Bankkaart wordt app

Roel Van Espen medewerker Trends

Met een smartphone of tablet kunt u e-mailen en surfen op het internet. Maar wist u dat u er ook financiële verrichtingen mee kunt doen? De banken werken volop aan de uitbreiding van de mogelijkheden.

Steeds meer consumenten hebben een smartphone of een tablet. Daar spelen ook de banken op in: via een app of een aangepaste website kunnen cliënten met een mobiel toestel rekeningstanden controleren en financiële transacties uitvoeren.

Snelheid en gebruiksgemak

Bij BNP Paribas Fortis heet die service Easy Banking. U krijgt toegang tot die dienst door naar de website te surfen, maar voor de iPhone, de iPad en de iPod touch bestaat er een app die mobiel bankieren nog gemakkelijker maakt. Eind dit jaar lanceert BNP Paribas Fortis een applicatie voor Android-toestellen. Om Easy Banking te kunnen gebruiken, moet u de app eerst activeren via de module voor pc-banking. U moet zich telkens aanmelden via een sms-systeem of via uw kaartlezer. Daarna kunt u onder meer de transacties op uw rekeningen raadplegen, overschrijvingen uitvoeren en grafieken van uw inkomsten en uitgaven opvragen. Op een iPad kunt u zelfs meerdere profielen opslaan. Zo kan de hele familie dezelfde app gebruiken.

Ook Belfius heeft een mobiele website en apps voor Apple- en Android-toestellen. U moet de Direct Mobile-service eerst activeren via pc-banking. De link met uw gsm-nummer en een persoonlijk wachtwoord moeten de veiligheid van het systeem garanderen. KBC heeft vergelijkbare apps die zowel op iPhones en iPads als op Android-smartphones en -tablets kunnen worden gebruikt. Zodra u zich hebt geregistreerd, ontvangt u een toegangscode waarmee u zich meteen kunt aanmelden bij KBC Mobile Banking. Handig is de scash-functie: daarmee kunt u eenvoudig geld overschrijven tussen uw smartphone en die van een ander.

Keytrade Bank, de marktleider in onlinebeleggingstransacties, heeft een app voor de iPad ontwikkeld. Commercieel directeur Olivier Debehogne: “Het unieke van die app is dat ze de eerste op de Belgische markt is waarmee klanten zowel kunnen bankieren als beleggen. Ze is bovendien erg praktisch. Via de tool voor het dagelijkse bankieren kan de gebruiker overschrijvingen doen naar alle externe en interne rekeningen. Via de functie ‘markten’ kan hij inzoomen op een heatmap die de evolutie van de aandelenmarkten weergeeft. Op de website van Keytrade Bank staat een demofilmpje dat de functies toelicht.”

ING mikt niet alleen op mobiele klanten met Apple- en Android-toestellen, maar ook op BlackBerry-gebruikers. Met de mobile banking-app kunt u gemakkelijk betaalopdrachten plannen. Uniek is dat u met één eenvoudige klik een spaarrekening kunt openen. De gebruiker krijgt een persoonlijke pincode om de beveiliging te verzekeren.

Axa biedt voorlopig enkel een mobiele website aan, waarop klanten de stand van hun zichtrekening en hun kredietkaarten kunnen raadplegen. In 2013 lanceert de bank een volwaardige applicatie. Ook Landbouwkrediet en Centea werken aan zo’n app. “Daarbij zal de nadruk liggen op snelheid en gebruiksgemak”, zegt woordvoerder Leo De Roeck.

Een stapje verder

Mobile banking laat de meeste banken dus niet koud, maar de mogelijkheden blijven voorlopig beperkt – Keytrade Bank niet te na gesproken. Toch zijn er nog heel wat andere toepassingen denkbaar. Een mooi voorbeeld is de smartphone-app PayPal Mobile, waarmee u bijvoorbeeld eenvoudig een restaurantrekening met vrienden kunt delen. U betaalt eerst aan de restauranthouder – bijvoorbeeld cash of met uw creditcard – waarna uw tafelgenoten via hun smartphone meteen hun bijdrage kunnen storten op uw PayPal-rekening. Dat is ook mogelijk met de handige ‘bump’-functie: u kunt dan betalen door de ene smartphone tegen de andere te houden. Met de PayPal Mobile-app vermijdt u dat u geld uit de muur moet halen, rekeningnummers moet uitwisselen of achteraf vergeet te betalen. De voorwaarde is natuurlijk dat al uw vrienden een PayPal-account hebben.

De banken onderzoeken de ruimere toepassingen van mobile banking. “De applicaties zullen nog diverser worden”, verwacht Alexandre Pluvinage van ING. “Smartphone-apps zullen focussen op het snel en gemakkelijk uitvoeren van eenvoudige bankoperaties buitenshuis, terwijl tablet-apps veeleer de bredere mogelijkheden binnenshuis beogen.”

“Mobile banking is here to stay“, stelt Nick Orbaen, de woordvoerder van Axa. “Consumenten verwachten dat hun banken hen steeds snellere en efficiëntere manieren aanbieden om hun geld overal te kunnen beheren. We geloven in die vele toepassingsmogelijkheden en zullen dan ook nieuwe functies blijven ontwikkelen. Bancontact/Mister Cash zal in 2014 zogenoemde person to person-betalingen tussen mobiele toestellen introduceren. Axa staat achter dat initiatief.” Ook BNP Paribas Fortis volgt de evolutie van mobile banking van nabij. “Maar het lijkt ons het verstandigst om pas producten te lanceren zodra de oplossingen veilig, goedkoper en handiger zijn”, zegt communicatieverantwoordelijke Kim Cauberghs.

Bankkaart versus smartphone

Zullen de klassieke plastic bankkaarten verdwijnen zodra betalen met een smartphone of een tablet is ingeburgerd? De meningen daarover zijn verdeeld. “Voor kleine betalingen kunnen mobiele toestellen zeker nuttig zijn, bijvoorbeeld als alternatief voor Proton”, meent Leo De Roeck van Landbouwkrediet en Centea. “Maar om grotere bedragen over te schrijven blijven bankkaarten wellicht een veiliger alternatief, tenzij de elektronische identiteitskaart daarbij een rol zou krijgen.”

Ook ING en Axa zijn ervan overtuigd dat beide oplossingen complementair zijn. “Mobile banking zal een bijkomende manier van betalen worden”, denkt Nick Orbaen van Axa. “We verwachten dat bankkaarten zeker nog vijf à tien jaar in gebruik zullen blijven.” “Plastic kaarten zullen inderdaad nog vele jaren blijven bestaan”, bevestigt Kim Cauberghs van BNP Paribas Fortis. “Maar klanten zullen de mogelijkheid krijgen een virtuele kopie van hun bankkaart te gebruiken die opgeslagen zit in hun mobiele telefoon.”

“Smartphones openen nieuwe betaalmogelijkheden”, zegt Ilse De Muyer van KBC. “Ze bieden voor de klant meer opties dan de klassieke bankkaart. De financiële sector onderzoekt volop de mogelijkheden van mobiele betalingen, waarbij sterk wordt ingezet op oplossingen die compatibel zijn met de bestaande bankkaarten. Alleen zal de kaartchip dan niet meer in een plastic kaartje zitten, maar in een smartphone. In de winkel zal de klant betalen via terminals die zijn uitgerust met de zogenoemde NFC-technologie (een communicatiemethode met een bereik van ongeveer tien centimeter, nvdr). Maar zulke oplossingen zijn pas nuttig als ze voor de betaler en de handelaar meer te bieden hebben dan de huidige kaartbetalingen. Een bijkomende voorwaarde is dat smartphones zijn uitgerust met de NFC-technologie. Momenteel is dat slechts bij een zeer beperkt aantal toestellen het geval.”

ROEL VAN ESPEN

De mogelijkheden van mobile banking blijven voorlopig beperkt tot het raadplegen van rekeningstanden en het uitvoeren van overschrijvingen via een smartphone of een tablet.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content