Voor 24 ton kartonnen dozen, alstublieft

Een boek of een lading van 24 ton vervoeren, het maakt het Kontichse koeriersbedrijf Euro-Sprinters niet uit. Zolang er kartonnen dozen zijn, kan het allemaal.

E uro-Sprinters houdt zich vooral met sprintdiensten bezig. Denk daarbij niet aan fietskoeriers die zich een weg tussen de stadsfiles banen: voor deze jongens mag het ook iets meer zijn. “We beperken ons niet tot vrachten van maximum 500 kilogram, wat veel koeriersdiensten doen. Met onze grote vrachtwagens bieden wij een flexibele oplossing voor transport tot 24 ton,” zegt operationeel manager Walter De Smet.

Euro-Sprinters werkt met een vloot van 110 voertuigen, die allemaal door zelfstandigen worden beheerd. Die vertrekken vanop een van de veertien startplaatsen van het bedrijf; elf in België en drie in Nederland. Een dergelijke spreiding heeft zo haar voordelen. De Smet: “We berekenen de kilometers, en dus de prijs, vanuit de dichtstbijzijnde startplaats. In Vlaanderen liggen we gemiddeld op dertig kilometer van om het even welk bedrijf. Dat houdt de aanloopkilometers erg laag.”

Behalve 110 zelfstandige chauffeurs werken er bij Euro-Sprinters twintig mensen in loondienst. Vorig jaar bereikte het bedrijf een omzet van 150 miljoen frank. Dit jaar hoopt het bestuur boven de 220 miljoen uit te komen. Een nieuw product, Box-It-Away, moet die omzetstijging mogelijk maken. Box-It-Away is een nationale, voorafbetaalde pakketservice, die vooral op KMO’s en particulieren is gericht.

Françoise Van De Ven werd zes weken geleden binnengehaald om het concept te commercialiseren. “Een pakketje versturen is vaak omslachtig. Box-It-Away is eenvoudiger,” aldus Van De Ven. “De klant koopt een doos, vult die tot maximaal 31,5 kilogram, de box wordt afgehaald en de volgende dag bij de bestemmeling afgeleverd. Alles kan in de doos gestoken worden, zolang het maar legaal is. In de aankoopprijs van de doos is alles inbegrepen: verpakking, verzekering, ophaling, aflevering en tracking & tracing.”

Wie een pakket opstuurt, kan het via het internet volgen. De klant voert de streepjescode van de doos op de tracking & tracing-website in, en krijgt een statusrapport zodat hij weet waar de doos zich bevindt en of ze al is afgeleverd.

De Smet wil Euro-Sprinters onder een franchisevorm naar het buitenland brengen. “We praten met kandidaten in Frankrijk, Duitsland en Nederland.” Het moet de aanzet worden tot een heus Europees netwerk.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content