‘Waarde creëren voor klanten en aandeelhouders’

LUC POPELIER "Alles draait om tevreden klanten. Enkel dan kun je ook weer groeien." © GF

Zes jaar is Luc Popelier de CFO van KBC Groep geweest. Over enkele maanden keert de 52-jarige Antwerpenaar terug naar de business om de divisie International Markets te leiden. Dat zijn de activiteiten van KBC in Slowakije, Hongarije, Bulgarije en Ierland, en daarnaast ook de marktenzaal, KBC Securities, gespecialiseerde financieringen en KBC Asset Management.

In die zes jaar lag Popelier mee aan de basis van de geslaagde ommekeer van de Vlaamse bank-verzekeraar. De eerste jaren lag de klemtoon vooral op de opkuis van het verleden. “We hebben alle niet-kernactiviteiten afgebouwd of verkocht”, vertelt Popelier. “In moeilijke omstandigheden hebben we de balans van KBC Groep met 30 procent ingekrompen en de risicogewogen activa met 40 procent verminderd. Voor onze Poolse bankactiviteit bijvoorbeeld bleef, na het uitbreken van de eurocrisis, van de vijf kandidaat-overnemers maar één meer over: Santander. En toch hebben we er een mooie prijs voor gekregen.”

Het voordeel van de vele desinvesteringen was dat KBC kon focussen op de zaken waar de bank-verzekeraar goed in is, zegt Popelier: “Alles draait om tevreden klanten. Enkel dan kun je ook weer groeien.” Gekoppeld aan de uitmuntende kostenbeheersing, en een goede en transparante communicatie, slaagde KBC erin het vertrouwen te herstellen. Zowel van klanten als van investeerders.

“We hebben de buitenwereld altijd duidelijk verteld waar we stonden en wat nog moest gebeuren”, aldus Popelier. “Daardoor konden we in een periode van anderhalf jaar 5 miljard euro ophalen om onze kapitaalpositie te versterken.” Dat gebeurde via een kapitaalverhoging en de uitgifte van allerlei hybride kapitaalinstrumenten. “Elke emissie was bijzonder succesvol. Daardoor zijn we vandaag een van de best gekapitaliseerde banken van Europa”, zegt de CFO van KBC Groep. De kers op de taart was de integrale terugbetaling eind 2015 van de resterende staatssteun – vijf jaar eerder dan gepland.

Duiding van de cijfers

Als CFO ziet Popelier het als zijn taak objectieve data aan te leveren die het directiecomité moeten helpen de juiste strategische beslissingen te nemen. “Dat is meer dan cijfers aanbrengen, het gaat ook om de juiste duiding van die cijfers”, zegt Popelier. “Daarnaast zie ik mijn rol als die van uitdager. Ik tracht als CFO elke beslissing te toetsen aan de waarde die gecreëerd wordt voor de klanten en de aandeelhouders. En ik wijs mee op de risico’s. Is een beslissing in lijn met de strategie? Past een overname in het plaatje, en kunnen we ze financieel en operationeel aan?”

Popelier is groeps-CFO, maar ziet zichzelf niet als de one man in control: “Wij werken per land met lokale financeteams, die de autonomie hebben binnen bepaalde krijtlijnen snel te beslissen. Er zijn synergieën gerealiseerd, maar ook de lokale eigenheid is behouden gebleven. We hebben er wel voor gezorgd dat iedereen dezelfde financiële taal spreekt en dezelfde bedrijfscultuur huldigt.”

Behalve voor het financiële departement is Popelier ook verantwoordelijk voor ICT (en de digitale transformatie ervan), alle juridische en fiscale zaken, en sommige backofficeprocessen, zoals de bewaargeving en de afrekening van effecten (custody, clearing en settlement). Alles samen goed voor de leiding over zo’n 3000 mensen. “Dat kan enkel als je omringd bent door goede teams”, beklemtoont hij.

P.C.

“We hebben ervoor gezorgd dat iedereen dezelfde financiële taal spreekt”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content