Van chauffeur tot general manager

Interne doorgroeimogelijkheden in binnen- en buitenland en uitgebreide opleidingsmogelijkheden moeten van de Franse hotel- en dienstengroep Accor België en Luxemburg een aantrekkelijke werkgever maken.

Jaarlijks werft Accor België en Luxemburg 200 tot 250 nieuwe medewerkers aan. Zij moeten de groei mee ondersteunen en het verloop opvangen. “Doorgroeien is meer regel dan uitzondering”, zegt Katya Sokolsky, hr-directeur. “De meeste werknemers starten hun carrière als kelner, kok of receptionist, maar groeien mettertijd door. Het merendeel van de directeurs is onderaan de ladder begonnen.” Met bijna 70 hotels en 2000 werknemers is Accor in België en Luxemburg de grootste hoteluitbater, vooral gekend van Sofitel, Novotel, Mercure, Ibis, Etap en Formule 1.

Nieuwe medewerkers doorlopen een vast introductietraject. “De eerste werkdag krijgt de medewerker een rondleiding. Al snel starten de technische opleidingen zoals het leren werken met het reser-vatiesysteem. Deze opleidingen zijn een combinatie van leren op de werkvloer, klassikale opleidingen en e-learning. Omdat on-the-job leren zeer belangrijk is, hechten we veel belang aan de coachingcapaciteiten van onze managers. Diensthoofden moeten ook talent detecteren en medewerkers mee helpen ontwikkelen. De doorgroeimogelijkheden zijn dan ook een vaste topic tijdens het evaluatiegesprek. Elke medewerker heeft ook toegang tot intranet, met een carrièregids, vacatures, jobomschrijving, competenties en via welke opleidingen die verworven kunnen worden.”

Versneld doorgroeien

Toch is het verloop, vooral bij kelners, kamermeisjes en keukenpersoneel, redelijk groot. “De horeca is een typische sector waar jongeren aan de slag gaan tot ze ontdekken welke richting ze uit willen. Maar onze medewerkers zijn ook gegeerd omdat ze goed zijn opgeleid. Kelners denken soms elders meer te kunnen verdienen. Maar vaak zien we hen enkele jaren later terugkomen.”

Om medewerkers de kans te geven sneller door te groeien tot assistent- diensthoofd en diensthoofd startte Accor onlangs met een management traineeprogramma. “Hiermee mikken we op medewerkers die minstens achttien maanden aan de slag zijn. Jaarlijks selecteren we vier trainees die drie keer zes maanden stage lopen in drie verschillende hotelmerken en in de verschillende afdelingen. Ze worden ingeschakeld in de dagelijkse werking en volgen vijf dagen per maand een opleiding. De stage vergt een grote inzet. Bovendien verwachten we ook een grote mobiliteit. Maar de reacties zijn heel positief. De meeste trainees kunnen onmiddellijk aan de slag als (assis-tent-)diensthoofd.”

Ook internationaal liggen de mogelijkheden voor het rapen. “Jaarlijks krijgen een tot drie diensthoofden de kans het ‘International Hospitality Management Program’ te volgen. Eigen mensen krijgen altijd voorrang als er een vacature is, ook voor functies in het buitenland. De kandidaat moet dan wel bereid zijn te verhuizen. En daar knelt het schoentje. Jongeren dromen wel van een internationale carrière, maar als ze de kans krijgen, blijven ze liever thuis. Om hen toch aan te sporen de stap te doen, beschikken we over een uitgebreide praktische ondersteuning, zoals hulp bij het zoeken naar een woning of een school voor de kinderen. In het najaar starten we met een informatiecampagne hierover.” Hoewel naar het buitenland trekken geen verplichting is, laat het wel toe sneller stappen te doen op de carrièreladder. (T)

Door Hilde Vereecken/Foto Thomas De Boever

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content