Shell koopt Duitse laadpuntenmaker ubitricity

Het Brits-Nederlandse olie- en gasbedrijf Shell neemt de Duitse laadpuntenmaker ubitricity over. Het Berlijnse bedrijf maakt laadpunten die in bestaand straatmeubilair zoals lantaarnpalen en andere paaltjes worden ingebouwd.
Ubitricity heeft in het Verenigd Koninkrijk een fors marktaandeel van ruim 13 procent. Het bedrijf plaatste er al meer dan 2.700 laadpunten in het straatmeubilair. Daarnaast is het ook actief in Duitsland en Frankrijk, maar daar is het marktaandeel veel kleiner.
De opkomst van elektrische auto’s vormt een bedreiging voor de traditionele markt van Shell. Het bedrijf wil daarom ook groeien op de markt voor elektrisch laden. Met de overname is Shell daarin een belangrijkere speler.
Het Brits-Nederlandse bedrijf heeft al eigen snellaadpalen bij 430 eigen tankstations. Nu kan Shell ook eenvoudig verder groeien op de markt voor thuisladen. Voor mensen die geen eigen oprit hebben, is het laden op straat de enige oplossing om in de buurt van hun huis hun elektrische voertuig te laden.
Hoeveel Shell neertelt voor ubitricity, is niet bekendgemaakt.