaers. Die ambitie wil Odoo de komende ­jaren op grote schaal en in hoog tempo blijven ontwikkelen.

Partner Content