Euronav verhoogt kapitaal om megadeal te financieren

Na de megadeal met Maersk maakte het management van Euronav een kapitaalverhoging van 300 miljoen dollar bekend. Die is alleen bestemd voor institutionele beleggers.
Euronav kwam deze middag dan toch met een persbericht over de financiering van zijn megadeal in de sector van de olietankers. Die overeenkomst omvat de overname van vijftien VLCC-olietankers van Maersk (‘very large crude carriers’ van ongeveer vier voetbalvelden groot). Daarmee schiet het Antwerpse tankerbedrijf meteen door naar de wereldtop. Alleen bedroeg de totale beurskapitalisatie van Euronav, zelfs na de sterk gestegen beurskoers in december, amper 460 miljoen euro, tegenover een overnameprijs van 980 miljoen dollar of 720 miljoen euro.
Een stevige kapitaalverhoging was dan ook onvermijdelijk. Die komt er nu in twee fases. Eerst en vooral wordt binnen het toegestane kapitaal (maximaal 10% van de beurskapitalisatie) zowat 50 miljoen dollar opgehaald met de uitgifte van 5,47 miljoen nieuwe aandelen tegen 6,70 euro. Die aandelen zijn enkel bestemd voor institutionele beleggers. Die praktijk is normaal en standaard.
Problematischer is dat, als een buitengewone algemene vergadering in februari er groen licht voor geeft, er nog een kapitaalverhoging volgt via de uitgifte van nog eens 32,8 miljoen nieuwe aandelen tegen dezelfde koers. Ook die wordt alleen opengesteld voor institutionele investeerders. De kapitaalverhoging slaat in totaal op 350 miljoen dollar of ruim 250 miljoen euro. Er is sprake van een verwatering van 60 procent.
Na de beurshervatting om 14.30 uur veerde de koers van het aandeel meteen op met 20 procent, tot in de buurt van 10,5 euro. Zo bekeken is de deelname aan een kapitaalverhoging tegen 6,70 euro een enorm cadeau. Het is des te betreurenswaardig dat particuliere beleggers de toegang tot de kapitaalverhoging wordt ontzegd. Zij worden verplicht tientallen procenten meer te betalen op de beurs, als ze na de uitstekende deal aandelen willen kopen of bijkopen.
Voor de deal met Maersk zijn er enkel superlatieven te vinden. In die scheepvaartactiviteit is omvang wel degelijk belangrijk. Bovendien koopt Euronav wellicht op of net voorbij het dieptepunt van de markt, en nemen ze het voortouw voor een consolidatiebeweging in de sector.
Danny Reweghs
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier