Bol.com start offensief op Belgische markt
De Nederlandse onlinemediawinkel bol.com wil groeien in België dankzij een betere dienstverlening. Het ruime assortiment wordt uitgebreid met specifiek Belgische producten, die zo veel mogelijk de dag na bestelling worden thuisbezorgd.
Bol.com bestaat elf jaar. Aanvankelijk werden er alleen boeken, cd’s en dvd’s verkocht. Vandaag is het bedrijf de marktleider in Nederland in de onlineverkoop van boeken, entertainment en elektronica. Met 2,7 miljoen actieve klanten en 14 miljoen verkochte producten is bol.com uitgegroeid tot de grootste internetwinkel van Nederland. In 2009 was dat goed voor een omzet van 268 miljoen euro.
Nu heeft bol.com zijn oog laten vallen op de Belgische markt, waar de onderneming al 25.000 klanten telt – hoofdzakelijk Vlamingen. Om die klanten beter te dienen, en natuurlijk nieuwe aan te trekken, moesten er prioritair drie zaken veranderen, zegt Daniël Ropers, de CEO van bol.com. “Belgische klanten kregen tot nu toe hun producten na twee tot vijf dagen thuis geleverd, dat moest sneller. De betaling moest via kredietkaart, daar moesten we andere mogelijkheden creëren. En er was nood aan een klantenservice specifiek voor de Belgische markt.”
“Dat hebben we nu op orde en dus vonden we het moment opportuun om steviger in te zetten op de Belgische markt.” bol.com breidt onder meer zijn assortiment uit met specifiek Belgische producten zoals dvd’s van FC De Kampioenen. Ook elektronica en speelgoed kunnen voortaan de landsgrenzen over. De betaalmogelijkheden zijn uitgebreid met bankkaarten als Mr. Cash en Maestro. Er is een lokaal telefoonnummer geïnstalleerd waarop de Belgische klanten terechtkunnen met vragen en artikelen kunnen gratis teruggestuurd worden via de Kiala-punten.
De belangrijkste vernieuwing zit in de snelle levering: populaire producten die voor één uur ‘s middags besteld worden, worden de daaropvolgende dag op een adres naar keuze in België bezorgd. “We hebben daarover nieuwe afspraken gemaakt met TNT, dat de bestellingen aan huis levert. Er is een extra snelle vervoerslijn geïnstalleerd tussen ons centraal magazijn in Waalwijk en de depots van TNT in België. Je kunt zeggen dat onze logistiek flink aangescherpt werd.”
“Ik stel ook vast dat het specifiek op België gerichte internetwinkelaanbod niet zo groot is, dat komt allicht omdat jullie thuismarkt klein is, en dan nog eens versnipperd over verschillende taalgroepen. bol.com staat in Nederland bekend als een winkel met een groot aanbod, scherpe prijzen, die betrouwbaar is en een goede service levert. Wij hebben tien jaar gewerkt aan de kwaliteit van onze winkel en onze dienstverlening, daarom denken we dat ons aanbod ook in België aanslaat.”
Bol.com is sinds 2009 eigendom van de investeringsmaatschappijen Cyrte Investments en NPM Capital, en heeft 270 mensen in dienst.
P.C.
“Ik stel vast dat het specifiek op België gerichte internetwinkelaanbod niet zo groot is, dat komt door de kleine thuismarkt die versnipperd is over verschillende taalgroepen”
Daniel Ropers, Bol.com
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier