‘Wij concurreren met businessseats in het voetbal’
Wie erin slaagt om in Brussel of op het internet niet op het KlaraFestival te botsen, is selectief blind. Hoe de happening erin slaagt om klassieke muziek hip te maken, verklapt zakelijk directeur Sophie Detremmerie. Bezoekers die niet voor de muziek, maar voor de networking achteraf komen? Geen probleem.
Het KlaraFestival, het hoofdproject van het Festival van Vlaanderen Brussel, draait sinds dinsdag op volle toeren. En dat zullen we geweten hebben. Het klassieke muziekfestival kaapt twee weken de ether op Klara, krijgt op tv veel aandacht en is omnipresent in de Brusselse binnenstad. Zowel het Paleis voor Schone Kunsten, het Kaaitheater, De Munt, Flagey als de stations Brussel Centraal, Brussel Noord en Brussel Zuid dienen als concertpodium.
Zelfs op het internet is het festival alomtegenwoordig. Wie eens googelt op KlaraFestival, komt terecht op de homepage, op een speciale Facebook-fanpage, een Twitter-account, een weblog, een fotoalbum op Flickr en een Netlog-pagina. Zakelijk directeur Sophie Detremmerie lacht. “We doen ons best om met de nieuwe media mee te zijn. Dat is onze taak als omroepfestival. Sinds 2004 zijn we verbonden aan een radiozender die alle optredens opneemt en in de uitzendingen uitgebreid aandacht besteedt aan ons programma. Ook online zijn we erg actief. Direct na een concert staan filmpjes en foto’s online. Het festival moet leven, ook op internet. Want daar zit ook een doelpubliek dat we willen bereiken.”
TRENDS. Mooie ambitie, maar wie van het Klara-publiek kent Twitter of Flickr?
SOPHIE DETREMMERIE (KLARAFESTIVAL). “Het gemiddelde publiek voor klassieke muziek is weliswaar wat ouder, maar op Facebook heeft de fanpagina van het KlaraFestival toch al een kleine 1000 vrienden. Onze doelstelling is om het festival voor iedereen toegankelijk te maken: zowel jong als oud, zowel laaggeschoold als hoger opgeleid. Voor elke doelgroep hebben we eigen formats om de mensen te bereiken.”
Drempelverlagend zijn bijvoorbeeld de concerten in openlucht op onverwachte plekken in Brussel. Vinden die nog plaats, ondanks de klachten van vorig jaar?
DETREMMERIE. “Die wou ik zeker niet schrappen uit de programmering, want op die manier treden we buiten de muren van de concertzaal. Mensen die spontaan nooit een kaartje voor een concert zouden kopen, kan je op die manier bij klassieke muziek betrekken. Vorig jaar speelden topartiesten en toporkesten in de Brusselse Metro, in de Ravensteingalerie en in de stations Brussel Zuid, Brussel Noord en Brussel Centraal. De respons was ongelofelijk. Mensen misten speciaal hun trein om een muzikant aan het werk te kunnen zien.”
Die verbredingsstrategie werpt al haar vruchten af: volle concertzalen én piekende luistercijfers voor Klara tijdens het festival. Is dat het Chantal Pattyn-effect?
DETREMMERIE. “Grotendeels dankzij haar is Klara hip. Haar achtergrond bij Studio Brussel helpt daar zeker bij. Wat zij als netmanager met Klara wil doen, willen wij met het KlaraFestival bereiken. Het festival heeft een zeer brede programmering, zeker in tegenstelling tot bijvoorbeeld Laus Polyphoniae of Ars Musica. Die nichefestivals hebben allemaal een schare trouwe fans die jaar na jaar terugkomen omdat die muziek hun passie is. Bij het KlaraFestival is het publieksverloop veel groter. Al zitten de zalen even vol.”
Dit jaar staat Gustav Mahler centraal, de Oostenrijkse componist die 150 jaar geleden geboren werd. Hoe maak je Mahler anno 2010 hip?
DETREMMERIE. “Dat is een moeilijke opgave. Die man was een kind van zijn tijd, dat valt niet te veranderen. Maar waar we altijd op werken, is het format van een concert: de inhoud blijft hetzelfde, maar de verpakking is telkens anders. Met trendy campagnes proberen we het KlaraFestival het gevoel van ‘een aangenaam avondje uit’ te geven. Meer dan een concert waar u zich als luisteraar doorheen moet worstelen.”
