WOELIGE WEEK VOOR SABENA
Het uitgelekte nieuws dat het ondernemingsplan van gedelegeerd bestuurder Christoph Müller 1632 voltijdse banen kost, was op zich geen verrassing. Maar de vakbonden waren bijzonder ontstemd dat ze het nieuws via de pers moesten vernemen. Müller had het plan op maandag 6 augustus uiteengezet op de raad van bestuur; via enkele kranten raakten meer details bekend. ACVûsecretaris Inge Vervotte kondigde mogelijke juridische stappen aan in het teken van de wetûRenault.Donderdag dan lichtte Müller zijn herstelplan toe aan de vakbonden. Hij opteert zoals verwacht voor een fors afgeslankt Sabena, dat mikt op rendabele nichemarkten. De vlootvernieuwing, geïnspireerd door Swissair, wordt teruggeschroefd omdat Sabena gebukt gaat onder een zware overcapaciteit die de kosten omhoog jaagt. Door het schrappen van een reeks bestemmingen ontstaat er een overschot in het personeelsbestand. Het zwaarst getroffen is het vliegend personeel, waar volgens Müller 610 hostessen en 222 piloten in overtal zijn. Met uitzondering van de kernactiviteit _ vliegen _ en de afhandeling van passagiers, staat alles te koop. Ook charterdochter Sobelair.Müller gaf ook toelichting over de financiële situatie bij de luchtvaartmaatschappij. In het eerste halfjaar leed Sabena een operationeel verlies van 113,6 miljoen euro (3,6 miljard frank) bijna het dubbele van het tekort van 60,1 miljoen euro van vorig jaar. Het nettotekort liep op tot 138,9 miljoen euro (5,6 miljard frank). Het is duidelijk dat de tijd dringt: aan dat tempo is tegen volgend jaar het beloofde verse geld al op.Müller werkt daarom tegen een strikt tijdsschema. Eind september wil hij een akkoord met de vakbonden en leveranciers. Het vrijmaken van het beloofde kapitaal is afhankelijk van een sociaal akkoord. Müller stelt dat alleen een bescheiden Sabena tegen 2005 opnieuw rendabel kan worden.Het personeel is sinds vrijdagmiddag weer aan het werk. De vakbonden, die herhaalden dat naakte ontslagen onaanvaardbaar zijn, hebben gevraagd tot nader order geen acties meer te ondernemen. De Vlaamse Vereniging van Reisagenten verkreeg van de rechter een dwangsom van ruim 6.000 euro (250.000 frank) voor al wie nog de toegangswegen naar de luchthaven blokkeert.
Het uitgelekte nieuws dat het ondernemingsplan van gedelegeerd bestuurder Christoph Müller 1632 voltijdse banen kost, was op zich geen verrassing. Maar de vakbonden waren bijzonder ontstemd dat ze het nieuws via de pers moesten vernemen. Müller had het plan op maandag 6 augustus uiteengezet op de raad van bestuur; via enkele kranten raakten meer details bekend. ACV-secretaris Inge Vervotte kondigde mogelijke juridische stappen aan in het teken van de wet-Renault.
Donderdag dan lichtte Müller zijn herstelplan toe aan de vakbonden. Hij opteert zoals verwacht voor een fors afgeslankt Sabena, dat mikt op rendabele nichemarkten. De vlootvernieuwing, geïnspireerd door Swissair, wordt teruggeschroefd omdat Sabena gebukt gaat onder een zware overcapaciteit die de kosten omhoog jaagt. Door het schrappen van een reeks bestemmingen ontstaat er een overschot in het personeelsbestand. Het zwaarst getroffen is het vliegend personeel, waar volgens Müller 610 hostessen en 222 piloten in overtal zijn. Met uitzondering van de kernactiviteit _ vliegen _ en de afhandeling van passagiers, staat alles te koop. Ook charterdochter Sobelair.
Müller gaf ook toelichting over de financiële situatie bij de luchtvaartmaatschappij. In het eerste halfjaar leed Sabena een operationeel verlies van 113,6 miljoen euro (3,6 miljard frank) bijna het dubbele van het tekort van 60,1 miljoen euro van vorig jaar. Het nettotekort liep op tot 138,9 miljoen euro (5,6 miljard frank). Het is duidelijk dat de tijd dringt: aan dat tempo is tegen volgend jaar het beloofde verse geld al op.
Müller werkt daarom tegen een strikt tijdsschema. Eind september wil hij een akkoord met de vakbonden en leveranciers. Het vrijmaken van het beloofde kapitaal is afhankelijk van een sociaal akkoord. Müller stelt dat alleen een bescheiden Sabena tegen 2005 opnieuw rendabel kan worden.
Het personeel is sinds vrijdagmiddag weer aan het werk. De vakbonden, die herhaalden dat naakte ontslagen onaanvaardbaar zijn, hebben gevraagd tot nader order geen acties meer te ondernemen. De Vlaamse Vereniging van Reisagenten verkreeg van de rechter een dwangsom van ruim 6.000 euro (250.000 frank) voor al wie nog de toegangswegen naar de luchthaven blokkeert.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier