Wie gebruikt de pil?

Wolfgang Riepl
Wolfgang Riepl redacteur bij Trends

De privé-aanbieders van informatie over de consumptie van geneesmiddelen zijn niet onder de indruk van Farmanet. De investeringsfondsen ServiFund en TrustCapital Partners geloven in de markt en participeren in starters.

De informatiemarkt voor de farmaceutische nijverheid genereert 13 miljard frank omzet. In de Verenigde Staten komt daar nog eens 10 miljard frank bij. Het leeuwenaandeel van die markt wordt ingepikt door het Amerikaanse, beursgenoteerde IMS Health. “We zijn actief in 103 landen. Het is belangrijk dat je wereldwijd cijfers kan aanbieden aan de grote farmaceutische groepen. We analyseren gegevens in elk land waar er een gestructureerde distributie bestaat van geneesmiddelen,” vertelt Jacques Mathy, managing director van IMS Health Belgium in de Brusselse Louizalaan.

IMS Health is in eigen land met een marktaandeel van 95% de onbetwiste nummer één. In 1991 kreeg het bedrijf voor de eerste keer concurrentie, van Source. Michel Maquest, die twaalf jaar bij IMS Health werkte, startte de Belgische dochter van de Amerikaanse uitdager. In snel tempo werden wereldwijd filialen geopend. Maar in maart 1998 hapte IMS Health toe en kocht Source. In België en de VS wezen de mededingingsautoriteiten de overname evenwel af. Source ging daarom op eigen houtje verder, via een management buy-out. Ondanks de weinig florissante resultaten (zie balans), geloven investeerders in het bedrijf. TrustCapital Partners, het Kortrijkse investeringsfonds van Christian Dumolin, kocht eind maart 2000 een derde van de aandelen. Onmiskenbaar geniet de privé-markt het vertrouwen van de investeerders, die geen bedreiging zien in het fenomeen Farmanet (zie blz. 38).

Ook andere investeringsfondsen liggen op de loer in deze markt. ServiFund (zie kader) en andere investeerders pompen 7 miljoen euro in nieuwkomer AzyX. Ook bij deze onderneming gaat het initiatief uit van een ex-werknemer van IMS Health. René Derecque hield het, na 22 jaar dienst, in 1998 bekeken bij de Amerikaanse marktleider. “Een groot bedrijf heeft nadelen. De logge structuur leidt tot een gebrek aan marktkennis. Door in een niche te werken kan je je sterker profileren als flexibel dienstenbedrijf.”

AzyX focust op de niche van de fast sales tracking. “We leveren informatie aan de verkoop- en marketingafdeling van de farmaceutische industrie,” verduidelijkt managing partner Ludo de Vleeschauwer. “Een patent vervalt immers na twintig jaar. Het vergt gemiddeld tien jaar onderzoek, vooraleer een producent een geneesmiddel op de markt kan brengen. De volgende tien jaar moet hij de kosten recupereren. Het komt er dus op aan alle technieken te gebruiken die de commerciële exploitatie kunnen bevorderen.”

Doorgedreven informaticaprogramma’s voor marktanalyses zijn onmisbaar in de markt. Begin deze week werd het AzyX-programma Geopharma Information Services in België gelanceerd. Het bedrijf verspreidt al sinds november 1999 geneeskundige informatie in Portugal, sinds januari 2000 in Duitsland. In mei komt Polen aan de beurt. De markt van de fast sales tracking in die vier landen zou goed zijn voor een omzet van 2,5 miljard frank. Cijfers over het eigen bedrijf heeft Derecque nog niet. Het eerste (verlengde) boekjaar sluit in december 2000. “De farmaceutische industrie is een internationaal gebeuren. Niemand werkt uitsluitend voor de Belgische markt,” weet Derecque, die als klanten in Duitsland en Portugal onder meer BASF, 3M Pharma en Boehringer Ingelheim heeft.

Op de klantenlijst van IMS Health prijken dezelfde namen. In België verkoopt de marktleider informatie aan 90 farmaceutische bedrijven. Het palet van IMS Health is breder dan bij AzyX. Alle afdelingen bestellen informatie: onderzoek en ontwikkeling, marketing, algemene directie, wetgeving en patenten.

Via het eigen softwareprogramma IMS View krijgen de gebruikers maandelijks geactualiseerde informatie. Niet alleen de klantenwaaier oogt ruimer bij IMS Health. Ook de massa verzamelde gegevens zijn groter. De informatie wordt gehaald bij 35 groothandelaars, 2000 geïnformatiseerde apothekers (op een totaal van 5250 in België), 110 ziekenhuizen (50% van het Belgische beddenbestand) en 600 artsen met een praktijk. AzyX doet het met de gegevens van 30 groothandelaars, Source met 1000 geïnformatiseerde apothekers.

wolfgang riepl

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content