PING. Cyber voor het volk
Het Leuvense Ping anticipeert op een massale Internet-manie onder partikulieren. Door uitgekiende promotie-akties wil het de drempel tot Internet verlagen.
De Internet-markt professionalizeert. Ook in België. Jongste signaal is de start, op 22 februari jl., van de NV Ping in Leuven. Hiermee wil Westvlaming Luc Van Braekel (35 j.) inpikken op de manie die (zo verwacht-ie) weldra massa’s Belgische partikulieren zal overhalen om zich op hét wereldwijde pc-net te begeven. “In het eerste jaar reken ik op minimum een 1000-tal vaste abonnees, ” maakt Van Braekel zich sterk. Hijzelf bezit 30 % van de aandelen. Opvallend in het aandeelhouderschap van Ping (startkapitaal : 6 miljoen frank) is dat precies 50 % van de aandelen werd volgestort door de investeringsvennootschap Bind, nauw verwant met de Belgische Internet-provider EUnet (d.i. een bedrijf dat toegang tot het Net verhuurt). Die laatste profileert zich al geruime tijd sinds december ’93 op de Belgische bedrijfsmarkt.
SYNERGIE.
Een 600-tal abonnenten zijn nu aangesloten op de EUnet-poort, goed voor (naar schatting) zo’n 12.000-tal individuele gebruikers : daaronder gereputeerde bedrijven als Alcatel Bell, Bekaert, Kredietbank, Agfa-Gevaert en Smithkline-Beecham. “De kleine 100 partikuliere gebruikers die EUnet nu telt, nemen wij over, ” aldus Luc Van Braekel. “Omdat privé- en professionele Internet-gebruikers twee kompleet verschillende doelgroepen zijn. En omdat hun verzoek om ondersteuning de dienstverlening aan de professionele klanten niet mag verstoren. “
De overige 20 % van de Ping-aandelen is in het bezit van Walter De Brouwer (samen met z’n gezellin Käthie Schene). Hij is oprichter en eigenaar van Riverland Publications, dat de informatica-vakbladen Computer Magazine, CM Corporate en het Internet-maandblad Wave uitgeeft. Sinds kort verhuurt De Brouwer, via het Nederlandse Riverland Networks BV, advertentieruimte op Internet. Zegt Luc Van Braekel : “Walter mikt met z’n bladen overwegend op een doelgroep van jonge, partikuliere gebruikers. Het abonneebestand van Ping biedt hem die gedroomde markt. Een ideale synergie. “
Ping is, door z’n strategische alliantie met EUnet, eigenlijk geen nieuwkomer meer op de markt. “We profiteren van de nationale struktuur die EUnet reeds in België uitbouwde, ” zegt Luc Van Braekel. EUnet vóór ’93 aktief als vzw, en oorspronkelijk opgericht door de Europese Unix-gebruikersgroep (zie Trends, 2 dec. ’93) installeerde in 7 telefoonzones een lokale Internet-toegangspoort (in het vakjargon : een POP of point of presence). Iedere gebruiker die nu in één van die zones een verbinding maakt tussen zijn modem en de POP, hoeft slechts het lokale Belgacom-tarief te betalen. Vooral voor partikuliere gebruikers scheelt dit een slok op de borrel.
POP IS TROEF.
“Pings markt kan snel door konkurrenten gekopieerd worden, ” beseft Luc De Vos van EUnet. “Maar het feit dat EUnet op dit ogenblik het grootste aantal POP’s heeft in België, is de troefkaart. ” De konkurrentie fietst op dit ogenblik nog op achterstand. Het bedrijfje InNet uit Berchem installeerde al 4 POP’s (in Geel, Brussel, Berchem en Gent), Interpac (waarin Belgacom participeert) biedt 2 POP’s aan (in Brussel en Namen) en het Brusselse Infoboard Telematics werkt samen met de netwerkdiensten van Codenet (uit de Tractebel-groep).
Ping wil nu de drempel voor de konsument verlagen door uitgekiende promotie-akties samen met fabrikanten en distributeurs van modem- en computerapparatuur. “Er is een overaanbod aan geïnteresseerde partners, ” beweert Van Braekel. Met Apple België werd een promotiepakket samengesteld, waarbij de Mac-gebruiker een modem, met Internet-software en één maand gratis proefabonnement op Internet, kan kopen voor 5990 frank. Merkwaardig, want Apple zélf brengt via die “bundelverkoop” geen eigen produkten aan de man. Zegt Apple-manager Paul Van Cotthem : “Dit hoeft niet. We willen de Mac-gebruiker gewoon een handje helpen om op Internet te gaan. We kregen hieromtrent zoveel vragen binnen, dat dit ons wel nuttig leek. “
Apple onderhandelde, aldus Van Cotthem, met modemfabrikant Global Village op wereldvlak. “België was een primeur. In Nederland en nadien ook elders in Europa en de VS zullen gelijkaardige promoties worden opgestart, ” zegt hij.
Sinds kort biedt Apple ook een oplossing nl. de World Wide Web (WWW)-server-oplossing aan voor bedrijven, onderwijsinstellingen of andere organizaties die op Internet informatie, diensten of produkten willen aanbieden.
Paul Van Cotthem : “We hebben nu in België reeds een 16-tal dergelijke projekten lopen. En onze aktie met Ping is hiermee perfekt komplementair. Want zo vergroten we het aantal Internet-gebruikers die informatie op die WWW-servers zullen lezen. En hoe groter die doelgroep, hoe meer bedrijven van onze WWW-dienstverlening gebruik zullen maken. “
PDP
LUC DE VOS (EUNET) EN LUC VAN BRAEKEL (PING) “We mikken in ’95 op minimum 1000 geïnteresseerden. “
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier