Investeringsfonds van Marc Van Hool stapt naar rechter tegen verkoop trailerdivisie failliete busbouwer

© Belga

Het Belgische investeringsfonds CIM Capital wil het biedingsproces voor de afdeling ‘Industriële Voertuigen’ van busbouwer Van Hool uit Lier laten heropenen. CIM Capital is een juridische procedure gestart, zo maakte het maandagavond bekend in een persbericht. Er werd derdenverzet aangetekend bij de ondernemingsrechtbank Antwerpen, afdeling Mechelen.

CIM Capital had begin april een bod uitgebracht op de trailerdivisie van Van Hool, maar viste uiteindelijk achter het net. De curatoren wezen de afdeling toe aan GRW, een partnerbedrijf van het Duitse Schmitz Cargobull. 

CIM Capital is gedeeltelijk in handen van Marc Van Hool, deel van de familietak die geen aandelen in het busbedrijf bezat. Hij beroept zich voor zijn derdenverzet op ‘manifeste procedurefouten, waarbij andere bieders geen enkele kans kregen, geen toegang kregen tot bedrijfsinformatie en oneigenlijk gebruik werd gemaakt van het insolventierecht.’ 

‘Beter bod’

CIM Capital wijst erop dat zijn bod ‘op alle vlakken substantieel beter was dan het bod waar de curatoren voor kozen.’ Zo wilde de investeringsmaatschappij de afdeling in zijn geheel overnemen en een doorstart geven, waardoor 550 van de 750 jobs konden worden behouden. Ook op financieel vlak was het bod beter, klinkt het, en bovendien wilde CIM Capital ook het vastgoed overnemen. Nu wordt de site gehuurd met een overeenkomst van korte duur. 

“Wij willen de lokale verankering van zowel de engineering, de Research & Development als de productie op lange termijn garanderen en ervoor zorgen dat Van Hool opnieuw kan aanknopen met succes in Vlaanderen en België zoals dat onze strategie is bij al onze investeringen”, zegt CEO Erik Verkest in het persbericht.

Vergroening

Het investeringsfonds gelooft sterk in de toekomst van de afdeling Industriële Voertuigen.

“De inzet van hoogtechnologisch tanktransport voor het vervoer van waterstof, CO2 en andere gassen zal een belangrijke schakel zijn in de vergroening van onze economie. De reputatie van deze producten is vandaag ijzersterk in binnen- en buitenland en de wereld kijkt naar deze Vlaamse toptechnologie. Ook de andere producten van de activiteit Industriële Voertuigen staan gekend om hun kwaliteit en kennen een sterke marktpositie.”

De juridische procedure werd aangespannen samen met Lasertek, een onderaannemer van Van Hool, en met vastgoedinvesteerder Delcrinvest. CIM Capital was eerder al betrokken bij de herstructurering van Veritas en van Neckermann.

Vakbonden vragen duidelijkheid

Het gemeenschappelijk vakbondsfront bij busbouwer Van Hool ‘hoopt op snelle duidelijkheid in ieders belang’, luidt het maandagavond in een reactie op het nieuws dat CIM Capital derdenverzet heeft aangetekend bij de ondernemingsrechtbank.

“De investeringsmaatschappij heeft te kennen gegeven een juridische procedure te starten om het biedingsproces voor de afdeling Industriële voertuigen van Van Hool te laten heropenen. De concrete inhoud van dit verzoek is ons momenteel niet gekend”; aldus de vakbonden.

Of er snel duidelijkheid komt, is zeer de vraag. De juridische procedure kan mogelijks weken tot maanden in beslag nemen. De vakbonden wijzen nogmaals op het belang van de tewerkstelling en een snelle doorstart, ‘welke natuurlijk onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn’.

In het verleden wezen de curatoren bij Van Hool er steeds op dat zij voor een maximale tewerkstelling zijn gegaan, in combinatie met een maximale waardecreatie. CIM Capital zegt daarentegen dat het meer jobs wilde redden.

Lees ook: Exclusief interview met Marc Van Hool, de afgewezen bieder: ‘Faillissement van familiebedrijf maakt me intriest’

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content