Ambassadeur bij de kleine bedrijven Modeno: modefamilie kijkt naar de toekomst
Modeno uit Kortrijk levert modeaccessoires aan grote ketens als e5 en Inno. Maar het bedrijf van ondernemers Luc Notredame en Petra Dewilde is ook zelf actief in de retail. Met de instap van de volgende generatie is Modeno gewapend voor de toekomst.
Een reis naar Turkije was in 1991 het startschot van het modebedrijf Modeno. Petra Dewilde en Luc Notredame kochten er zo’n tachtig lederen jassen die ze in eigen land aan gespecialiseerde boetieks verkochten. Het koppel kwam niet onbeslagen op het ijs, want allebei hadden ze na hun studie – Dewilde als textielingenieur – kennis en ervaring opgedaan bij het Gentse UCO Textiles, ooit een van de vlaggenschepen van de Vlaamse textielindustrie.
Het assortiment werd ruimer en in hun zoektocht naar een groeihefboom gingen ze samenwerken met de grotere winkelketens. “Met e5 konden we een eerste groot partnerschap afsluiten. De focus lag vooral op accessoires, zoals sjaals, foulards, sokken en dassen. Later kwamen onder meer ook Makro en Inno over de brug”, vertelt Luc Notredame. “We zijn er trots op dat e5 en Inno drie decennia later nog altijd trouwe klanten zijn.”
‘We zijn er trots op dat bedrijven als e5 en Inno nog altijd trouwe klant zijn’
1999 was een mijlpaal in de geschiedenis van Modeno. De eigenaars van Formen, een Belgische winkelketen gespecialiseerd in herenhemden, zetten hun bedrijf in de etalage. Dewilde en en Notredame kenden het bedrijf, het waseen van hun klanten, en ze hapten toe. Op die manier werden ze ook zelf actief in de retail, weliswaar onder een aparte vennootschap, waarvoor Modeno de complete bevoorrading doet: hemden, truien, broeken, bermuda’s, jasjes en accessoires.
Digitalisering
Meerdere factoren verklaren de snelle groei van de voorbije jaren. In de eerste plaats is er de organische groei bij de bestaande klanten. Daarnaast is Modeno onlangs een samenwerking aangegaan met de Nederlandse herenketen NZA. “Inmiddels hebben we vijf winkels in franchise, waarvan de activiteiten ook onder Modeno vallen. Dankzij de kracht van het concept kunnen we mooie groeicijfers laten optekenen”, aldus Petra Dewilde. “Een laatste activiteit is de agentuur van enkele Britse en Ierse heritage-merken die we verkopen aan de betere boetieks.”
Zowel Luc Notredame als Petra Dewilde zit boordevol energie, ze zijn niet meteen van plan om te stoppen. Maar ze zijn wel al bezig met de toekomst. “Dochter Julie Notredame en schoondochter Paulien Rubbrecht hebben het team versterkt. Opvallend is dat ze allebei, samen met het team, sterk bijdragen aan de verdere digitalisering, de uitbouw van de onlinebusiness en de sociale media”, zegt Luc Notredame. “Het is voor ons een fijn gevoel ons dagelijks gesteund te voelen door de volgende generatie.”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier