Het semi-maatpak: pure klasse voor een bescheiden prijs

Wie zich in de allerchicste regionen van de herenmode waagt, zal alras vaststellen dat het prijsverschil tussen een confectie- en een maatkostuum aanzienlijk is. Het semi-maatpak is een formule die het midden houdt tussen deze twee uitersten.

Pure klasse voor een bescheiden prijs.

Info: www.devlaminck.com en www.scabal.com.

Helemaal nieuw is de formule van de semi-maatpakken niet. Degand op de Louizalaan bijvoorbeeld, biedt ze al een tijdje aan. Maar sinds kort vindt u ze ook bij DeVlaminck, een ander chic herenmodehuis in de hoofdstad. De Vlaminck werkt ervoor samen met Scabal, een Belgische reus in het topklassesegment.

Voor 900 euro kunt u voortaan een op uw vormen afgestemd kostuum dragen. Een pak met de snit, het model, de kleur, de stof enzovoort van uw dromen. U laat uw maten nemen, dan volgen drie weken waarin uw pak wordt vervaardigd, u gaat een keertje passen, dan nog een weekje voor eventuele retouches, en… u kunt zich hullen in een kostuum dat u als een handschoen past.

Samenwerking tussen Scabal en De Vlaminck

Scabal fabriceert niet alleen stoffen die door prominenten van over de hele wereld worden gedragen, het maakt ook prêt-à-porter die steeds meer in de smaak valt bij een cliënteel dat uit is op kwaliteit voor een billijke prijs. Scabal verdient trouwens de titel van pionier op het vlak van nieuwe materialen. Zo was Scabal bijvoorbeeld de eerste die Super 200 op de markt bracht. De benaming verwijst naar de lichtheid van de draad en geeft het aantal kilometers draad aan dat uit een kilo wol wordt gehaald. In het geval van de Super 200, kunt u uit het spinnen van één kilo wol 200 kilometer draad verkrijgen.

Aan de Waterloosesteenweg in Brussel werkt kleermaker en winkelier De Vla-minck al heel lang met de stoffen van Scabal. Maar tot voor kort voerden leverancier en kleermaker maar weinig conversatie. Tot enkele maanden geleden, toen één van de twee broers De Vlaminck het hoofdkantoor van Scabal aan de Antwerpse-steenweg in Brussel bezocht. Hij geraakte in gesprek met RogerSleijpen, directeur producten bij Scabal. Tijdens die conversatie haalde Sleijpen onder meer de mogelijkheden en de flexibiliteit van het confectieatelier in Saarbrücken, waar de prêt-à-porter wordt gefabriceerd, aan. Ze spraken ook over maatkostuums, getooid met het logo van de Belgische firma en gedragen door Hollywood-acteurs, en over aquarellen die SalvadorDalí ooit voor Scabal maakte.

Het gesprek zal zich als zeer vruchtbaar ontpoppen. De heren komen op het idee om een tentoonstelling rond kostuums uit grote Hollywood-producties te maken. (zie kader Tentoonstelling: Pierce Brosnan bij De Vlaminck). Maar een nog belangrijkere uitkomst van de gedachtewisseling is dus dat De Vlaminck voortaan een Scabal Made-To- Measure zal voorstellen onder de merknaam (Personal)2. “Een simpele vergelijking die symbool staat voor de hoge graad van personalisatie die wij bieden,” aldus de twee partijen.

Eindelijk profeet in eigen land

Het werd tijd dat Scabal, dat een mooi uithangbord heeft aan Savile Row, het Mekka van de Britse elegantie in Londen, zich eens in eigen land roerde. Het Belgische label werkt al samen met de crème de la crème van de kleermakers in Zürich, Lyon, Hamburg en Rotterdam en moest gewoon zijn krachten eens bundelen met een befaamde kleermaker uit eigen land. Zo’n adres waar zowel politici als prominente industriëlen de deur platlopen. En zo geschiedde dus.

Ondertussen blijven Scabal en De Vlaminck ook gewoon hun oude getrouwe aanbod brengen. Voor Scabal zijn dat stoffen en prêt-à-porter. De fabriek van Scabal vervaardigt jaarlijks 100.000 kledingstukken, waarvan 70 % pièces uniques. Voor De Vlaminck, een huis dat nog steeds met echte kleermakers werkt, zijn dat maatpakken en uiterst exclusieve prêt-à-porter.

Ook al vertegenwoordigden de Scabal-stoffen tot op heden niet meer dan 10 % van het totaal bij De Vlaminck – Italiaanse stoffen nemen er een prominente plaats in – toch is de kans heel groot dat dit percentage met de nieuwe formule aanzienlijk zal stijgen. “Ik ben van mening dat Scabal de afgelopen jaren flink geëvolueerd is in termen van originaliteit en inventiviteit,” stelt Jacques De Vlaminck.

Maar is hij niet bang om af te zakken naar een lager segment, met een voorwaar aantrekkelijke formule, maar niet één die zich – eerlijk is eerlijk – kan meten met de perfectie van traditioneel maatwerk? Jacques De Vlaminck: “Mijn broer Eric en ik zullen samen met onze kleermakers de keuze bepalen. Eigenlijk vormt (Personal)2 een extra aanbod voor een bestaande clientèle. Een klant die zichzelf een maatkostuum aanschaft in Super 200 voor 5000 euro, of een gangbaar maatpak voor 2500 euro, dan wel een confectie-pak van ErmenegildoZegna voor 1200 euro, krijgt misschien ook wel zin om een verzorgd semi-maatpak in zijn garderobe te zien hangen. Een pak waarvoor hij zich op een gewone werkdag niet hoeft te schamen. Maar het is waar dat het hier gaat om een afstemming van het aanbod op de vraag. De prijzen spelen daarin een belangrijke rol, zelfs voor mensen die goed in de slappe was zitten.”

Bekijk uw virtuele maatpak

Voor Scabal kadert dit initiatief heel duidelijk in de “wens om het prestige van de kwaliteit van het product te versterken”. De stoffenfabrikant spreekt dan ook van een “exclusieve” samenwerking met De Vlaminck. Roger Sleijpen: “Een gepersonaliseerd kostuum staat niet alleen in voor het comfort van een perfecte pasvorm en luxueuze materialen. Het is ook een manier om uw persoonlijkheid in uw kleren tot uitdrukking te doen komen. Iedere man is uniek en een maatpak is een uniek product. Wij hebben ons steevast op de modemarkt voor het grote publiek weten te onderscheiden door edele materialen, rijke kleurschakeringen en mooie modellen te bieden.”

In de winkel heeft de klant de keuze uit honderden stofstalen, maar de zaak heeft permanent een dertigtal coupons in huis, waardoor de klant zich een concreter beeld kan vormen van wat hij binnen afzienbare tijd zal dragen.

Vanaf volgend jaar kan de klant trouwens een idee krijgen van zijn bestelling via een speciaal softwareprogramma. Het visualiseert de twee beschikbare lijnen (de Italiaanse en de Comfortlijn), de gekozen stof, het type knopen, het drieknopenmodel of het double breasted model, één dan wel twee splitten van achter, of helemaal geen, de kleur van de voering, het borduursel van de initialen, de stiksels enzovoort. Na het semi-maatpak het virtuele maatpak.

Serge Vanmaercke

Semi-maatpakken vindt u sinds kort bij De Vlaminck, dat ervoor samenwerkt met Scabal.

U laat uw maten nemen, dan volgen drie weken waarin uw pak wordt vervaardigd, u gaat een keertje passen, dan nog een weekje voor eventuele retouches, en… u kunt zich hullen in een kostuum dat u als een handschoen past.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content