Telenet wacht op de rechtbank

Telenet wil met de promotie van telefonie wachten tot de Mechelse handelsrechter zich uitspreekt.

T elenet promoot voluit het internet, maar blijft zeer stil over zijn aanbod in telefonie. Dat is een gevolg van de onzekerheid over onze inkomsten daar, stelt topman Duco Sickinghe. Het aantal telefoonlijnen van Telenet steeg vorig jaar amper, van 205.000 naar 212.000 lijnen, hoewel het aantal internetlijnen toenam van 195.500 naar 300.500. “In afwachting van de interconnectiezaak voor de rechtbank van koophandel zijn we daar op de vlakte gebleven. We doen wel wat voor onze telefonie, maar dat is niet vergelijkbaar met wat we voor het internet doen. Als de rechtbank ons gelijk geeft, dan is telefonie ons grote objectief voor dit jaar.”

De eerste pleidooien voor de Mechelse handelsrechtbank dateren van 28 mei vorig jaar. Sindsdien heeft de Belgische telecomregulator BIPT zich goedkeurend uitgelaten over het met ruim 400% verhoogde afwikkeltarief dat Telenet aanrekent aan wie naar Telenet-abonnees belt vanaf een ander netwerk. Dat werd door Telenet als een nieuw feit aangebracht, wat tot verdere vertraging van de zaak leidde.

“We denken nu dat de rechtbank in het tweede trimester een uitspraak zal doen,” oppert Etienne Blomme, de nummer twee van Telenet en verantwoordelijk voor regulatorische vraagstukken.

Vanuit Nederland kwam eind november 2002 nog een opsteker voor Telenet. Een rechtbank schorste daar een aantal maatregelen van de Nederlandse telecomregulator Opta, die eigenhandig had ingegrepen in de hoge afwikkeltarieven die mobilofoonoperators aanrekenen voor telefoontjes naar hun netwerk. Opta argumenteerde dat die mobiele operatoren een monopolie hadden op het afwikkelen van verkeer naar hun netwerk – wat evident is – en dat ze daarom met hun hoge afwikkeltarieven misbruik maakten van een economische machtspositie. De hoge tarieven worden immers door andermans klanten betaald. De rechtbank van Rotterdam wees op 29 november 2002 de redenering van Opta af en noteerde onder meer dat operatoren zonder dominante marktpositie niet verplicht zijn om kostengeoriënteerd te werken. Dat is een van de argumenten die Telenet altijd heeft aangevoerd.

Of de handelsrechtbank in Mechelen de tariefverhoging van Telenet “redelijk” zal vinden – Belgacom vindt ze onredelijk – is een ander paar mouwen.

B.L. [{ssquf}]

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content