Word een maritieme entrepreneur

Antwerpen bezit een internationaal populaire business school voor maritieme entrepreneurs. Op de campus van het Ruca in Antwerpen zijn dit academiejaar dertig studenten – uit Thailand, Ecuador, Brazilië, China, Polen, Singapore, Litouwen, Turkije, Griekenland, Nigeria, Gambia en Kenia – ingeschreven voor een postgraduaat aan het Institute of Transport and Maritime Management Antwerp. ITMMA is het eerste eigen, volwaardige instituut van de Universiteit Antwerpen.

De drie onderwijsassen van ITMMA zijn: haven, scheepvaart en transport. De professoren Willy Winkelmans (Ruca) en Eddy Van de Voorde (Ufsia) zijn de spil van ITMMA: “Die combinatie van richtingen is uniek. Antwerpen, Zeebrugge en Gent hebben daarvoor veel expertise. De faculty bestaat uit academici en praktijkmensen van de Vlaamse havens en transportbedrijven. We willen bewust een band behouden met de Universiteit Antwerpen en streven geen apart statuut na zoals Insead, IMD en London Business School.”

De theoretische lessen – gegeven in het Engels – worden aangevuld met workshops en werkbezoeken. De pedagogiek baseert zich op gevallenstudies.

Grosso modo wordt de begroting (20 miljoen frank) voor een derde gefinancierd door bedrijven en voor twee derde door het inschrijvingsgeld. De Vlaamse regering betaalt tien beurzen van 190.000 frank. De Antwerpse Havengemeenschap heeft 1 miljoen frank veil voor ITMMA. Veel steun is er van Luc Van der Veken, hoofd van de zetel van de Nationale Bank in Antwerpen. De studenten betalen 300.000 frank voor hun eenjarige opleiding. ITMMA stuurt 8000 brochures de wereld in en op het internet zit een ITMMA-webstek. Winkelmans: “We beperken het studentenaantal tot dertig en noteren nu rond honderd kandidaturen. Een academische achtergrond en drie jaar relevante ervaring zijn essentieel.”

Winkelmans en Van de Voorde willen over enkele jaren de adviesfunctie van ITMMA significant maken: “We hebben om te beginnen al een eigen researchactiviteit. In het verlengde daarvan ligt de consultancy en daarbij concurreren we niet met de KPMG‘s of de McKinsey’s. Wij menen te kunnen optreden als consultant van de consultants. Transportadvies is een niche waarin weinigen zich thuisvoelen. Denk maar aan de controverse rond de Betuwelijn in Nederland en dichter bij huis aan de groei van het HST-net.”

FRANS CROLS

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content