Europese boete van 953 miljoen euro voor producenten lagers voor auto’s en trucks

(Belga) Europees commissaris voor Mededinging Joaquin Almunia heeft vijf producten van lagers die gebruikt worden in personen- en in vrachtwagens een boete van 953 miljoen euro opgelegd. De bedrijven uit Zweden, Duitsland en Japan hanteerden tussen 2004 en 2011 prijsafspraken en maakten zich zo schuldig aan kartelvorming. Lagers zijn componenten die ervoor zorgen dat de wrijving tussen auto-onderdelen verminderd wordt.
De beboete Europese producten zijn Schaeffler uit Duitsland en SKF uit Zweden. Met respectievelijk 370 miljoen euro en 315 miljoen euro moeten zij het leeuwendeel van de boete ophoesten. NSK, NKC en NTN uit Japan moeten minder betalen. Een ander Japans bedrijf, JTEKT, bracht het bestaan van het kartel aan het licht en werd niet beboet. Het is niet de eerste keer dat Almunia producenten van auto-onderdelen sanctioneert voor kartelvorming. Vorige zomer kregen vier producenten van kabelbomen, de elektrische verbindingen in voertuigen, al een boete. In januari was het de beurt aan een reeks schuimrubberproducenten die prijsafspraken hadden gemaakt. Schuimrubber wordt onder meer in autostoelen gebruikt. Het Belgische Recticel was toen een van de geviseerde bedrijven. Met 953 miljoen euro legt Almunia de voorlopig grootste boete op aan de autosector. “Ik hoop dat de boetes bedrijven ervan weerhouden zich aan zo’n illegaal gedrag over te geven en de concurrentie in deze industrie helpen herstellen”, legt de Spanjaard uit. “Als dit niet wordt aangepakt, kunnen kartels voor auto-onderdelen het concurrentievermogen van de automobielsector schaden en de prijs die Europese consumenten voor auto’s betalen artificieel verhogen.” Er lopen nog verschillende andere onderzoeken. Zowel de sector van de airbags, als die van de veiligheidsgordels, de autosturen, de airco-installaties, de motorkoeling en de verlichting wordt geviseerd. (Belga)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier