Apple Vision Pro: het tijdperk van de 3D-headset lijkt nu echt begonnen
Met de Vision Pro schrijft het Amerikaanse techbedrijf Apple een nieuw innovatiehoofdstuk in zijn al rijke geschiedenis. De 3D-headset is bedoeld voor professionele gebruikers. Wat kunt u ermee als bedrijf, en hoe werkt het?
Sinds deze maand is de Apple Vision Pro-headset van Apple te koop in de Verenigde Staten, nog niet in België. Het is de eerste keer in tien jaar dat de Amerikaanse technologiereus Apple, die dit jaar veertig jaar bestaat, een product in een nieuwe categorie lanceert. Komt de headset in het rijtje met commerciële doorbraken, waarin ook de eerste pc, de eerste smartphone of de eerste tablet staan?
Bedrijven kunnen het zich niet permitteren er niet mee aan de slag te gaan, vindt Pieter Van Leugenhagen. De CEO van het Beverse Yondr, gespecialiseerd in immersieve media, trok naar New York om bij de lancering in de beroemde Apple Store op Fifth Avenue een headset op te halen. In het gedrum bij de opening slaagde hij er zowaar in een paar woorden te wisselen met Tim Cook, de CEO van Apple. Het prijskaartje van de Apple Vision Pro-headset – omgerekend meer dan 3.200 euro – maakt duidelijk dat de headset zich voorlopig niet zozeer op consumenten richt, maar op professionele gebruikers.
Waarom moeten bedrijven experimenteren met 3D-headsets?
“Yondr begon tien jaar geleden met 360 gradenvideo, stortte zich op onder meer interactieve virtuele realiteit (een computersysteem dat de werkelijkheid simuleert, nvdr), augmented reality (technologie toevoegen aan een beeld, nvdr) en artificiële intelligentie”, zegt Pieter Van Leugenhagen. “Nu worden al die puzzelstukjes bij elkaar gebracht. We willen met bedrijven aan de slag om te zien wat dat voor hen kan betekenen. Zeker grote merken willen een app ontwikkelen voor de Vision Pro, net zoals ze dat deden toen de App Store en de iPhone werden gelanceerd. Door te experimenteren leren bedrijven wat de technologie voor hen kan betekenen op de lange termijn. Het is nog niet duidelijk wat de killer app zal zijn voor deze technologie. Apple zegt: hier is de headset, experimenteer er maar mee.”
Hoe ontwrichtend wordt de technologie?
Pieter Van Leugenhagen: “Er komen waanzinnig veel kansen aan voor merken. Bedrijven als Uber en Airbnb hebben hele sectoren op hun kop gezet. Nu al zien we bedrijven als Decathlon een webshop lanceren waar je kunt scrollen tussen de producten, er eentje kunt selecteren en vervolgens virtueel kunt rondwandelen in de winkel. Apple focust sterk op de entertainmentsector. Die bedrijven moeten nadenken over hoe mensen entertainment zullen consumeren wanneer ze bijvoorbeeld thuis een 3D-ervaring van een live event kunnen hebben. Toen Netflix op de markt kwam met streaming, werd Blockbuster (dat video’s verhuurde, nvdr) gewoon weggeconcurreerd.”
Waarom bewijst dit ook het grote gelijk van Mark Zuckerberg?
De lancering van de Apple Vision Pro bewijst volgens de CEO van Yondr ook het gelijk van Mark Zuckerberg, de CEO van Meta, het bedrijf boven sociale media als Facebook, Instagram en WhatsApp. “Er is jaren gelachen met Zuckerberg, met de miljarden die hij spendeerde aan het metaverse”, zegt Van Leugenhagen. Het metaverse kun je zien als de volgende versie van het internet, waarin alles in 3D is. Van Leugenhagen is erop gebrand een misverstand uit de wereld te helpen. “Het metaverse is niet enkel een in 3D gesimuleerde wereld waarin je rondloopt met een avatar. Dat is vooral wat de pers ervan heeft gemaakt. Ook Zuckerberg heeft nooit beweerd dat het om die avatar draait. Een 3D-laag leggen over de realiteit behoort daar voor hem ook al toe. Wat je nu bekijkt op een Apple Vision Pro, is al het metaverse.” Interessant voor bedrijven is het industriële metaverse en toepassingen als de digitale tweelingen van machines.
Is deze lancering een doorbraak?
Naast de personal computer kwam er een laptop, naast de smartphone werd de tablet ontwikkeld, legt Pieter Van Leugenhagen uit. Het ene toestel gebruiken we vooral thuis, het andere nemen we overal mee. Hij ziet nu een nieuw duo opkomen. “Apple heeft de headset ontwikkeld, en op termijn zullen er waarschijnlijk smart glasses bij komen. Je ziet wel mensen met de Vision Pro over straat lopen, maar dat is meer een gimmick. Het is een toestel voor thuis en op kantoor, terwijl je met smart glasses overal naartoe kunt. Apple brengt voorlopig geen slimme brillen uit, omdat de technologie niet goed genoeg is. Meta heeft wel zo’n combinatie, met de Quest 3-headset voor VR en de Meta smart glasses die het ontwikkelde met Ray-Ban. Die kunnen bepaalde functies van de smartphone overnemen.”
Van Leugenhagen vindt de nieuwe headset van Apple van veel betere kwaliteit dan de Oculus Quest van Meta of de AR-headsets van het Amerikaanse bedrijf Magic Leap. “De headset zit vol artificiële intelligentie, hoewel Apple niet uitpakt met dat zoemwoord. Het toestel scant alles in de kamer. Met de iPhone 15 Pro kun je in 3D filmen. Ik maakte een 3D-filmpje van mijn petekind (zie kader, nvdr). Het is fantastisch om emotionele momenten te filmen in 3D en later opnieuw te kunnen bekijken.”
Zo werkt de 3D-headset
In het kantoor van Yondr in Beveren kon ik één van de twee Apple Vision Pro-headsets testen die CEO Pieter Van Leugenhagen ging ophalen in New York.
Gedaan met de zware 3D-headsets van vroeger. Ik heb de headset zo’n halfuur op mijn hoofd en heb geen last van het gewicht, al denk ik niet dat ik er urenlang mee kan werken. Ik zie door de bril eerst een virtueel scherm, waar ik de code van Pieter Van Leugenhagen ingeef. Elk toestel is persoonlijk, meerdere accounts zijn niet mogelijk.
Het toestel zit tsjokvol sensoren, camera’s en technologie, zoals artifciële intelligentie. Eerst moet mijn zicht worden ingesteld. Je bedient de virtuele schermen die je ziet immers door te swipen en door te kijken naar wat je wil aanklikken. Dat aanklikken gebeurt door je duim en wijsvinger samen te brengen.
Na het afstellen druk ik op een klein knopje rechtsboven op de headset. Ik zie een virtueel scherm met icoontjes voor foto’s, e-mail, een kalender, enzovoort. In de linkerkolom is er een menu waar ik al klikkend met duim en wijsvinger kies voor spatial video. Ik scroll door de foto’s en video’s en selecteer een 3D-video van de verjaardag van het petekindje van Pieter Van Leugenhagen, die hij maakte met zijn nieuwe iPhone 15. Ik zie de hele kamer in 3D voor mij. Het voelt alsof ik het fruit op de taart kan aanraken.
De batterij voor de Vision Pro zit niet in het toestel, maar is er met een kabeltje mee verbonden. Het toestel is dus niet gemaakt om er veel mee rond te lopen.
Na een tijd zit ik aan het bureau en heb ik verschillende virtuele schermen voor me openstaan. Eentje met de mailbox, eentje met foto’s en – ondertussen is de headset met de laptop verbonden – eentje die het scherm van de laptop weergeeft. Die virtuele schermen kan ik virtueel vastpakken en verplaatsen, zodat ik een scherm links, rechts en voor me heb. Via het toetsenbord van de laptop tik ik in het Word-bestand op het virtuele scherm.
Als ik aan het kleine knopje rechtsboven op de bril draai, zie ik rond mij niet langer het kantoor in Beveren, maar het nationaal park Joshua Tree in de Verenigde Staten. De combinatie van verhoogde en virtuele realiteit, waar Apple op inzet, is veel aangenamer dan in een afgesloten virtuele realiteit te zitten. Ik kijk in 3D, maar blijf tegelijk het kantoor en de andere mensen in de ruimte zien, en zelf bepalen hoe immersief de omgeving wordt.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier