VERKEER. Wijzer wijzen
Locatie : Ekonomie in beelden.
Slechte bewegwijzering woekert t’allen kante. Resultaat : visuele vervuiling, onduidelijkheid, onveiligheid, tijdverlies, dus geldverlies. Minister Kelchtermans port de nieuwe gemeentebesturen aan om tegen halfweg dit jaar voor beterschap te zorgen.
Hoeveel goederen worden te laat geleverd, hoeveel afspraken worden gemist, hoeveel ongevallen gebeuren er ten gevolge van onduidelijke en dus onveilige bewegwijzering ? Niet dat er te weinig borden staan langs de Vlaamse wegen, integendeel, maar de wettelijke regels worden te vaak genegeerd en de gemeenten laten te vaak betijen.Vorige week porde de Vlaamse minister van Openbare Werken, Ruimtelijke Ordening en Binnenlandse Aangelegenheden, Theo Kelchtermans (foto links), de nieuwe gemeentebesturen ertoe aan om vóór 31 maart ’95 werk te maken van een “globaal signalizatieplan” en vóór 30 juni te zorgen dat alle bewegwijzering reglementair aangepast is en alle “rommel” verwijderd. Daarmee gunt hij de steden en gemeenten zes maanden uitstel, want een koninklijk en ministerieel besluit van 1991 betreffende de “signalizatie van plaatsen en instellingen van algemeen belang of van toeristische aard” had de deadline eigenlijk gelegd op 1 januari van dit jaar. Het gros van de gemeenten blijkt nu nog aan zijn huiswerk te moeten beginnen. Alleen in de provincie Limburg is men reeds goed opgeschoten, mede onder impuls van de Gewestelijke Ontwikkelingsmaatschappij. Van extra-bestellingen van geharmonizeerde, reglementaire borden en pijlen is in elk geval (nog) niks te merken, zeggen producenten zoals Socal-Light in Nijlen en Callier in Nazareth.Of er een sanctie komt voor de gemeenten die tegen eind juni niet klaar zijn ? Jean Vrijsen, woordvoerder van de minister : “Vanaf juli start de Administratie Wegeninfrastruktuur en Verkeer met het verwijderen van alle niet-reglementaire signalizatie langs de gewestwegen. Moeten we dan de kosten van de opruimingsaktie doorrekenen aan de gemeenten of aan de eigenaars van de betreffende borden en pijlen ? Daarover is nog niks beslist. We gaan ervan uit dat alles OK zal zijn. “
De toeristische sektor heeft groot belang bij een goede signalizatie, ingebed in een ruimer verkeersplan. Brugge bijvoorbeeld heeft dat maar al te goed begrepen.
Overdaad schaadt. Vele kleine pijltjes maken één grote wirwar. De vraag naar betere bewegwijzering klonk de voorbije jaren het luidst vanuit de Gewestelijke Ontwikkelingsmaatschappijen, met het oog op een betere bereikbaarheid van de ondernemingen in de bedrijfsparken, industriezones, havens.
Cornelis Dobma en Jos Cox van adviesbureau Communicatie & Design hebben een gepatenteerde oplossing uitgewerkt. Het industrieterrein van Hamont-Achel werd bewijzerd met Colorway, een systeem van gekleurde “totempalen” op de strategische straathoeken, gekombineerd met grote infozuilen bij de toegangswegen tot het industrieterrein. Kostprijs : 800.000 frank. Toch niet overdreven, voor een remedie tegen het tijdverlies, de nervositeit en de frustratie van de zovele verloren rijdende chauffeurs ?
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier