SPORTKLEDIJ WORDT MODEKLEDIJ

Jozef Vangelder
Jozef Vangelder redacteur bij Trends

PM UNITED BRANDS.

“Ons leven is veranderd. Vroeger leefden we altijd binnen. Als het tegenwoordig twee dagen goed weer is, zitten de terrassen van de cafés vol. En de economie verbetert, dat voel je duidelijk”, aldus Marc Piessens. Wat hij eigenlijk wil zeggen: het publiek is klaar voor PM United Brands, zijn zaak aan de Antwerpse Groenplaats. PM United Brands, opgestart in maart van dit jaar, is een winkelcomplex van 900 vierkante meter waarin Piessens zes sportmerken – Nike, adidas, Reebok, O’Neill, Quiksilver en Peak Performance – verkoopt. Het gaat om sportkledij en vooral om vrijetijdskledij ( casual wear) en accessoires (zonnebrillen, horloges, sportassen…). Elk sportmerk heeft er zijn boetiek in een eigen design. De boetieks zijn van elkaar afgescheiden (met elk een aparte straatingang), maar toch lopen ze binnenin in elkaar over. Het geheel, samen met de muziek en de tv-schermen met reclamespots en sportbeelden, oogt erg trendy – cool zoals dat heet. “De skateboarders zijn in de adidas- mood nu”, zegt Piessens. “Sedert de designkledingwinkels hier in de buurt hun etalagepoppen met zaalvoetbalschoenen van adidas hebben aangekleed, kopen de mensen die dingen als schoeisel om zo mee rond te lopen.”

Zestien jaar geleden begon Piessens een klassieke sportzaak in Sint-Katelijne-Waver. “Maar toen kwamen de rages. Opeens wou iedereen een jas van Millet, eigenlijk een bergklimmerk, of een polo van Lacoste, van huis uit een tennisproduct. Jongeren gingen naar school met moonboots, ontworpen voor de après-ski.” Dat zette Piessens aan het denken. Hij sloot zijn filialen in Aarschot en Anderlecht, maar behield zijn winkel in Sint-Katelijne-Waver, die intussen uitgegroeid was tot 2000 vierkante meter, met de nadruk op wintersport en voetbal. En hij bedacht het concept van PM United Brands. “Vele mannen in maatpak zijn al komen kijken. Ik had echt geen zin in nog maar eens een baanwinkel. In de stad is het veel gezelliger winkelen.”

Piessens is geen franchisenemer, maar een klant van de sportmerken. Er is een opzeggingstermijn van zes maanden voor beide partijen. Hij huurt het gebouw en betaalde de opmaak en infrastructuur. De sportmerken financierden de inrichting van de boetieks, in enkele gevallen werden ze daarin door Piessens gesteund. En, zo benadrukt hij graag: “Wij zijn niet de zoveelste Hollandse keten, maar een Vlaamse kmo.”

De sportmerken hebben

geen afgelijnde markt meer, meent Piessens. “Nike heeft ook een golfcollectie. En O’Neill brengt vrijetijdsschoenen uit. Het is een lifestyle-markt geworden. De sportwinkel werd een vrijetijdswinkel voor kledij waar je je goed in voelt en waarmee je zelfs gaat werken. Een pak met das raakt steeds meer in de verdrukking.” Dat sportkledij een mode dreigt te worden, bewijst ook het succes van de damescollecties: “Die zijn aan het boomen.”

Vervreemden de sportmerken daarmee niet meer en meer van zichzelf? Wat als de jongeren morgen plots een pak met das cool zullen beginnen vinden? “Dan spelen de sportmerken daar wel op in,” antwoordt Piessens. In de wildgroei van perifere producten ziet hij geen graten. “Of het nu zonnebrillen, schoenen of rugzakken zijn: zolang er maar een bekend merk op staat. Want het Vlaamse publiek is erg merkgebonden, zeker in Antwerpen. Bovendien moeten de producten kwalitatief in orde zijn. En hun roots mogen ze nooit ontkennen: voor O’Neill is dat de surflook, voor adidas de voetbalwereld enzovoort. Zolang aan die drie voorwaarden is voldaan, mag Nike voor mijn part jeansbroeken uitbrengen. Nike en Levi’s worden ooit nog concurrenten.”

JOZEF VANGELDER

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content