VIRTUEEL
C orporate Express Belgium, de verkoper van kantoormateriaal uit de Buhrman-groep, is een bedrijf om te volgen. Het gigantische Corporate Express (dit jaar 5,8 miljard dollar omzet wereldwijd, driekwart in de VS) wedt voor zijn Belgische ‘greenfield’ vestiging in Kontich integraal op elektronische handel.
Aan het hoofd staat Guido Goddé (46), een ancien uit de wereld van de kantoorautomatisering die voordien gedelegeerd bestuurder was bij copier- en faxdistributeur Danka (overnemer van onder meer Infotec en de Kodak copier-activiteiten). Na tweeënhalve maand activiteit kan Goddé nog geen klanten noemen, maar hij verwacht wel dat hij tegen 1 oktober bedrijven met in totaal twintigduizend werknemers aangesloten heeft. Met nieuwjaar moeten dat er zelfs vijftigduizend zijn. Reken uit: met tien- tot vijftienduizend frank aan kantoormateriaal per witteboordwerker per jaar – computergebruikers zitten hoog in die vork – komt Corporate Express meteen al aan enkele honderden miljoenen. In een markt die maar drie percent per jaar groeit, wil Goddé in 2001 echter liefst 700 miljoen frank omzet draaien. Concurrenten als Guilbert, Lyreco, Samas en Ahrend zijn gewaarschuwd.
Wereldwijd gaat de verkoop via internet bij Corporate Express volgens Goddé trouwens zodanig hard dat de extrapolaties uit februari al bijna veertig procent naar boven moeten worden bijgesteld. “Op jaarbasis halen we nu 600 miljoen dollar omzet via internet. Verkopen via de klassieke electronic data interchange (EDI)-systemen niet meegerekend,” zegt hij.
Elektronisch bestellen komt voor de klant in principe goedkoper uit, omdat veel fysieke administratieve handelingen worden vermeden. Het e-handelsysteem van Corporate Express – SyntraNet – kan onder meer de toewijzing van de kosten bij de boekhouding helpen automatiseren.
Guido Goddé denkt dat kantoormateriaal – als niet-strategisch goed – voor vele bedrijven een veilig opstapje zal worden naar elektronische handel. Inkopers zien er ook ruimte voor besparingen. Goddé: “Toen ik bij Danka Belgium wegging, vroeg ik de catalogi van onze drie grootste leveranciers van kantoormaterialen en een prijsvergelijking. Dat hadden we niet. Toen wist ik dat ik goed zat. Op dit terrein is nog veel te doen.”
Corporate Express streeft naar één-op-één relaties met zijn uitsluitend middelgrote tot zeer grote klanten. Toch verschijnt de elektronische catalogus van 33.000 artikelen ook op open portaalsites en markten, onder meer op het e-handelsplatform dat Belgacom in de maak heeft. “Je moet er gewoon bij zijn,” zegt Guido Goddé. Hij heeft nu dertien mensen in dienst, waaronder drie informatici. Voor zijn logistiek kan de start-up in België onder meer rekenen op zusterbedrijf Epacar, een belangrijk distributeur van papierwaren.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier