Hoet ontwikkelt ge-3D-printe bril in chirurgisch titanium: ‘Mensen willen een bril die matcht met hun persoonlijkheid’

Met Hoet Couture innoveert CEO Bieke Hoet van het familiebedrijf Hoet al jaren met nieuwe materialen en technieken. Door brillen in chirurgisch titanium te ontwerpen en te printen, gaat het bedrijf nog een stap verder.

“We vonden sporen terug uit 1884 met de naam van mijn voorvader Germain Hoet”, zegt Bieke Hoet, de CEO van Hoet Ontwerpbureau. “Zeggen dat brillen maken in de familie zit, is dus zeker niet overdreven.” Het was vader Patrick Hoet, die in 1997 het ontwerpbureau oprichtte. Op dat moment verkocht hij ook zijn aandelen in het brillenmerk Theo – een anagram van Hoet, een merk dat hij tien jaar eerder mee had opgericht (zie kader Bekend volk draagt hippe brillen). Hoet Couture is verkrijgbaar in 40 Belgische brillenwinkels, en is behalve in België ook beschikbaar in 24 landen op 5 continenten. De ontwerpen van Hoet als privaat label en de freelance designopdrachten waren in 2022 goed voor een omzet van 7 miljoen euro.

“We hebben de retail achter ons gelaten en ons op innovatieve ontwerpen gericht”, legt Bieke Hoet uit, die interieurarchitectuur studeerde in onder meer Milaan en haar vader in 2020 opvolgde als CEO. “We ontwerpen nog altijd brillen voor Theo, maar werken daarnaast ook voor bijvoorbeeld Hoya en Seiko, een merk van sportbrillen. Ook de elektronisch schakelbare brillen van Morrow Eyewear zijn van onze hand. Voor onze eigen collectie kunnen we onze visie zo ver doordrijven als we willen.”

Om die creatieve visie te voeden, is Hoet constant op zoek naar nieuwe technologieën. “Mijn pa was de eerste die experimenteerde met lasersnijden voor metalen monturen en met chemisch etsen”, zegt Bieke Hoet. “Dat heeft de markt veranderd.”

‘Voor de ge-3D-printe modellen vertrekken we van titaniumpoeder en lassen we zo’n 3.000 laagjes aan elkaar’

Uit die eerste stappen op onbekend terrein ontspruiten nog altijd nieuwe toepassingen. “Dat is onze sterkte: onze passie voor vernieuwing, zowel in vormgeving, in techniek als in materiaal”, gaat de CEO van het Brugse familiebedrijf verder. “Ik ben altijd op zoek naar bestaande technologieën in andere sectoren. Je moet je klanten blijven verrassen. Nieuwsgierigheid en innovatie staan daarom centraal bij ons, zowel in het design, als in de productietechniek. We gaan altijd op zoek naar nieuwe materialen, nieuwe designsoftware en nieuwe structuren voor onze monturen, die we vervolgens combineren met bestaande, vertrouwde technieken. Zo willen we onze klanten unieke en iconische modellen blijven aanbieden. Een diepgaande research, een grondige materiaalkennis en het talent om oude technieken te vertalen naar nieuwe, zijn essentieel in ons ontwerpproces.”

Beschermde technieken

“De tijd dat een bril puur een medisch hulpmiddel was, ligt al een tijdje achter ons”, geeft Hoet aan. “Mensen gaan op zoek naar iets dat matcht met hun persoonlijkheid. We zoeken in onze ontwerpen dan ook naar een bepaalde lijn, een creatieve herkenbaarheid, maar altijd in combinatie met comfort.”

Toch is er nog een link met de medische sector. Na vier jaar onderzoek en ontwikkeling lanceerde Hoet onlangs een collectie opgebouwd uit chirurgisch titanium. Dat heeft als voordeel dat de brillen roestvrij en anti-allergisch zijn.

“Het 3D-printen van titanium werd tot nu toe gebruikt in de medische sector, de luchtvaart- en de auto-industrie”, legt Bieke Hoet uit. “Wij hebben die techniek aangepast om er duurzame en opvallende monturen mee te maken. Verschillende van die innovatieve technieken en nieuw samengestelde materialen hebben we beschermd. Die technieken gebruiken we vooral in de eigen collecties Hoet Couture, Costume en Cabrio.”

“Zo kunnen we unieke ontwerpen realiseren”, zegt Bieke Hoet. “De brillen onderscheiden zich door de complexe, fijne structuren in het vooraanzicht die het gevoel van transparantie creëren. In tegenstelling tot traditionele brillen worden ge-3D-printe modellen niet uitgesneden, maar laag per laag opgebouwd. We vertrekken van titaniumpoeder en lassen zo’n 3.000 laagjes aan elkaar. Naast de vele voordelen voor het ontwerp resulteert dat printproces in duurzame brillen, omdat alle grondstoffen maximaal benut worden en er geen afval gecreëerd wordt.”

“Als ontwerper hebben we een grote impact. We proberen daar bewust mee om te gaan. Bij de traditionele brillenproductie blijft gemiddeld 20 tot 30 procent onverkocht. Dat is een aanzienlijk verlies aan grondstoffen en energie. Onze aandacht voor duurzaamheid bezorgt ons een unieke plaats in de markt”, legt Hoet uit.

Juwelen

Alle brillen uit de Hoet Couture-collectie worden ook volledig lokaal gefabriceerd, wat uniek is voor brillen in de Belgische markt. “Veel brillen worden in Italië, Frankrijk of China geproduceerd”, zegt Bieke Hoet. “Bovendien worden onze brillen op vraag geproduceerd, waardoor er nauwelijks grondstoffen verloren gaan. Het gaat dus om een ecologisch, sociaal en ethisch verantwoord product.”

“Daarenboven worden onze brillen langer gebruikt, klanten zien ze eerder als juwelen, dan als louter een visueel hulpmiddel”, zegt de onderneemster. “De Couture-collectie kan worden gepersonaliseerd. Dragers kunnen hun montuur verrijken met goud, diamanten, of een persoonlijke boodschap om de bril beter te laten aansluiten bij hun persoonlijkheid.”

Bekend volk draagt hippe Belgische brillen

De creaties van Hoet gaan niet onopgemerkt voorbij. In de miniserie Secret Invasion draagt Nick Fury, het personage van Samuel L. Jackson, een op maat gemaakte bril van de Brugse ontwerper Hoet. Hoet zet daarmee een traditie voort waarbij buitenlandse sterrren oog hebben voor Belgisch brillendesign. De Britse superster Elton John was fan van het brillenmerk Theo, net als de regisseur Spike Lee, en in de iconische serie Sex and the City droeg Samantha, gespeeld door Kim Cattrall, een zonnebril van Theo.

Wim Somers kocht in 2017 Patrick Hoet uit bij Theo. Datzelfde jaar ging Somers met pensioen. Daardoor kwam Theo in handen van diens drie zonen, Mik, Jan en Toon Somers. Vorig jaar verwierven de drie broers achter Theo 40 procent van Komono, een brillenmerk dat in 2009 werd opgericht door ex-snowboarder Anton Janssen en Raf Maes. Ook dat brillenmerk werd opgepikt door bekende fans. Onder meer de Amerikaanse zangeres en actrice Lady Gaga werd ermee gespot.

B.D.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content