Inspiratie Inspiratie Victoria Hurth pleit voor marketing met maatschappelijke impact Hoe zorgen we ervoor dat marketing niet langer een obstakel is voor een duurzame economie, maar wel een van de drijvende krachten wordt in de transitie naar een welzijnseconomie? Dat zocht de Britse marketingprofessor Victoria Hurth uit.
Inspiratie Inspiratie Geert Noels: ‘Met de Einstein-telescoop trek je hersens van over de hele wereld naar je land’ België werkt samen met Nederland en Duitsland hard om de Einstein-telescoop binnen te halen. Het project voor onderzoek naar zwaartekrachtgolven, een investering van 2 tot 3 miljard euro, wordt in 2026 gegund en zou kolossale economische perspectieven bieden.
Inspiratie Inspiratie One Million Club: POM digitaliseert facturen Oprichters van scale-ups die een miljoen euro ophaalden of aan jaarlijkse omzet genereren, behoren tot een select gezelschap. Samen met Scaleup Vlaanderen gaan we in de One Million Club op zoek naar die Vlaamse groeibedrijven.
Inspiratie Inspiratie De wondere wetenschap achter piekeren: ‘Het zegt iets over de waarden die je belangrijk vindt’ Het is niet raar dat mensen piekeren, weet gedragstherapeut Filip Raes, maar er zijn manieren waardoor piekeraars anders kunnen leren omgaan met het emotionele hamsterrad in hun hoofd. "Piekeren is het teken om over te gaan tot actie. Dikwijls gebeurt het omgekeerde."
Inspiratie Inspiratie Foto's: dit was het gala van de 39ste Trends Manager van het Jaar Lieve Mostrey van Euroclear is verkozen tot 39ste Manager van het Jaar. Het is de meest prestigieuze onderscheiding voor een bedrijfsleider in ons land. Mostrey volgt Rika Coppens op, CEO van de House of HR. Bekijk hier een fotoreeks van de gala-avond in Brussels Expo op woensdag 10 januari 2024.
Inspiratie Inspiratie Atlanta, een belangrijke technologiehub voor Belgische ondernemingen Een nieuwe generatie Belgische bedrijven ontdekt de troeven van Atlanta als uitvalsbasis voor de Amerikaanse markt. De hoofdstad van de staat Georgia zit in een opwaartse spiraal en is de vierde techhub van de Verenigde Staten. Het speelt zijn diversiteit uit als troef.
Ondernemen Ondernemen Klassif.ai werkt samen met Atlas Copco Oprichters van scale-ups die een miljoen euro ophaalden of aan jaarlijkse omzet genereren, behoren tot een select gezelschap. Samen met Scaleup Vlaanderen gaan we in de One Million Club op zoek naar die Vlaamse groeibedrijven.
Inspiratie Inspiratie Omgaan met verandering: 7 hacks om uw goede voornemens uit te voeren Minder stressen, meer sporten, stoppen met roken. Veel mensen beginnen een nieuw jaar met goede voornemens. Florence Pérès onthult zeven hacks om die plannen optimaal om te zetten in daden.
Inspiratie Inspiratie Eefje Depoortere: ‘E-sport moet op zoek naar een duurzaam businessmodel’ Voor miljoenen kijkers becommentarieert en presenteert de Brugse Eefje Depoortere e-sportwedstrijden op het allerhoogste niveau. "De game Baldur's Gate 3 is een mooi voorbeeld van hoe een monstersucces mogelijk is als alle factoren goed zitten."
Inspiratie Inspiratie Back in Use ‘wil de referentiewebshop voor hergebruikte IT-apparatuur worden’ Out of Use timmert al bijna vijftien jaar aan de weg van het hergebruik en de recyclage van elektronische apparatuur, batterijen en zonnepanelen. Vorige maand lanceerde het met Back in Use een nieuw verkoopplatform waar iedereen terecht kan voor tweedehands IT-materiaal, mét garantie. "Het is het sluitstuk van de circulariteit in IT", zeggen Mark en Yannick Adriaenssens.
Inspiratie Inspiratie Amir Bachrouri houdt een vurig pleidooi voor lezen: ‘Mijn achterstand werd mijn kans op een voorsprong’ De prille twintiger Amir Bachrouri schreef een prikkelend boek over zijn afkomst en over hoe jongeren die opgroeien in een kansarme omgeving toch de mogelijkheden kunnen krijgen om te floreren in onze maatschappij. "Je helpt kinderen en jongeren niet door te lage verwachtingen te hebben."
Inspiratie Inspiratie Familiebedrijf Elements geeft korting in ruil voor impact: ‘In een klimaatcrisis kan iedereen iets doen’ Een bedrijf hoeft niet groot te zijn om impact te hebben. Dat bewijst Elements, een verdeler van maatschappelijk verantwoorde outdoormerken. Als eerste B Corp-gecertificeerde distributeur van België wil het familiebedrijf nu ook zijn retailklanten helpen duurzamer te ondernemen.
Inspiratie Inspiratie Fietsen naar het werk boomt Almaar meer mensen fietsen naar hun werk. De groei is bijzonder sterk in Brussel. De fiets wordt aangemoedigd door een genereus fiscaal en regelgevend kader. Als u regelmatig fietst en alle voordelen combineert, kan uw stalen ros zelfs gratis zijn.
Inspiratie Inspiratie One Million Club: de digitale assisent van SalesNote Oprichters van scale-ups die een miljoen euro ophaalden of aan jaarlijkse omzet genereren, behoren tot een select gezelschap. Samen met Scaleup Vlaanderen gaan we in de One Million Club op zoek naar die Vlaamse groeibedrijven.
Inspiratie Inspiratie De beste boeken van 2023: de tips van Trends Voor onder de kerstboom of op reis tijdens de eindejaarsperiode. Uit onze boekentips van het jaar distilleerden we voor u deze shortlist van niet te missen lectuur.
Inspiratie Inspiratie Technologie van Gentse start-up OTIV helpt spoorvoertuigen: ‘Voor innovatieve oplossingen kijkt Amerika naar Europa’ OTIV is net terug van Slush, het grootste technologiefestival van Europa in Helsinki. De Gentse start-up stelde er zijn innovatieve rijhulpsystemen en autonome oplossingen voor spoorvoertuigen voor. "Het is een unieke kans om in contact te komen met de grootste investeerders ter wereld."
Inspiratie Inspiratie Op zoek naar de perfecte batterij: BMW volgt zijn eigen weg naar elektrificatie BMW volgt zijn eigen weg richting elektrische wagens, minder flamboyant dan Tesla, minder groots dan de Volkswagen-groep. Het merk focust op het ontwerp van de batterijcellen, het belangrijkste element van de elektrische auto.
Inspiratie Inspiratie SankoShi: Rwandese moeders worden ondernemers Het Gentse SankoShi verkoopt tassen en accessoires made in Rwanda. Oprichtster Sophie Sankoh heeft een partner en drie kinderen met Rwandese roots, en raakte tijdens een familiereis begeesterd door het kleurrijke aanbod op de lokale markten. Een half jaar later was SankoShi – een combinatie van haar achternaam en isakoshi, Kinyarwanda voor ‘tas’ – een feit. Het jonge bedrijf draait op eigen middelen.
Inspiratie Inspiratie Ubuntoo lanceert 'ChatGPT voor het milieu' Toen Peter Schelstraete en Venkatesh Kini zagen hoe moelijk bedrijven het hadden om hun duurzaamheidsambities te vertalen in acties, richtten ze Ubuntoo op. Deze maand lanceerde de start-up met Ubuntoo AI een digitale duurzaamheidsconsultant.
Inspiratie Inspiratie Wat als de influencer het verknalt? 'Merken mogen zich niet blindstaren op het charisma en de vele volgers' Het is een oud marketingcliché dat ook slechte reclame gewoon reclame blijft voor je merk. Maar wat als een influencer of een invloedrijke CEO zich op minder fraai gedrag laat betrappen? “Het risico op merkschade door een influencer is kleiner wanneer je een loepzuiver bedrijf creëert.”Wouter Temmerman
Inspiratie Inspiratie Handboek voor e-auto’s: antwoorden op de klassieke vragen over elektrisch rijden
Inspiratie Inspiratie Zakenreizen worden bewuster, maar blijven noodzakelijk: 3 bedrijfsleiders over hun aanpak Zonder nadenken het vliegtuig opspringen om een klant te zien, het gebeurt veel minder dan vroeger. Bedrijven maken meer bewuste keuzes, onder meer omdat ze klimaatneutraal willen worden. Maar zakenreizen blijven onvervangbaar om relaties met klanten en partners in verre landen uit te bouwen.
Inspiratie Inspiratie Kringloopeconomie: zo werkt het Belgisch concept van interieur als een dienst Sofar, de start-up van Nele Vlaeminck en Esther Noëth, maakt circulaire designsofa’s. Door een alternatief te bieden voor de lineaire meubelmarkt, willen de twee oprichters zo veel mogelijk mensen naar de kringloopeconomie leiden. “Interieur wordt een dienst”, naar analogie met software-as-a serivce.
Inspiratie Inspiratie Hoe kunnen bedrijven iemand op een meer menselijke manier ontslaan? Annick Ruyts schreef er een boek over Trends selecteert grensverleggende thema’s. Het boek van Annick Ruyts verdient het label, omdat het pleit voor een menselijker hr-beleid in bedrijven. Na haar onverwachte ontslag bij de VRT was Annick Ruyts geschokt door de harde manier waarop dat verliep. Ze rouwde en besloot uit te zoeken hoe het komt dat de meeste bedrijven niet weten hoe ze iemand op een menselijke manier kunnen ontslaan. “Je kunt mensen niet als bulk behandelen.”
Magazine Magazine Exalate zet in op groei in de Verenigde Staten Oprichters van scale-ups die een miljoen euro ophaalden of aan jaarlijkse omzet genereren, behoren tot een select gezelschap. Samen met Scaleup Vlaanderen gaan we in de One Million Club op zoek naar die Vlaamse groeibedrijven.
Ondernemen Ondernemen Limburgse diamantkwekerij Heyaru: 'Steeds meer bedrijven kiezen om ESG-redenen voor gekweekte stenen' Met een verkoopprijs van 60.000 euro voor 1 gram is diamant bijna de waardevolste grondstof ter wereld. Om de edelstenen te ontginnen, worden oorlogen gevoerd, mensen uitgebuit en het milieu verontreinigd. In Limburg kweekt Heyaru ze op een duurzame manier in een lab.
Inspiratie Inspiratie Gentse start-up Smart Ends trekt naar de VS met slimme afvalbakken Smart Ends maakt afvalinzameling efficiënter. De Gentse start-up heeft vooral succes in het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk, en trekt binnenkort naar de Verenigde Staten. “We richten ons vooral op de openbare sector, maar commerciële bedrijven ontdekken nu ook onze technologie”, zegt de Pakistaanse medeoprichter en CEO Noman Ahmed.
Inspiratie Inspiratie Dag van de Ondernemer focust op innovatie Ondernemend Vlaanderen viert vandaag de Dag van de Ondernemer. De tiende editie staat in het teken van 'innovatie', zo meldt initiatiefnemer Unizo in een persbericht.
Inspiratie Inspiratie ‘Duurzaam moet de logische, betaalbare keuze worden’ Trends selecteert spraakmakende thema’s en verhalen. Planet B verdient het label omdat het duurzame en betaalbare producten maakt in niches waar dat minder het geval is. Duurzaam is nog te vaak synoniem voor duur. Planet B wil daar verandering in brengen met duurzame cosmetica (Wondr), wasproducten (Klaaar) en kinderkoeken (Kiko) tegen concurrentiële prijzen. “Wij brengen betaalbare producten die goed zijn voor mens, planeet en dier.”
Inspiratie Inspiratie Steven Van Belleghem publiceert zesde managementboek over customer experience: 'We pakken klantentrouw volledig verkeerd aan' Steven Van Belleghem voert al jaren een kruistocht om bedrijven te helpen hun klanten een topervaring te bieden. Zijn vrouw Evi Seymortier deelt zijn visie en zorgt er mee voor dat de ‘nv Steven Van Belleghem’ goed draait. “In het voetbal zeggen analisten soms dat een scheidsrechter de wedstrijd niet aanvoelt. Bij customer experience is dat net zo.”
Column | Marc Buelens Column | Marc Buelens 'Zo bouw je een stevige cognitieve reserve op' Om je brein jong te houden moeten de uitdagingen wat ongewoon zijn, en gevarieerd, schrijft Marc Buelens.
Inspiratie Inspiratie IKEA maakt laatste kilometer emissievrij Trends verzamelt grensverleggende thema’s en verhalen. IKEA België verdient het label omdat het streeft naar emissievrije leveringen. Vrachtwagens op waterstof, elektrische fietsen, cargobikes, elektrische tuktuks: ze spelen allemaal hun rol om bestellingen bij IKEA België emissievrij tot bij de klant te krijgen. “De voertuigen en de slimme laadoplossingen bestaan en groene stroom is een feit. Er is geen reden meer om af te wachten.”
Inspiratie Inspiratie Auteur Leo Bormans: ‘We kunnen niet gelukkig zijn in een ongelukkige wereld’ Wat geluk inhoudt, was dringend aan een nieuwe omschrijving toe, vond Leo Bormans. Van zijn internationale bestseller The World Book of Happiness maakte hij daarom een nieuwe editie. “We zijn toe aan een verruimde benadering van geluk: van individu naar verbinding, van competitie naar samenwerking.”
Ondernemen Ondernemen Familiebedrijf ADPO bouwt batterijpark van zes megawatt: 'De industrie moet zorgen voor de energietransitie' Trends verzamelt spraakmakende thema’s en verhalen. ADPO verdient het label omdat het zijn productieketen en die van klanten wil decarboniseren. De chemische industrie komt niet altijd goed in het nieuws als het gaat over duurzaamheid. Dat is onterecht, stelt Filip De Dijcker van het Antwerpse havenbedrijf ADPO. De familiale onderneming experimenteert al tien jaar met duurzaamheid, gaande van paraboolspiegels tot batterijparken.
Inspiratie Inspiratie Rekruteren zonder vooroordelen doet u zo Aanwerven met een anoniem cv, of zelfs helemaal zonder cv of motivatiebrief: voor het uitzendkantoor Accent heeft het geen geheimen meer. Kandidaten leggen er een objectieve waardentest af. “Diploma’s en vaardigheden zijn één ding, maar waarden zijn minstens even belangrijk om mee te nemen in een sollicitatie.”
Inspiratie Inspiratie Ish Ait Hamou schreef een essay over 'de theorie van de 1 of 2': 'Er is veel onbegrip tussen succesvolle en minder succesvolle mensen' Zelfs een succesvolle cultureel ondernemer als Ish Ait Hamou kampt met twijfels en demonen. In een boek probeert hij te achterhalen waar die angsten vandaan komen en waarom zijn Vlaams-Marokkaanse generatiegenoten zo vaak angst en afgunst voelen. “De basis is helder en eerlijk communiceren. Alleen zo kunnen we stappen vooruitzetten.”
Opinie | Anne Snick Opinie | Anne Snick 'We staren ons blind op de milieuwinst die CO2-neutrale, traceerbare of recycleerbare producten ons beloven'
Inspiratie Inspiratie Pop-up in Antwerpen: Smaak versmelt Oost en West Smaak bestaat al in Japan. Nu laat de Nederlandse driesterrenchef Jacob Jan Boerma zijn concept, dat Japanse en westerse smaken versmelt, vier maanden proeven in Antwerpen.
Inspiratie Inspiratie Bart Van Acker (QbD) richt leerstoel op nadat goede vriend een hersentumor kreeg: ‘Het persoonlijke verhaal is erg bepalend geweest’ Dankzij de QbD-leerstoel zoekt de Leuvense professor Frederik De Smet naar betere behandelingen voor glioblastoma, een agressieve vorm van hersentumoren. QbD is een consulent in lifesciences, de onderneming van zijn oude studiemakker Bart Van Acker. Een persoonlijk drama lag aan de basis van hun samenwerking.
Inspiratie Inspiratie Woning ontruimen na overlijden: 'De ontruimers schieten als paddenstoelen uit de grond' Een overlijden is een emotionele gebeurtenis. Maar weinig mensen staan stil bij de praktische gevolgen. Bedrijven die woningen leeghalen bijvoorbeeld zijn een wereld op zich.
Inspiratie Inspiratie 150 gemeenten gebruiken Opvang.Vlaanderen om kinderopvang beter te regelen Sinds januari 2020 probeert het platform Opvang.Vlaanderen het aanbod en de vraag in de kinderopvang beter op elkaar af te stemmen.
Ondernemen Ondernemen Waarom zonnewering de koeling van de toekomst is Harol ziet zonwering als een hefboom om steden duurzaam aan te passen aan de opwarming van de aarde. Ook in haar bedrijfsvoering is de Diestse kmo een toonbeeld van duurzaamheid, met circulaire producten, een eigen windmolen, fietsleasing voor de werknemers en Dina Tersago als merkambassadrice.
