‘Al 1.700 klachten over datalek NMBS’

© belga

Bij de Privacycommissie zijn op enkele dagen tijd al zeker 1.700 vragen en/of klachten binnengekomen over het datalek bij de NMBS. Dat meldt Eva Wiertz, woordvoerster van de Privacycommissie.

Bij de Privacycommissie zijn op enkele dagen tijd al zeker 1.700 vragen en/of klachten binnengekomen over het datalek bij de NMBS. Dat meldt Eva Wiertz, woordvoerster van de Privacycommissie.

Bij het datalek van de spoorwegmaatschappij kwamen de persoonsgegevens van 1,46 miljoen NMBS-klanten onbeschermd op het internet terecht.

“Na een eerste oppervlakkige telling komen we op 1.700 klachten”, zegt Eva Wiertz. “Het zijn niet altijd klachten in strikte zin. Soms gaat het om vragen om informatie of uitingen van ongerustheid,” verduidelijkt ze.

Volgens de Privacycommissie is het van november 2011 geleden dat er nog zoveel klachten en vragen tegelijk binnenstroomden. Toen ging het volgens Wiertz om een 300-tal contactnames naar aanleiding van de activiteiten van Google Street View. Het aantal schriftelijke klachten voor het hele jaar 2011 bedroeg 2.866 dossiers.

Vrijdagvoormiddag is er een bijeenkomst met de voorzitter van de Commissie, Willem Debeuckelaere en de top van de NMBS gepland. De top zal er vragen krijgen over de oorzaak van het lek, de aard van de gelekte informatie, de maatregelen die de NMBS heeft genomen om lekken te voorkomen en hoe dat in de toekomst vermeden kan worden.

De Privacycommissie onderzoekt het NBMS-lek, maar heeft zelf geen sanctionerende bevoegdheid. Als de NMBS de privacywet heeft overtreden, zal de commissie het dossier overmaken aan de procureur des Konings. (Belga/BO)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content