Recensiesite Yelp gelanceerd in België

© belga

Donderdagmorgen 13 oktober is de recensiesite Yelp.com gelanceerd in België. Vanaf nu kunnen surfers recensies en aanbevelingen schrijven over Belgische restaurants en andere winkels. Yelpricht zich in de eerste plaats op Antwerpen en Brussel.

Voor de lancering van recensies in België werkt Yelp volgens een strategie die ze in andere landen ook al hebben toegepast. Ze spitsen zich toe op enkele steden, hier Antwerpen en Brussel, waar ze naar een zo groot mogelijk dekking streven. “Je kan onze focus omschrijven als een centimeter breed en een kilometer diep”, zegt Mirriam Warren die de lanceringen in Europa voor Yelp begeleidt. Er zal met community managers worden gewerkt in die steden om het aantal recensies te stimuleren.


“Het is in de eerste plaats bedoeld voor de lokale bevolking”, zegt Warren. We willen uitgroeien tot de beste lokale gids van de stad. We pinnen ons niet vast op het aantal recensies dat we willen hebben. Het is de kwaliteit die telt. Je moet via Yelp zo snel mogelijk het beste restaurant of de beste zaak voor een manicure kunnen vinden in je buurt.”

Belgische gebruikers en handelaren buiten Brussel en Antwerpen kunnen ook informatie toevoegen in hun regio. Yelp heeft een database gekocht met basis-informatie over alle Belgische handelszaken. Handelaren kunnen die informatie over hun zaak via een speciale tool gratis aanpassen. Zij kunnen geen recensies wijzigen, maar er kunnen er wel op reageren. Gebruikers en handelaren kunnen ook op de site aangeven of een recensie fouten bevat en moet worden geschrapt. Die worden dan door een helpdesk bekeken. Yelp heeft ook een speciaal algoritme ontwikkeld om kwalitatieve recensies voorrang te geven op minder gestoffeerde recensies.

Yelp is een van de grootste recensiesites in Amerika en is sinds een aantal jaren bezig aan een verovering van de Europese markt. Zo werd het vorig jaar onder meer actief in Frankrijk en Nederland. Recent lanceerde het ook een Italiaanse en Zwitserse afdeling. Op het einde van augustus had het een maandgemiddelde van 63 miljoen bezoekers en meer dan 21 miljoen recensies. Gebruikers worden niet betaald voor het schrijven van de reviews en ook handelaren hoeven niet te betalen om basisinformatie over hun zaak aan te passen. Yelp verkoopt wel premium-diensten in de VS, zoals speciale advertenties, aan handelaren. In 2010 zou het bedrijf een omzet hebben gehaald van 50 miljoen dollar. Er zijn voorlopig geen plannen om die premium-diensten in België aan te bieden.

Stijn Fockedey

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content