Danone koopt babyvoedingsproducent

Danone neemt de Amerikaanse babyvoedingsproducent Happy Family over. Het bedrijf heeft een omzet van USD 60 miljoen en heeft ongeveer 4% van de Amerikaanse markt in handen.

Danone heeft inmiddels meer dan 90% van het bedrijf in handen, zo werd maandag bekendgemaakt.

Babyvoeding is een zeer aantrekkelijke markt. De winstgevendheid is hoog: de ebit-marge ligt dichtbij 20%, waar Danone zelf mid-tiencijferige marges draait.

Daarnaast is babyvoeding minder gevoelig voor concurrentie van huismerken, doordat ouders het beste voor hun kinderen willen en bereid zijn daarvoor meer te betalen.

Er werden geen financiële details bekendgemaakt, maar de analisten van ABN Amro verwachten niet dat de overname de schatting voor de reële waarde zal wijzigen.

ABN Amro hanteert een reële waarde van EUR 54 per aandeel. Omdat de koers daar op het ogenblik licht boven noteert, biedt het aandeel geen aantrekkelijke verhouding tussen risico en rendement.

Danone heeft een sterk merkenportfolio en een uitgebreid wereldwijd distributienetwerk. ABN Amro verwacht dat het bedrijf meer overnames zal blijven doen op het gebied van voeding en dranken, maar ook in de markt voor gezondheid en wellness.

Daarnaast zal het bedrijf blijven uitbreiden in sneller groeiende opkomende- en ontwikkelende markten.

Met een vrije kasstroom van ongeveer EUR 2 miljard, een onaangeroerde kredietfaciliteit van EUR 5,3 miljard en nog EUR 3 miljard cash achter de hand, zal Danone voorlopig geen problemen met de financiering van die overnames hebben. ABN Amro is koper.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content