Ambassadeur van de middelgrote Belgische Gazellen Unlocked: groot potentieel in gaming

BIRGER DE GEYTER "Gen Z telt al meer gamers 
dan sporters." © Emy Elleboog
Dirk Van Thuyne Freelance journalist

In de gamingsector is Unlocked in Olen een naam als een klok. Het organiseert al bijna tien jaar de gespecialiseerde beurs GameForce en tal van e-sportcom­petities. Daarnaast helpt het bedrijven met hun gamingstrategie. “Steeds meer bedrijven zien het potentieel”, zegt medeoprichter en co-CEO Birger De Geyter.

Gaming is wereldwijd aan een stevige opmars bezig. Een bedrijf als Unlocked spint daar goed garen bij. Het bedrijf wint dit jaar de Ambassadeurstitel bij de ­middelgrote Gazellen over heel België.

Birger De Geyter is gepokt en gemazeld in de gamingwereld. Meer dan twintig jaar geleden startte hij zijn carrière als manager van enkele van de grootste e-sport­talenten ter wereld. Later stond hij mee aan de wieg van Unlocked – de oorspronkelijke naam van het bedrijf was Meta – samen met zijn kompanen Gary Peeters en Steven Leunens.

Unlocked steunt op meerdere poten. Het is onder meer de organisator van GameForce. Op de grootste gamebeurs van België stelt een keur aan standhouders de nieuwste technologieën en games voor. Bezoekers kunnen er ook games, accessoires en merchandise kopen. De jongste editie ging vorig najaar door in Brussels Expo en trok zo’n 15.000 bezoekers. Intussen voert Unlocked het beursconcept uit naar het buitenland, onder meer naar Nederland, waar al drie ­edities achter de rug zijn.

Meerdaags evenement

GameForce is traditioneel ook het strijdtoneel van allerlei gamecompetities. Dat is de tweede ­activiteit van het bedrijf. In 2022 haalde ­Unlocked de PGL Major, het wereldkampioenschap van Counter-­Strike: Global Offensive naar ons land, een van de populairste games ter wereld. Het is een schietspel waarin teams het tegen elkaar opnemen.

‘Bedrijven hebben soms nog 
een beetje koudwatervrees om gaming te sponsoren’

Het wereldkampioenschap is een meerdaags evenement met een grote openingsshow. Acht inter­nationale topteams strijden er voor een prijzenpot van 1 miljoen ­dollar. Supporters kunnen de strijd live volgen in de zaal of via streaming. De sfeer is vergelijkbaar met die tijdens een voetbalwedstrijd of een ander sporttoernooi. Fans dragen kledij van hun favoriete teams, moedigen hen aan en staan achteraf te wachten voor een ontmoeting en een handtekening.

PGL Major Antwerp was een schot in de roos. Van over de hele wereld zakten 40.000 supporters af naar de Antwerpse sporttempel om hun helden aan het werk te zien. Op hun scherm volgden nog eens ­honderdduizenden fans de wedstrijd. De finale haalde een piek van maar liefst 2.113.610 ­kijkers. Daarmee is PGL Major Antwerp het op één na grootste Counter-Strike: Global ­Offensive-­
toernooi uit de geschie­denis.

Consultancy

Gaming is big business geworden en krijgt ook steeds meer aandacht in de marketingwereld. “Iedereen vindt het normaal dat bedrijven aan sportsponsoring doen, maar voor gaming bestaat er soms nog een beetje koudwatervrees. Maar intussen telt gen Z, de generatie geboren tussen 1995 en 2012, al meer gamers dan sporters. Steeds meer bedrijven beginnen het potentieel van die markt in te zien. Ook traditionele spelers, zoals banken, gaan overstag”, vertelt Birger De­ ­Geyter.

Dankzij de jarenlange expertise en de diepgaande kennis van de gamewereld profileert Unlocked zich steeds nadrukkelijker als een ­gespecialiseerd consultancybureau. “We helpen de bedrijven bij de ­uitwerking en de realisatie van hun gamingstrategie. We hebben al een hoop gerenommeerde namen in ons klantenbestand zitten, waaronder AB InBev en Carrefour”, aldus Birger De Geyter. “Het voordeel van die activiteit is dat ze schaalbaar is en dat ze internationale deuren kan openen. Niemand kan de toekomst voorspellen, maar het is duidelijk dat het potentieel voor Unlocked ­gigantisch is.”

Partner Content