Winkelen in 2017: overal het beste en grootste assortiment

WINKELEN IN 2017 De tablet doet zijn intrede. © GET
Stijn Fockedey
Stijn Fockedey Hoofdredacteur a.i.

Traditionele supermarktketens blokken de opmars van bol.com en co af. De prioriteit is een beter en groter assortiment in de niet-voeding. Daarbij sneuvelen taboes.

Het wordt de normaalste zaak van de wereld om klanten online te laten bestellen via tablets op de winkelvloer en concurrerende handelaren een eigen plek te geven. Kleinere spelers hebben beide zaken in het verleden al getest. Zo heeft de schoenenketen Torfs in alle winkels al bestelschermen en Aveve besteedt de samenstelling van het boekenassortiment uit aan Standaard Boekhandel.

Nu volgen de klassieke supermarkten. Colruyt Group maakt van de gelijknamige supermarkten nog meer de plaats waar klanten hun aankopen bij de zusterbedrijven Collishop en Dreamland kunnen bestellen en afhalen. Dit jaar rolde Carrefour online bestellen via schermen uit in een vernieuwde hypermarkt in Bergen. Ook de andere vestigingen worden aangepakt. Makro kondigde deze zomer een zware reorganisatie van zijn hypermarkten aan, waarbij het bepaalde niches door andere spelers wil laten verzorgen.

“Supermarkten worden een platform”, zegt de retailexpert Jorg Snoeck. “Colruyt, Delhaize en Carrefour zullen niet enkel meer focussen op voeding. Bol.com en andere pure onlinespelers heersen in de e-commerce. Maar klassieke retailers zullen dat counteren door online binnen te trekken in de fysieke winkel, bijvoorbeeld via de mogelijkheid om in de winkel online te bestellen uit een veel groter assortiment dan er aanwezig is. Dat biedt de klant niet alleen een aangename winkelervaring, hij kan ook advies krijgen tijdens het bestellen. Bovendien kan elke supermarkt, of die nu 4000 of 10.000 vierkante meter groot is, zo hetzelfde assortiment aanbieden. Niet dat retailers fors kleinere supermarkten zullen bouwen. Integendeel, hypermarkten met hun grote winkeloppervlakte kunnen de beste etalage zijn voor het grotere assortiment.”

Partner Content