Vakantiegenoegens
Terwijl de Belg zich van zijn boertige kant laat zien in “Camping Cosmos”, distantiëren de hippe adolescenten van “Clueless” zich van hun medestudenten door een turbotaaltje en dure merkkledij.
” As-if“, de reclameslogan van de frisse adolescentenkomedie ” Clueless“, betekent zoveel als “integendeel” of “geen sprake van”. De uitdrukking maakt deel uit van een taaltje dat gebezigd wordt door het hoofdpersonage Cher ( Alicia Silverstone) en haar selectief vriendenclubje. Ook het woord “clueless” behoort trouwens tot de basiswoordenschat van het adolescentengroepje : het staat voor “dom of niet behorend tot jouw vriendenkring en/of wereldbeeld”.
Cher is de dochter van een gerenommeerd advocaat uit Beverly Hills, woont in een kast van een villa, rijdt in een luxejeep, gaat prat op haar indrukwekkende collectie merkkledij en voert urenlange gesprekken via haar draagbare telefoon met haar boezemvriendin. Met andere woorden : de overgekende eigenschappen van een verwend joch en haar verplichte aanhang idiote fans. Regisseuze en scenariste Amy Heckerling omzeilt evenwel wonderwel de vele dalen en strikken van de tienerclichés. Heckerling blaast het ten dode opgeschreven genre van de tienerkomedie probleemloos nieuw leven in. Tegen buien van zomerse somberheid en een door de hitte veroorzaakte lethargie is “Clueless” de uitgelezen remedie. Een dergelijke rol zou Jan Bucquoy’s ” Camping Cosmos” ook moeten vervullen. Nadat hij vriend en vijand verraste met het ondeugend provocerende ” La Vie Sexuelle des Belges” koos Bucquoy voor een radicalere vertelvorm in zijn vervolg. De homogeniteit in stijl en dramatische opbouw van “La Vie Sexuelle des Belges” maakt hier plaats voor een opeenstapeling van sketches, waarvan de een al geslaagder of subtieler is dan de andere. Bucquoy wou een zapfilm maken waarbij de toeschouwer zijn tempo moet volgen en die moest afwijken van elke vorm van klassiek verhaalvertellen. Je zou bijna denken dat “Camping Cosmos” experimentele cinema voorschotelt of een razende trip biedt in de stijl van sommige Derek Jarman-films. Niets is minder waar. Het gebrek aan een overtuigend hoofdpersonage, zijn denken, evolutie of motivering sluiten elk inlevingsvermogen uit. Wat op zich natuurlijk niet noodzakelijk is. Maar als Bucqouy de kijkgewoonten en de lamme gedachtengang van het volk wil veranderen of door elkaar schudden, kan een negatie van de basisprincipes om de kijker bij het onderwerp te betrekken niet worden genegeerd. In “Camping Cosmos” staat de leefgemeenschap van de camping als een micro-cosmos van België, maar Bucquoy overstijgt de ridiculiteit en trivialiteiten waartegen hij tekeergaat slechts bij momenten.
PIET GOETHALS
Clueless Frisse tienerkomedie.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier