Visitekaartje met digitaal kantje

© Getty Images/iStockphoto

Visitekaartjes zijn de sleutel tot interessante contacten in het zakenleven. Het Gentse Cardify ontwikkelde een fysiek visitekaartje met digitale troeven.

Heel wat apps hebben de ambitie fysieke visitekaartjes te vervangen door een digitale variant, maar tot nu toe konden ze de grote massa niet overtuigen. Dat beide partijen vaak de applicatie op hun smartphone moeten installeren, blijkt een drempel te zijn.

De ondernemer Bram Van de velde kwam met een oplossing. Na de oprichting van FoundME, een gratis platform voor matchmaking in ondernemerschap en onderwijsinstellingen, lanceerde hij Cardify.

“Mensen houden ervan dingen te digitaliseren en te vergemakkelijken met apps”, zegt hij. “Maar een tastbaar businesskaartje blijft voor velen onmisbaar. Cardify combineert het beste van beide werelden. Het is een plastic kaartje waarmee anderen je persoonlijke gegevens in amper 2 seconden kunnen overzetten naar hun smartphone. Dat gebeurt door het toestel simpelweg tegen de kaart te tikken. Wie geen moderne telefoon heeft die is uitgerust met de NFC-technologie, kan een QR-code scannen.”

Vooral handig is dat de andere persoon geen enkele app hoeft te installeren. Je contactgegevens worden op een pagina in zijn webbrowser weergegeven. Van daaruit kan hij ze makkelijk bewaren op zijn smartphone. De ontvanger kan er meteen voor kiezen ook zijn gegevens met jou te delen. Die worden in een beveiligde omgeving opgeslagen in je Cardify-app, samen met je persoonlijke notities. Vanuit dezelfde applicatie kan je je fysieke visitekaartje updaten of herprogrammeren.

In zijn jonge bvba ontwikkelde Bram Van de velde het innovatieve idee met de financiële steun van Jonas Dhaenens, de CEO van het hostingbedrijf Combell. Ze investeerden samen 265.000 euro en willen tegen maart 2020 een omzet van datzelfde bedrag draaien met 64.000 gebruikers. “Cardify is gratis, maar er zijn ook betalende formules met extra mogelijkheden”, klinkt het. “Daarmee kan je bijvoorbeeld je huisstijl integreren, of de ontvangen gegevens automatisch door je crm-systeem laten verwerken.

Ondernemers tekenen hun zakenidee weleens op een bierviltje. Elke week stellen we een starter voor aan de hand van zo’n startersviltje.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content