Snoep voor het hele land

Roel Van Espen medewerker Trends

De kans dat de kauwgom of de sigaretten die u dagelijks in uw favoriete tankstation aantreft daar zijn beland dankzij Conway, is groot. De distributeur uit Temse levert in heel België.

Conway is een groothandelaar van snoepgoed, drank, voeding, tabaksartikelen en herlaadkaarten. Het bedrijf bestaat al sinds de jaren zestig, toen het nog opereerde onder de naam Sugro. Nu is Conway een dochteronderneming van het Duitse Lekkerland.

De groep is actief in zes Europese landen — vooral in Duitsland en Nederland, maar ook in België, Spanje, Zwitserland en Oostenrijk. De meer dan 7000 klanten van Conway zijn benzinestations, dagbladhandels, drankzaken, warenhuizen, levensmiddelenbedrijven, fastfoodketens, bakkerijen en bedrijfskantines. Die worden dagelijks bevoorraad door een zestigtal vrachtwagens.

In 2012 behaalde Conway in ons land een omzet van 1,33 miljard euro, waarmee het bedrijf een van de best verkopende in Oost-Vlaanderen is. “We zijn al geruime tijd marktleider in de sector”, licht countrymanager Patrick Van Vlierberghe toe. “In 2013 zijn onze verkopen opnieuw gestegen met meer dan 10 procent. Maar die omzetcijfers moet je wel relativeren. Een zeer belangrijk deel van onze omzet realiseren wij via de verkoop van tabaksproducten, en daar rusten hoge accijnzen op. We zijn dus ook een belangrijke belastingontvanger voor de overheid.”

Crisisgevoelige sector

Als distributeur verdeelt Conway enkel goederen, zonder eigen productie. Het gaat vooral om populaire producten van merkfabrikanten. “Toch bieden we ook enkele huismerken aan”, zegt Van Vlierberghe. “Voornamelijk voor snoepgoed en wafels, die allemaal geproduceerd worden door Belgische fabrikanten. Maar die huismerken maken geen substantieel deel van onze omzet uit.”

Zelfs tijdens de crisis stegen de omzet en de bedrijfswinst van Conway. “Onze sector is — net zoals de meeste andere — crisisgevoelig”, meent Van Vlierberghe. “Al moeten we toegeven dat de consumptie van rookwaren minder lijdt onder de recessie. Anticiperen en creatief handelen is voor het voortbestaan en de groei van Conway essentieel. Wij hebben ingespeeld op het feit dat de prijzen van rookwaren in de meeste buurlanden hoger liggen dan bij ons. Op die manier hebben we een aanzienlijke meerverkoop kunnen realiseren.”

Vooruitblik

Voor de toekomst plant Patrick Van Vlierberghe nieuwe initiatieven en activiteiten die de business moeten consolideren en laten groeien. “Vooruitkijken is een cruciaal onderdeel van goed bedrijfsbeheer”, zegt hij. “Maar vergeleken met pakweg een industriële onderneming heeft een groothandelaar als Conway minder de touwtjes in handen. We moeten soms noodgedwongen bepaalde evoluties ondergaan. We zullen elke dag moeten blijven vechten om onze leiderspositie te behouden in deze zeer competitieve omgeving.”

ROEL VAN ESPEN

“We zullen elke dag moeten blijven vechten om onze leiderspositie te behouden”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content