Ondernemen Ondernemen Het potentieel van de Belgische binnenscheepvaart: 'Elk schip haalt een aanzienlijk aantal vrachtwagens van de weg' 80 procent van de Vlaamse bedrijven ligt op minder dan 10 kilometer van een waterweg. De binnenvaart biedt zo eindeloze mogelijkheden als groener alternatief voor het wegtransport. Toch heeft de sector tot nu slechts weinig bedrijven kunnen verleiden. En dan is er nog de zoektocht naar geschikt personeel. “Kan de industrie zich bevoorraden zonder binnenvaart? Ik denk het niet.”
Video | Inspiratie Video | Inspiratie BEKIJK - Beatboxkampioen FootboxG op Trends Impact Awards: 'Ik wil met deze kunst een nieuwe doelgroep bereiken' Op de Trends Impact Awards was FootboxG te gast. De Aalstenaar werd deze zomer wereldkampioen in de beatbox. Tijdens de show dreef zijn muziek de spanning op en even nam hij ook het podium over om de gasten van de Trends Impact Awards een korte workshop in beatbox te geven.
Magazine Magazine ‘In België zitten veel toekomstige ondernemers vast in hun gouden kooi’ De techpionier en serieel ondernemer Lorenz Bogaert maakte naam met Netlog en was als medeoprichter en investeerder nauw betrokken bij tientallen start-ups. Met zijn start-upstudio StarApps wil hij van elk opgestart bedrijf een succes maken. Hij is ondertussen in de veertig, maar nog altijd werkt Bogaert het liefst met jonge ondernemers die recht van de schoolbanken een start-up beginnen.
Inspiratie Inspiratie Leen Segers wordt managing director van ForsVC: ‘Veel mannelijke durfkapitalisten zien nauwelijks vrouwen pitchen’ Soms geven succesvolle ondernemers hun carrière een onverwachte nieuwe wending. Wat bezielt hen? Leen Segers turnt zich al een jaar om van ondernemer naar investeerder. Vrouwen zijn nog ondervertegenwoordigd in de teams van durfkapitaalfondsen, en dat is een handicap. “Omdat investeringsmanagers allemaal een beetje dezelfde achtergrond hebben, kunnen ze niet altijd beoordelen welke innovaties morgen relevant zullen zijn voor andere mensen”, weet Segers. “Ik zal met een andere bril naar een ondernemer kijken.”
Inspiratie Inspiratie Medenvision uit Westerlo levert orthopedische instrumenten in 28 landen: ‘Wij maakten van chirurgen influencers’ MedEnvision blijft grotendeels onder de radar, maar chirurgen in Europa, de Verenigde Staten en Azië gebruiken de orthopedische instrumenten van het bedrijf uit Westerlo bij hun operaties. En er is ruimte voor groei, zegt CEO Dries Goyens. Vooral de Verenigde Staten zijn een groeimarkt.
Inspiratie Inspiratie Privacy is dood: welkom in de wereld van het toezichtskapitalisme Data vormen de ruggengraat van het businessmodel van heel wat onlineplatformen. “Kleding is maar een wortel die Zalando voorhoudt, om data te verzamelen.” Welkom in de wereld van het toezichtskapitalisme.
Ondernemen Ondernemen ‘We hebben de wereld beter gemaakt voor accountants’: Tim Vandecasteele en Joris Van Der Gucht, de oprichters van succesverhaal Silverfin Moe maar voldaan blikken Tim Vandecasteele en Joris Van Der Gucht terug op de verkoop van hun start-up Silverfin aan het Noorse Visma. “In het begin zegden we de hele tijd dat het eigenlijk absurd was dat mensen betaalden voor wat maar een stomme database was.” Een terugblik op een wilde rit op de rollercoaster, die naar verluidt 300 miljoen euro opleverde.
Inspiratie Inspiratie Wie zijn de invloedrijkste persoonlijkheden in België op LinkedIn? Het Belgische influencermarketingbedrijf BeInfluence heeft, in samenwerking met het AI-marketingplatform Favikon, voor de tweede keer een top 200 gepubliceerd van de meest invloedrijke Belgische contentmakers op de sociale media.