Werken aan échte transparantie
Je kunt er de klok gelijk op zetten. Telkens er een incident gebeurt op de Brusselse Vrije Markt komt Bruno Colmant, de CEO van Euronext Brussel, enkele dagen nadien sussend verklaren dat men gaat werken aan meer transparantie voor dit marktsegment voor kmo’s. De Vrije Markt lijdt aan een imagoprobleem. Er zijn de faillissementen van het kledingbedrijf ZNJ en de kristalfabriek Val Saint-Lambert. En de kinderkledingproducent Archimède moest na een mislukte kapitaaloperatie zijn toevlucht zoeken tot een gerechtelijk akkoord. En hebt u nog iets vernomen van het evenementenbureau 5éme Saison dat vorige week het gerechtelijk akkoord zou aanvragen? Het bedrijf noteert sinds september op de Vrije Markt van Brussel. September 2008 welteverstaan.
Het imagoprobleem van de Vrije Markt is een gedeelde verantwoordelijkheid. Dat Bruno Colmant nu weer de trom van meer transparantie roffelt, is een goede zaak. Alleen een beetje te laat en vooral te weinig. Gelooft de CEO van Euronext echt dat een vernieuwde website dat euvel zal oplossen? Men kan en moet ook vragen stellen over de verantwoordelijkheid van een aantal begeleidende beurshuizen, die blijkbaar meer belang hechten aan hun commissies dan aan een minimum aan ethiek. En ook de Commissie voor het Bank-, Financie- en Assurantiewezen (CBFA), die uitblinkt in afwezigheid, zou de genoteerde ondernemingen moeten aanzetten tot betere communicatie. Maar ook in andere en meer belangwekkende dossiers liet de CBFA zich niet van haar meest doortastende kant zien. Maar de hoofdverantwoordelijkheid dragen uiteraard de ondernemingen zelf. Er noteren tal van bedrijven op dit marktsegment die daar helemaal niet rijp voor zijn.
Misschien moeten we wel concluderen dat de vrijheden die de genoteerde bedrijven op de Vrije Markt genieten, te groot zijn, en dat deze aangescherpt moeten worden. Deze bedrijven moeten geen kwartaalresultaten of andere periodieke informatie verstrekken. Kwartaalrapporteringen zijn misschien te hoog gegrepen voor deze ondernemingen, maar een minimum aan openheid, in de vorm van tussentijdse verklaringen met bijvoorbeeld de evolutie van het businessplan – waarvoor naar de kapitaalmarkt werd gegrepen – zijn heus geen onoverkomelijke zaken.
De Vrije Markt is een belangrijk segment voor kmo’s die groeifinanciering zoeken. Je kunt deze ondernemingen niet dezelfde strikte voorwaarden opleggen als de genoteerde ondernemingen op andere marktsegmenten. Dat kunnen ze niet dragen, en het zou meteen ook een te hoge drempel betekenen. Beleggers die intekenen op de Vrije Markt weten, of zouden dat moeten weten, dat ze daardoor een hoger risico lopen. Maar dat mag geen vrijgeleide zijn om een loopje te nemen met de elementaire regels van communicatie. Er zijn in Vlaanderen heel wat dynamische en goed geleide kmo’s, met originele projecten. Velen van hen maken zich terecht zorgen over de financiering van hun groei, nu de banken steeds moeizamer krediet verlenen. Een open en efficiënt werkende Vrije Markt kan een belangrijke rol spelen in onze economie. Als het Bruno Colmant menens is, dan heeft hij andere katten te geselen dan een vernieuwde website. (T)
Door Lieven Desmet
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier