HOGER DAN AGUSTA

Ondanks kritiek van VLD-senator Goris haalt het Limburgse Helifly het helikoptercontract van de Rijkswacht binnen. Net voor Agusta.

“Agusta had het bijna. Het bedrijf heeft zodanig gelobbyd en gedreigd dat we zelfs naar de Raad van State wilden stappen. Maar het lastenboek was zeer streng. Niets werd aan het toeval overgelaten.”

Zaakvoerder Tom Piron van de bvba Helifly mag aan de Rijkswacht drie helikopters leveren ter vervanging van de oude Puma-toestellen. Hij haalde het voor Agusta, Eurocopter en Bell Helicopters. Een bestelling van een half miljard voor een bedrijfje dat vorig jaar 15 miljoen omzet haalde met zeven werknemers. “De omzet maakt dit jaar bokkensprongen. Maar ik maak geen pronostieken, want de groei door de bestelling van de Rijkswacht is artificieel.” Helifly levert aan de Rijkswacht drie exemplaren van de 900 Explorer van de Amerikaanse constructeur McDonnell Douglas. Naar eigen zeggen “de helikopter van de 21ste eeuw”. Daar hangt dan ook een prijskaartje aan vast : 150 miljoen frank per volledig uitgerust exemplaar.

“Het contract werd met ons bedrijf afgesloten,” beklemtoont Tom Piron. “We hebben niet alleen als tussenpersoon gediend. We zijn verantwoordelijk voor de waarborg en doen zelf het onderhoud. Zo’n contract is een zegen voor een bedrijf als het onze. Ik ben heel fier.”

De bvba Helifly werd door Tom Piron in 1990 opgericht. Helifly is voor de Benelux exclusief invoerder van helikopters van McDonnell Douglas en Schweizer. Van bij de start mikte Piron op onderhoud. “De meeste helikopterbedrijven starten met de verkoop, en beginnen pas daarna met onderhoud. Wij werkten andersom.” Helifly was het eerste Belgische bedrijf dat de strenge Europese JAR-145-norm verwierf. De order voor de Rijkswacht is de eerste overheidsbestelling. Klanten zijn voornamelijk kapitaalkrachtige individuen, die een al dan niet tweedehands toestel kopen. Daarnaast maken bedrijven gebruik van Helifly voor observatie, luchtfoto’s, reclame of transport van lasten.

De MD900 Explorer wordt niet alleen verkocht aan de Rijkswacht. In Nederland wordt een tiental stuks opgeleverd ; aan de Luxemburgse reddingsdiensten wordt één exemplaar verhuurd. “In Duitsland moeten veertig toestellen van reddingsploegen worden vervangen.” Daarom bouwt Helifly een nieuwe vestiging, en breidt nog dit jaar uit tot het Europese verdeelcentrum voor onderdelen en onderhoud van McDonnell Douglas. De firma wordt omgetoverd tot een NV, het aantal werknemers klimt naar vijftien. Maar Tom Piron staat volledig in voor de financiering, de zaak blijft 100 % in eigen handen.

TOM PIRON (HELIFLY) Meer dan tussenpersoon voor de Amerikaanse constructeur McDonnell Douglas.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content