Decoma Belplas in Genk wil sluiten: 492 banen op de tocht
De directie van Decoma Belplas (het vroegere Magna) heeft op een bijzondere ondernemingsraad de intentie tot sluiting aangekondigd.
De directie van Decoma Belplas (het vroegere Magna) heeft op een bijzondere ondernemingsraad de intentie tot sluiting aangekondigd.
Het personeelsbestand van Decoma, bestaande uit 260 arbeiders, 62 bedienden en 170 uitzendkrachten, zou geleidelijk worden afgebouwd om tegen eind 2014 helemaal dicht te gaan.
Het bedrijf, dat behoort tot de Canadese groep Decoma International, bevindt zich pal tegenover de fabrieken van Ford Genk. Er worden bumpers, grillen (roosters) en andere auto-onderdelen gemaakt.
Behalve Ford Genk zijn ook Audi Brussel, Volvo Trucks en Peugeot, klanten van Belplas. Daarom liet de directie herhaaldelijk verstaan dat de aangekondigde sluiting van Ford Genk niet noodzakelijk het einde voor Decoma Belplas moest betekenen.
Een sociaal plan of andere maatregelen waren na de sluiting van Ford Genk niet aan de orde, aangezien het bedrijf het banenverlies
door Ford wilde opvangen met het binnenhalen van andere contracten, en bijgevolg zou opteren voor een maximale hertewerkstelling.
In de woelige periode rond de sluiting van Ford Genk eisten de bedienden van Decoma Belplas een premie die hen langer aan het bedrijf moest binden. De arbeiders hadden die namelijk al ontvangen. Na stevige onderhandelingen slaagden de bedienden erin die eis te verzilveren.
Belplas, dat al vele jaren zware verliezen lijdt, werd door het Canadese moederbedrijf telkens overeind gehouden.
Uit recente cijfers van de Vlaamse dienst voor arbeidsbemiddeling blijkt dat de jeugdwerkloosheid In Genk tussen mei 2012 en mei 2013 met 11 procent is toegenomen. (Belga/BO)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier