Beroep met toekomst: professionele straatbedelaar

Liefdadigheid en business: een moeilijke combinatie? Niet voor Direct Dialogue Fundraising, het eerste privé-bedrijf voor wie liefdadigheid zuivere business is.

D irect Dialogue Fundraising zamelt geld in voor Oxfam Solidariteit, Artsen zonder Grenzen, Artsen zonder Vakantie, Responsible Young Drivers, Gaia, Unicef en De Sleutel. De 130 medewerkers proberen op straat elke voorbijganger te overhalen om steunend lid te worden van een van deze organisaties. Nochtans hebben de meeste wervers zelf weinig of niets te maken met de organisatie waarvoor ze fondsen werven. “Noem het een professionele versie van straatbedelen,” vertelt bestuurder Jan Rachels, ex-medewerker van Greenpeace. “Het is op vraag van de NGO’s zelf dat we met DDF gestart zijn. Eerst in Nederland in 1999, en achttien maanden geleden in België. Zo hoeven de verenigingen zelf geen mensen de straat op te sturen. Het geeft hen meer middelen om zich te concentreren op hun kernactiviteit. Wij zorgen voor hun fondsen, zij betalen ons voor geleverde diensten.”

Er valt wel eens een kritisch woordje over de werkwijze van DDF. Sommigen vinden dat het betalen van wervers te ver gaat. Het kan leiden tot agressieve fondsenwerving. Vanessa Bruyndoncx, projectmanager, weerlegt onmiddellijk deze kritiek “We werken vooral met studenten en schoolverlaters, die dagelijks in teams van drie à vier de straat op gaan om donateurs te werven. We zoeken geen topverkopers.”

Uiteindelijk doel van de inzamelacties is dat schenkers akkoord gaan met een permanente betalingsopdracht. Daarmee wil DDF de NGO’s op een duurzame manier steunen. Jan Rachels: “Studies wijzen uit dat een permanente opdracht voor het goede doel gemiddeld zeven jaar duurt.”

De gemiddelde gift bedraagt 7 tot 15 euro per maand. Bruyndoncx en Rachels zijn er dan ook van overtuigd dat de operatie alle slaagkansen heeft. “In Nederland werken we intussen met meer dan duizend fondsenwervers. Waarom zou het hier niet lukken? De traditionele direct mailing is over zijn hoogtepunt heen. Mensen krijgen een hoop drukwerk in hun bus wat vaak niet of nauwelijks wordt gelezen. Gevolg: het rendement daalt.” Met het direct aanspreken én informeren van potentiële leden hoopt Rachels meer geld naar de verenigingen te krijgen. Hij streeft naar een jaarlijkse omzet van 1,6 miljoen euro. Walter Kloeck

Walter Kloeck

“Een permanente betalingsopdracht voor het goede doel duurt gemiddeld zeven jaar.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content