ZOEKEN NAAR EEN NIEUWE GELDKOE

Google creëert een nieuwe bedrijfsstructuur en verandert de naam van de overkoepelende holding in Alphabet. De lucratieve internetactiviteiten van ‘s werelds grootste zoekmachine blijven ten dienste staan van de geldverslindende en futuristische dada’s van de oprichters Larry Page en Sergey Brin.
Google start later dit jaar een ingewikkelde fusieoperatie. Het huidige bedrijf Google Inc. vervelt tot Alphabet Inc. In die holding wordt een dochter gecreëerd, met ‘Google’ als naam, die alle bestaande internetactiviteiten herbergt: onder meer de zoekmachine Google, YouTube, Google Maps en het mobiele besturingssysteem Android. Daarnaast komt een rist kleinere bedrijven zoals de durfkapitaalarm Google Ventures, het innnovatielab Google X en het domoticabedrijf Nest Labs. Page en Brin worden respectievelijk CEO en voorzitter van Alphabet, en trekken zich daarmee volledig terug uit het operationele management van de internetactiviteiten. Het nieuwe Google wordt vanaf nu geleid door Sundar Pichai.
Eigenlijk maakt Google daarmee een proces officieel dat al jaren stilletjes bezig is. Page en Brin hebben zich nooit gemakkelijk gevoeld in hun rol als manager. Ze zijn altijd volbloed internetondernemers geweest, die ervan genieten in volle vlucht een raket van een bedrijf te bouwen. Als die eenmaal vlotjes vliegt, vinden ze er eigenlijk niks meer aan.
De internetactiviteiten, hoe dominant en hoe lucratief ze ook zijn, zijn veel te saai geworden voor hen. Ze zijn ook meer in de ban van moonshots, uitdagingen zoals zelfrijdende auto’s, breedbandinternet via satellieten of een remedie tegen kanker. Innovaties die de mensheid vooruithelpen.
Mentale bandbreedte
Brin heeft zich al enkele jaren geleden teruggetrokken en toegelegd op het leiden van het innovatielab Google X. Page was sinds 2011 opnieuw CEO van Google Inc., maar besteedde veel tijd aan de nevenactiviteiten. Hij had de voorbije jaren al heel wat verantwoordelijkheid gedelegeerd aan vertrouwelingen zoals Pichal. Zeker bij Page zal de nieuwe structuur veel mentale bandbreedte vrijmaken. Hij is niet langer de interne scheidsrechter als de afdelingen van YouTube en Google Maps bijvoorbeeld kibbelen over een budget of talent. De operationele verantwoordelijkheid over de kleine 50.000 medewerkers ligt nu bij Pichal.
Page kan zich nu concentreren op de verdere diversificatie van de activiteiten. 90 procent van de 66 miljard dollar omzet komt uit onlinereclame, en dat moet veranderen. Onlinereclame wordt een mature business. Bovendien moet Google op de reclamemarkt meer en meer opboksen tegen Facebook, Twitter, Snapchat en andere giganten. Die hebben ook een enorm bereik en veel informatie over hun gebruikers. De kip dreigt dus minder gouden eieren te leggen.
Pottenkijkers aan boord
De nieuwe structuur biedt ook bescherming tegen antitrustmaatregelen. Zowel in Europa als in de Verenigde Staten nemen toezichthouders Google onder vuur. Ze concentreren zich vooral op de dominante internetactiviteiten. Boetes houden rekening met de omvang van het bedrijf. Als ze enkel worden geheven op de internetpoot, vallen ze minder duur uit.
Maar veel significanter is de case die Google kan maken om een overheidswaakhond bij een veroordeling enkel toezicht te laten houden op de internetactiviteiten. Microsoft heeft na een veroordeling na de eeuwwisseling jaren opgescheept gezeten met een raad van externe experts, die zich met elk aspect van de bedrijfsvoering mocht bemoeien. Het wordt als een van de belangrijkste oorzaken gezien waardoor Microsoft te laat heeft ingezet op mobiele toestellen en software. De pottenkijkers vertraagden alles.
Apple weert zich nu als een duivel in een wijwatervat tegen een soortgelijke expert. Die is aangesteld om erop toe te zien dat Apple geen prijsafspraken meer maakt over e-boeken met uitgevers. Hij wil nu ook meer zeggenschap over andere digitale diensten, zoals de veel grotere App Store. Google is er als de dood voor dat een toezichthouder de zoektocht naar een nieuwe geldkoe verlamt en dat het bedrijf daardoor aan belang moet inboeten.
STIJN FOCKEDEY
Google is er als de dood voor dat het door toedoen van een toezichthouder aan belang moet inboeten.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier