Vernieuwing in veroudering

Klanten als Tina Turner en Michael Schumacher, een kapitaalinjectie door KBC, een plaatsje in de Trends Gazellenlijst: het verhaal van de Genkse kmo Di Legno (plaats 13) kan met een beetje fantasie vergeleken worden met het product waarin het gespecialiseerd is. Het bedrijf is pionier in het ingenieus verouderen van parketvloeren. En wie het ronkende klantenbestand, de snelle groei en het financiële parcours van de onderneming onder de loep neemt, staat versteld van de jonge leeftijd van het Limburgse bedrijf.

Di Legno werd amper elf jaar geleden opgericht. “Een van de oprichters had als parketplaatser een werf aangenomen om een echte oude parketvloer te plaatsen in een Antwerpse winkel. De leverancier kon echter niet tijdig aan het nodige hout komen. Een acuut probleem, dat hij oploste door een nieuwe vloer handmatig een oude look te geven. En wat handmatig kon, moest ook machinaal kunnen…. En Di Legno was geboren!”, vertelt medevennoot Ben Soers.

Di Legno is een specialist in het verouderen en verkleuren van eiken parket. “Door ons unieke en op natuurlijke processen gebaseerde productieproces transformeert Di Legno nieuw eikenhout in parket met een gerijpt en persoonlijk karakter. Geen enkele vloer is identiek. Di Legno werkt alleen maar met eik van Europese, liefst Franse, afkomst.”

De sterke groeicijfers van de voorbije jaren verklaart Ben Soers als volgt: “Eerst en vooral is er de sterke focus op kwaliteit en esthetiek, we stonden van in het begin bekend als dé referentie voor verouderd parket. Wij doen hierop ook geen enkele toegeving. Ook belangrijk is de selectie van onze partners, we voeren een vrij exclusief distributiebeleid. We werken enkel samen met bedrijven die bereid zijn het merk 100 procent te ondersteunen en mee te investeren in een mooie presentatie.”

KBC Private Equity nam de parketproducent in 2007 over. Een van de drie oprichters, Koen Vanbrabant, en toenmalig commercieel directeur Ben Soers, stapten mee in de nieuwe constructie. “Die samenwerking is op alle vlakken perfect verlopen”, zegt Ben Soers.

In 2008 haalde het jonge bedrijfje een omzet van 12.760.000 euro met 31 personeelsleden. Enkele prestigeprojecten zoals het Carbon designhotel in Genk, het CD&V-hoofdkantoor in Brussel en het Mamilla designhotel in Jeruzalem bewijzen de veelzijdigheid van het Di Legno-team.

“Het overgrote deel van onze vloeren gaat echter naar privéwoningen. Onder meer Michael Schumacher, Tina Turner en Stefan Everts zijn klanten. Ronkende namen, maar voor ons is het belangrijkste dat élke klant tevreden is.” Er wordt geëxporteerd naar meer dan twintig landen. “Maar bijna de helft van ons Belgische volume wordt verkocht in Limburg. Hoofdzakelijk omdat veel streekgenoten klanten van het eerste uur zijn.”

FB

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content