Vrijheid, blijheid

Visa International deed een onderzoek naar de reiskosten van zakenreizigers. Belgische bedrijven blijken gul.

Hoeveel tijd besteden zakenlui per maand gemiddeld aan onkostennota’s voor buitenlandse reizen ? Deze vraag stelde Visa International aan ruim 1200 zakenlui in zijn enquête waarvan we vorige week het eerste deel publiceerden. Belgen maken er zich vlug van af : gemiddeld spenderen ze amper 83 minuten per maand aan deze berekeningen ; Italianen trekken er 122 minuten voor uit. Ongeveer vier op tien ondervraagden vindt rekeningen opmaken helemaal geen probleem. Toch geeft bijna evenveel mensen toe dat het een “hatelijke maar noodzakelijke” bezigheid is.

De terugbetaling gebeurt vrij spoedig : na gemiddeld dertien dagen. Belgische en Britse ondernemingen reageren daarbij het snelst, Spaanse en Duitse doen er het langste over. Betalingsbewijzen zijn niet onontbeerlijk : zelfs wanneer geen notaatje voorhanden is, weigert slechts de helft van de bedrijven de onkosten terug te betalen. Voor Italianen ligt dat anders : 24 % van de bedrijven vertikt het ook maar één lire op te hoesten zonder bewijsmateriaal.

Leuk om weten is welke niet echt “beroepsgebonden” onkosten toch vergoed worden en welke niet. De consumpties in de hotelbar bijvoorbeeld. Zo’n 46 % van de ondervraagden krijgt ze terugbetaald in België is dat 60 %, een record. 56 % van wie gebruik maakte van de wasserij van het hotel, krijgt zijn geld terug precies het cijfer voor België. 44 % van de ondernemingen betaalt ook voor de drankjes uit de minibar. Vooral Belgische bedrijven (61 %, de hoogste score) maken daar geen punt van.

Belgische ondernemingen verlenen hun werknemers in het buitenland ook nog op andere vlakken (financiële) ruimte. Persoonlijke telefoongesprekken bijvoorbeeld betalen ze gretig terug (63 % tegenover een gemiddelde van 56 %). Ook tonen ze zich genereus wat onkosten voor entertainment betreft. Ruim één kwart (26 %, of evenveel als de Britse ondernemingen) vergoedt de betrokken zakenreiziger daarvoor volledig. Ter vergelijking : slechts 14 % van de Duitsers kan deze uitgaven recupereren. Belgische zakenreizigers die op de hotelkamer bijvoorbeeld video’s willen bekijken, krijgen in 32 % van de gevallen (een score die even hoog is als de Italiaanse) de kosten daarvoor terugbetaald.

België blijkt voor zijn zakenlui meer dan gul. Visa International besluit dan ook : “Belgische bedrijven doen zelden moeilijk wat reiskosten betreft”. Nog één laatste bemerking : 31 % van de ondervraagden voelt zich financieel benadeeld bij de terugbetalingen door hun bedrijf. De Belgen ? Wat dat betreft, klagen ze niet.

MARK VRIJENS

Onkosten op reis Meer dan de helft van de Belgische bedrijven betaalt drankjes uit de minibar gewoon terug.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content