Stampix laat merken hun klanten belonen met foto’s

Thomas Smolders medewerker Trends

Met Stampix kunnen bedrijven fotoprints aanbieden, die ze gebruiken voor klantenbinding.

Weinig Belgen zijn zo gepokt en gemazeld in de ontwikkeling van foto’s als Simon Tavernier en Anton Mussche. Hun grootvader was de oprichter van Spector, dat tegenwoordig als Smartphoto door het leven gaat. De twee neven gingen in 2016 hun grootvader achterna, toen ze Stampix lanceerden. “We bedachten een nieuw businessmodel dat consumenten gratis foto’s laat drukken. Het staat volledig los van Spector, maar uiteraard was het handig dat we een voorsprong hadden doordat we zo veel mensen in de sector kennen”, zegt Simon Tavernier.

Aanvankelijk begon Stampix met een advertentiemodel, waarbij mensen via een app gratis foto’s konden afdrukken. Dat kon gratis doordat merken op de achterkant advertenties plaatsten. “In 2019 evolueerden we naar een white­label webplatform. Merken als Orange, Disney en Nespresso hebben hun eigen platform waarop ze hun klanten exclusief gratis fotoprints aanbieden, om bijvoorbeeld een verjaardag te vieren. De loyalty-industrie is een grote markt, en Stampix speelt in op de groeiende vraag naar nieuwe vormen van langdurige klantenbinding”, zegt de ondernemer.

Vorig jaar draaide Stampix bijna 2 miljoen euro omzet. Het team bestaat uit twaalf medewerkers. Tavernier: “We hebben kantoren in Gent en partners in acht landen, waardoor we tot in Australië mensen gelukkig maken met photo rewards. In de toekomst willen we nog meer inzetten op nieuwe features, en onze activiteiten uitbreiden naar andere sectoren. We zien bijvoorbeeld veel potentieel in de reissector, en hebben nu een eerste project met Tui lopen.”

Oprichters van scale-ups die een miljoen euro ophaalden 
of aan jaarlijkse omzet genereren, behoren tot een select gezelschap. Samen met Scaleup Vlaanderen gaan we 
in de One Million Club op zoek naar die Vlaamse groei-
bedrijven.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content