Tsoenamihulp: 40.000 paar Brantano-schoenen geweigerd
Het Verbond van Belgische Ondernemingen bouwt aan een structurele samenwerking met het Rode Kruis om spontane aanbiedingen van het bedrijfsleven in rampgebieden te krijgen.
Na de tsoenamiramp in Zuidoost-Azië overspoelen humanitaire acties België. De 12-12-show op televisie leverde zelfs al een record van meer dan 40 miljoen euro op. Naar schatting komt 25 % van het bedrag voort uit stortingen van het bedrijfsleven, vaak anoniem. Met een gift van 2 miljoen euro leidt de Nationale Loterij de toptien van bekende namen. Daarachter volgen de sms-actie van de drie gsm-operatoren (883.000 euro), Delhaize (600.000 euro), Carrefour (374.080 euro), de gezamenlijke campagne van Donna/4FM/Q-Music (300.000 euro), KBC (250.000 euro), Janssen Pharmaceutica (225.000 euro), Brantano (150.000 euro), Pfizer (140.000 euro) en Magnet Magazines (130.000 euro). Daarnaast bieden talloze vennootschappen hun diensten aan overheden en niet-gouvernementele organisaties (NGO’s) aan.
Een week na de ramp nam het Verbond van Belgische Ondernemingen (VBO) het initiatief om voorstellen van het bedrijfsleven te groeperen. Samen met het Rode Kruis plaatste de werkgeversorganisatie op 6 ja- nuari 2005 de eerste lijst van dringende hulpgoederen op haar website: beddenlakens, kooksets, stormlampen, slaapmatjes, muskietennetten en hygiënepakketten.
Axel Vandeveegaete, departementshoofd Internationale Zaken van het Rode Kruis Vlaanderen: “Bij elke ramp stelt het Internationale Rode Kruis een mobilisatietabel met de concrete noden op. Zo vertrokken op 29 december 2004 twee logistieke experts uit Vlaanderen met 500 tenten, 20.800 jerrycans, 1500 plastic zeilen, 80 bedlakens, zeven generatoren en nog wat ander materiaal – waaronder 500 voetballen – naar Sri Lanka. Die noodpakketten kopen we meestal aan bij gespecialiseerde firma’s, zoals Alpinter Relief Supplies uit Ronse.”
De afdelingen binnen het Internationale Rode Kruis spitsen zich toe op bepaalde aspecten van de humanitaire actie. Zo staat Vlaanderen sterk in de logistiek, terwijl Frankrijk meestal de watervoorziening op zich neemt. Luc Vriens, gedelegeerd bestuurder van Waterleau uit Herent: “Ondertussen stellen wij gratis een zuiveringsinstallatie met een capaciteit van een miljoen liter ter beschikking. Maar we zoeken nog steun van de overheid of een hulporganisatie om het vervoer en de exploitatie te financieren.”
Ondertussen tracht VBO-directeur François-Xavier Dubois alle voorstellen van de bedrijven in goede banen te leiden. Een greep uit de aanbiedingen: 500 waterpompen (Delhaize), 15.000 m2 tentzeilen (Veldeman), vaccins (Glaxo Smith Klein), twee ingenieurs (Brusselse Intercommunale Watermaatschappij) en een medisch team van 22 verpleegkundigen (Pfizer). Vandeveegaete: “Jammer genoeg kunnen we niet alle goederen en diensten gebruiken. Zo hebben we het aanbod van Brantano met 40.000 paar nieuwe schoenen moeten weigeren, want daar is momenteel geen behoefte aan.” Iedereen draagt slippers in Zuidoost-Azië.
E.P.
“We moesten het aanbod van Brantano met 40.000 paar nieuwe schoenen weigeren.” Iedereen draagt slippers in Zuidoost-Azië…
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier