test-Aankoop niet te spreken over ‘te positieve’ reclame Bpost-aandeel

Verbruikersorganisatie Test-Aankoop is niet te spreken over de manier waarop de nakende beursgang van het Bpost-aandeel de afgelopen weken werd gepromoot. ‘De reclamecampagne heeft enkel aandacht voor de positieve aspecten van het bedrijf,’ klinkt het bij woordvoerde Ivo Mechels.

‘Voor alle duidelijkheid: die zijn er wel degelijk. Alleen hoor je in de hele campagne niets over risico’s en negatieve aspecten. Daarvoor moest je terecht bij een prospectus die nog niet beschikbaar was voor het grote publiek. Ook over de inherente risico’s van beleggen in aandelen wordt in de cammpagne niet gerept.’ Dat laatste zit de verbruikersorganisatie hoog. ‘Het Bpost-aandeel is gepromoot via een campagne die nadrukkelijk op een breed publiek mikt, en waarvan een groot deel geen ervaring heeft met beleggen.Dan kun je het niet maken om niets te zeggen over het risico op kapitaalverlies.’ Daarom stapt de verbruikersorganisatie opnieuw naar beurswaakhond FSMA. ‘Een beursgang in tijden van financiële crisis is al een opzeinbarende gebeurtenis,’ voert Mechels nog aan. ‘De naam Bpost heeft grote weerklank bij het publiek, en de envergure waarmee deze beursgang werd aangekondigd, zorgt ervoor dat we deze zaak aandachtig volgen. De campagen was immers niet te negeren. Wij vrezen alleen dat daardoor veel mensen al te naïef de stap naar de beurs zullen wagen, met alle gevolgen van dien. Onze analisten zullen vrijdag alvast de balans opmaken van de eerste dag van deze beursgang.’ (Belga)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content