De netwerktips van Yamina Krossa en Studio Maria: ‘U netwerkt al zonder dat u het weet’

Yamina Krossa
Ilse De Witte
Ilse De Witte Redacteur bij Trends

Met haar vzw Benetiet lobbyde Yamina Krossa met succes voor de volledige terugbetaling van borstreconstructies met eigen weefsel. Daarna kreeg ze de smaak van het netwerken pas echt te pakken. Samen met twee andere doorgewinterde netwerkers schreef ze haar tips neer in een boek.

Ik kan niet netwerken. Maar ik wil het wel is een boek voor al wie zich weleens een muurbloempje heeft gevoeld op een groot netwerkevenement, zoals de Trends Manager van het Jaar. Ook wie schroom voelt om zichzelf of zijn zaak te ‘verkopen’ aan potentiële klanten of partners heeft er baat bij.

1. Iedereen heeft een netwerk

Volgens de auteurs Yamina Krossa, Liesbeth Talboom en Liesbeth Haesevoets, het creatieve duo achter Studio Maria, loopt het al fout bij onze definitie van netwerken. “Volgens het van Dale-woordenboek is netwerken ‘het creëren, uitbouwen en onderhouden van sociale contanten om informatie te verkrijgen waar je in je beroep of carrière een voordeel mee kunt doen’.”

De auteurs verkiezen de “iets modernere” definitie van ChatGPT: ‘het actieve proces van het leggen en onderhouden van contacten met anderen, met als doel het bereiken van persoonlijke, professionele of sociale doelen’. Volgens die bredere definitie is iedereen al aan het netwerken, al heeft niet iedereen dat door. Gelukkig maar, want netwerken is een werk van lange adem.

Denk niet alleen aan LinkedIn als digitaal kanaal om een netwerk uit te bouwen. Ongeveer alle sociale media kunnen worden ingezet en het kan ook zonder digitale tools. Moeders en vaders aan de schoolpoort kunnen net zo goed een netwerktool zijn, of iedereen met wie u in een sportvereniging zit of de uitbaters van een buurtwinkel waar u regelmatig inkopen doet. Iedereen heeft een netwerk.

2. Netwerken is geven en nemen

Als u er alleen maar op uit bent voordeel te halen uit uw netwerk, zult u op lange termijn uw netwerk verkleinen. Het komt erop aan uzelf goed te kennen. Want iedereen heeft wel iets te geven. Het kost bijvoorbeeld weinig moeite om twee mensen uit uw netwerk met elkaar in verbinding te brengen. Een mail is zo verstuurd.

Meestal vinden we het niet erg om anderen te helpen. Waarom zouden we dan niet af en toe om hulp mogen vragen? Krossa contacteerde voor de vzw Benetiet heel veel mensen. Ze klopte ook aan bij Ignace Van Doorselaere, de toenmalige CEO van de lingerieproducent Van de Velde. Ze is nog altijd stomverbaasd dat zo‘n CEO de tijd nam om haar verder te helpen. “De realiteit is dat iedereen ergens begonnen is en advies kreeg waar hij of zij echt mee geholpen was. Of misschien net niet, waardoor hij of zij anderen wél wil helpen”, meent Krossa.

Liesbeth Talboom woont graag lezingen van auteurs bij. Die krijgen tot vervelens toe de vraag: hoe vind ik een uitgever? Een gevierde auteur van kinderboeken antwoordde ooit dat ze bij elk nieuw boek opnieuw diezelfde brede rivier moet oversteken als iedereen. “Diegenen die regelmatig aan de overkant zijn geweest, kunnen de nieuwelingen helpen over te steken”, vindt Talboom, die intussen zelf een kinderboek op haar cv heeft.

U moet zeker niet alleen maar geven om iets terug te krijgen, maar u moet het evenwicht bewaken. U moet zich dus zeker niet laten gebruiken of uzelf volledig wegcijferen. Maar weet ook dat mensen uit uw netwerk u pas echt kunnen helpen als ze weten waar u mee bezig bent en waarvoor u staat.

3. Begin klein en wees mild voor uzelf

Als het uw eerste keer is op een groot netwerkevent – of u hebt er geen zin in – spreek dan met uzelf af dat u met minstens één persoon een gesprek aanknoopt. Voor hetzelfde geld valt dat reuze mee en bent u vertrokken. Valt dat gesprek tegen, dan kunt u nog altijd rechtsomkeer maken en naar huis gaan.

Krossa heeft een tip voor de mensen die op zo’n event niet in hun opzet zijn geslaagd om met bepaalde mensen te spreken. “Je stuurt achteraf een bericht via LinkedIn, of via een andere kanaal, met de boodschap: ‘Ik was daar ook. We hebben elkaar gemist, maar ik had je graag gesproken. Kunnen we misschien een keer koffie gaan drinken om te praten?’”

Koffie drinken kan net zo goed ‘netwerken’ zijn. Bij Studio Maria is ‘Op de koffie bij Maria’ een aanbod voor ondernemers met te weinig tijd, zin of budget voor een volledig marketingplan. In plaats van een koekje krijgen ze dan “twee uur strategisch en hands-on marketingadvies” bij die koffie.

4. Het netwerk van uw netwerk is gigantisch

“Al wie in jouw netwerk zit, heeft ook een eigen netwerk”, schrijft het trio. Het grootste netwerkmoment uit het leven van Liesbeth Haesevoets illustreert dat goed. Het draaide om baby Pia, die het levensreddende geneesmiddel Zolgensma nodig had. De ouders van Pia konden het prijskaartje van 1,9 miljoen euro van Zolgensma niet uit hun eigen zak betalen. Zij probeerden geld op te halen, nadat gesprekken met de overheid en de farmabedrijven op niets waren uitgedraaid. Haesevoets was een van de drijvende krachten achter de sms-actie die via #teampia gedeeld werd door enkele bevriende bv’s, zoals Siska Schoeters, Peter Van de Veire, Philippe Geubels, enzovoort. De hashtag en de sms-actie gingen viraal, maar het begon dus met een spreadsheet met enkele namen van bekende Vlamingen en influencers uit het ‘netwerk van het netwerk’.

Niet alleen werd de beoogde 1,9 miljoen euro opgehaald, waarmee Pia gered kon worden. De actie zette ook extra druk op alle betrokken partijen en zorgde er zo mee voor dat Zolgensma sinds 1 december 2021 wel wordt terugbetaald.

5. Een dominosteentje kan een hele rij doen omvallen

Krossa gebruikt ‘de kracht van het netwerk’ onder meer om geld op te halen voor het onderzoek naar en de ontwikkeling van een kankervaccin tegen terugkerende tumoren en uitzaaiingen. In het boek vertelt ze hoe een samenwerking met Laura Strybol van nietbol.com een kettingreactie in beweging zette. Het begon in 2021 met koffiekoppen, Cups of Courage, gemaakt naar de vorm van de buste van enkele borstkankerpatiënten. Het eindigde met een donatie van de comedian Alex Agnew van 100.000 euro aan het Yamina Krossa Fonds in de herfst van 2023.

Soms zult u wat geduld moeten uitoefenen en ziet u niet meteen het volledige resultaat van uw inspanningen. De boodschap is dan ook dat u ooit de vruchten van de boom zult kunnen plukken, als u maar voldoende zaadjes plant.

6. Van elevator pitch naar passion pitch

Volgens Krossa en co is de klassieke pitch van 30 à 60 seconden – de tijd om met een CEO de lift naar zijn kantoor te nemen – ietwat gedateerd. In een passion pitch maakt u verbinding en wordt het allemaal wat persoonlijker. Ook daarvoor hebt u geduld nodig. “Het is belangrijk om niet meteen halsoverkop naar de kern van de zaak te vliegen, maar op zoek te gaan naar duurzame verbinding.” Het is beter eerst op zoek te gaan naar iets dat u gemeen hebt met uw gesprekspartner, dan meteen een product of dienst te beginnen aan te prijzen.

Voor wie na het lezen nog altijd schroom voelt om een hulpvraag te stellen of voor wie toch halsoverkop naar de kern wil vliegen, hebben wij nog een trucje dat niet in het boek staat. Yamina Krossa gebruikt graag de hashtag #dekrachtvanhetnetwerk in haar berichten of mails, wanneer ze met ietwat opportunistische vragen op de proppen komt bij mensen die ze eigenlijk niet zo goed kent. Ze gebruikt het alsof ze haar eigen theorie op die manier wilt testen en op de een of andere manier wordt het dan moeilijker om neen te zeggen. Toen iemand uit het publiek op de boekvoorstelling vroeg of alle lezers voortaan die slagzin mochten lenen, was het antwoord volmondig “ja”.

Yamina Krossa en Studio Maria, Ik kan niet netwerken. Maar ik wil het wel, Pelckmans, 168 blz., 19,5 euro

Lees ook:

Partner Content