Crisis weegt niet door op koopkracht van de Sint

Grootbank ING bevroeg haar klanten over het budget dat zij dit jaar besteedden aan Sinterklaascadeaus voor de kinderen. Uit de enquête blijkt dat de goedheiligman in 59% van de gevallen voor minder dan 50 euro per kind door de schoorsteen dropte.

Uit een poll bij 11046 respondenten destilleert ING enkele opmerkelijke cijfers. Het mag dan wel zo zijn dat meer dan helft van de kinderen op 6 december voor minder dan 50 euro aan geschenken kreeg, daar staat tegenover dat 1 op de 10 respondenten er meer dan 100 euro tegenaan gooide. 31% van de respondenten hield het op een bedrag tussen de 50 en 100 euro. Verrassend genoeg lopen de resultaten van de poll gelijk met die van eenzelfde bevraging uit 2011. Anno 2013 is het budget zelfs lichtjes gestegen, terwijl, twee crisisjaren verder, de verwachting bestond dat het Sinterklaasbudget in de tussentijd drastisch zou zijn geslonken. Besparen op de kinderen is voor de respondenten blijkbaar geen optie. Het vertrouwen in het economische herstel is vandaag echter niet veel hoger dan in 2011, zowel dat van consumenten als dat van de kleinhandel. Dit komt omdat er in 2010 en 2011 een verbetering van het vertrouwen bestond, in de veronderstelling dat de crisis van 2008 snel zou wegebben. Achteraf gezien begon de eurocrisis toen pas. Die vertaalde zich in 2012 in een tweede recessie in de eurozone, wat woog op de economische vooruitzichten. Pas sinds midden dit jaar beginnen de vertrouwensindicatoren zich weer te herstellen. (Belga)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content