Is het KlaraFestival rendabel?
DETREMMERIE. “Laat ons duidelijk zijn: elk concert is verlieslatend. We zijn de overheid verschuldigd om zowel experimentele projecten als grote publiekslokkers genre Wiener Philharmoniker te boeken. Maar in beide gevallen komen we moeilijk uit de kosten. We zijn er trots op dat Belgacom al sinds 2004 de structurele partner van het festival is. Optima Financial Planning en de Nationale Loterij stappen ook mee in ons verhaal. Belangrijk is ook het partnership met het Brussels Gewest. We willen als Festival van Vlaanderen onze Brusselse link verder uitbouwen.”
De ondertitel van KlaraFestival is: Internationaal Brussels Music Festival. Maar wie kent Klara in het buitenland? Is het festival wel ‘internationaal’ te noemen?
DETREMMERIE. “Op onze concerten spelen vooral buitenlandse artiesten. En ook het publiek is erg internationaal, aangezien Brussel de hoofdstad van Europa is. Onze doelgroep is breder dan die van de Vlaamsere festivals binnen de koepel van het Festival van Vlaanderen. Wij mikken bijvoorbeeld ook steeds meer op eurocraten. Elke werknemer bij de Europese Commissie kreeg dit jaar in zijn postvakje een programma van het KlaraFestival. En in The Bulletin en Flanders Today, twee media die ze vaak lezen, pakten we uit met advertenties. Elk jaar organiseren we ook een concert met het land dat voorzitter van de Europese Unie is. Aangezien dat momenteel België is, programmeren we op 15 september het Concert van de Vlaamse Regering. Die avond nodigen Vlaams minister-president Kris Peeters en het Vlaams-Europees Verbindingsagentschap samen 900 van hun relaties uit.”
Niks is toch vervelender dan een concertzaal vol genodigden die niet komen voor de muziek, maar voor de networking? Hoe vangt het KlaraFestival dat probleem op?
DETREMMERIE. “Vanuit de overheid krijgen wij als festival de opdracht om zo veel mogelijk eigen inkomsten te genereren. Terwijl de meeste muziekorganisaties voor meer dan 80 procent gesubsidieerd zijn, krijgen wij maar voor 50 procent steun. De andere helft van onze inkomsten halen we uit tickets en sponsoring. Het is maar al te logisch dat de sponsors en structurele partners tickets krijgen voor de voorstellingen. Mij stoort het helemaal niet als er veel genodigden aanwezig zijn. Ook die mensen maken deel uit van het publiek, al komen ze via een indirecte manier naar het concert.”
Marc Klein, de CEO van Jazztronaut en ‘de Herman Schuermans van de jazz’ beweerde in dit blad ooit dat ‘jazz een sponsormagneet is’. Geldt dat ook voor klassieke muziek?
DETREMMERIE.“Klassieke muziek heeft een welbepaalde doelgroep die veel hoger opgeleiden en 50-plussers bevat. Als bedrijven klanten voor een avondje willen uitnodigen, twijfelen ze vaak tussen een concert op het KlaraFestival, een businessseat in het voetbal of een viparrangement op Night of the Proms. Vreemd genoeg is dat soort van events de concurrentie voor ons. Gelukkig hebben bedrijven steeds beter gepersonaliseerde klantenbestanden, zodat de relatiegeschenken gerichter uitgedeeld kunnen worden.”
In de popmuziek zijn de artiestengages voor concerten serieus gestegen door de crisis in de platenindustrie. Geldt dat ook voor klassieke muzikanten?
DETREMMERIE. “Zeker en vast. Al heeft dat niet te maken met de crisis door het veelvuldig downloaden van Beethoven of Mozart. Daarvoor is het klassiekemuziekpubliek te oud.”
HET KLARAFESTIVAL LOOPT NOG TOT 17 SEPTEMBER.
Door thijs demeulemeester
“Met trendy campagnes proberen we het KlaraFestival het gevoel van ‘een aangenaam avondje uit’ te geven” Sophie Detremmerie, KlaraFestival
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier