“Targets?Daar geloof ik niet in”
De makelaar Callant Verzekeringen timmert vastberaden aan de weg, ondanks de crisis. Een commissieloonomzet van vijf miljoen euro is in zicht. Binnenkort pakt zaakvoerder Peter Callant uit met de online yachtomnium. Excentriek? “Helemaal niet. Het draait om knowhow, en de voordelen van een niche.”
Eind vorig jaar werd er nog letterlijk getimmerd in de Brugse vestiging van Callant. Er komt een klein restaurant – met thuiskok – voor een professionele ontvangst van zakenrelaties, en een fitnessruimte voor de werknemers. Sport staat namelijk hoog aangeschreven bij Callant. Het logo van de makelaar prijkte bijvoorbeeld op de trui van Cadel Evans in de Tour de France vorig jaar. Callant is niet alleen sponsor van wielerploegen als Silence-Lotto, maar zorgt er bovendien voor dat alle wielrenners van de ProTourploegen een groepsverzekering hebben. “Wij zijn het wielergeweten van Vlaanderen”, klinkt het enigszins hoogdravend. Peter Callant is persoonlijk aanwezig op tal van sportieve evenementen, in binnen- en buitenland.
Logisch dus dat Callant Verzekeringen binnenkort begint met een online yachtverzekering, om ermee te kunnen uitpakken op de Belgian Boat Show in februari. Vanwaar het idee? “Ik ben zelf tien jaar eigenaar geweest van een pleziervaartuig”, vertelt Peter Callant (42). “En tussen mijn werknemers zitten zeilfanaten. Voor ons is het bekend terrein. Bovendien bleek dat polissen bij de concurrentie slechts een beperkte dekking bieden, en niet competitief geprijsd zijn. Op onze internetsite kan de consument binnen de minuut zijn premie berekenen. Als hij intekent, wordt het dossier volautomatisch afgehandeld.”
De achterliggende verzekeraar van de online yachtomnium is het Nederlandse Unigarant, dat ook de formule biedt voor de fietsomnium van Callant. Die werd begin 2007 gelanceerd, en in 2008 werd de grens van 1000 verkochte omniums gehaald. Aanvankelijk kwam het internet er niet aan te pas, wat het verhaal erg arbeidsintensief maakte – met slechts kleine winsten. Callant investeerde daarom een kleine 15.000 euro in de software om een waarachtige e-makelaar te worden. Wordt vervolgd. In eerste instantie met online autoverzekeringen, in samenwerking met verzekeraar Al-lianz, in het voorjaar.
De kracht van een netwerk
In 1991 begon Peter Callant zijn makelaarsgroep uit te bouwen, helemaal van nul. De bakermat van de groep is het kantoor in Knokke-Heist, dat ook een Fintro-bankagentschap en een boekhoudkantoor huisvest. Brugge werd de tweede vestiging, en vorig jaar werd Assex uit Stabroek ingelijfd. De jongste aanwinst is het Atelia-kantoor uit Roeselare, dat Peter Callant beschouwt als een poort naar het zuiden van West-Vlaanderen. De Atelia-kantoren in ons land waren vroeger in handen van de Zwitserse verzekeraar Winterthur, die in 2007 zelf werd overgenomen door AXA. Atelia werd afgestoten in de nasleep van die fusie, en zo kwam het dat de Roeselaarse tak onderdak vond bij Callant.
2008 was dus een belangrijk jaar voor Callant Verzekeringen, en een commissieloonomzet van vijf miljoen euro is in zicht. Het leeuwendeel is afkomstig van bedrijven, eerder dan van particulieren. De makelaar is erg actief in het wielermilieu en de pleziervaartuigen, maar heeft ook een stevige voet aan de grond bij transportbedrijven, havengebonden ondernemingen, en in de scheepvaart. Callant verzekert zowat 90 procent van de Belgische zeevisserijvloot, en maakt er een punt van om drie keer per week aanwezig te zijn op de Zeebrugse visveiling. Ook kleppers als Omega Pharma zijn klant bij de verzekeringsmakelaar. Marc Coucke – eveneens een vertrouwd gezicht in het wielermilieu – is al jarenlang een goede vriend van Peter Callant. De kracht van een netwerk, inderdaad.
Dat hele verhaal is goed voor een plaatsje in de top-15 van de makelaars die in België actief zijn, schat Peter Callant. Concrete doelstellingen heeft hij zich wat dat betreft niet opgelegd. “Ik geloof niet in targets. Niet voor mij, niet voor mijn mensen, niet voor een kantoor. Ik geloof meer in het inspireren van werknemers, in plaats van hen allerhande cijfers door de strot te duwen. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat we nooit met cijfers bezig zijn. Het budget voor 2009 ligt klaar, maar ik hou me vooral bezig met het totale plaatje. Bovendien kunnen er altijd dingen gebeuren die het budget positief beïnvloeden.”
Overnames bijvoorbeeld. Peter Callant is naar eigen zeggen met een aantal zaken bezig, maar niks is concreet genoeg om al namen te kunnen noemen. De financiële crisis maakt hem extra aandachtig. Niet dat Callant zelf in de problemen dreigt te raken – al zal de groei waarschijnlijk minder groot zijn dan in vorige jaren – maar het zou heel goed kunnen, aldus de zaakvoerder, dat andere makelaars het water aan de lippen krijgen. “Als ze zwaar in Fortis-aandelen hebben geïnvesteerd bijvoorbeeld, en als ze ook nog eens actief zijn in een sector die het moeilijk heeft, zoals in de bouw. Kortom, we staan open voor elke opportuniteit, maar we zijn tegelijk zeer selectief. Een overname moet perfect in het plaatje passen, en een duidelijke toegevoegde waarde brengen.”
Eigen achtertuin eerst
Het recept voor succes is volgens Peter Callant een warm contact, zowel met de klanten, de belangrijke leveranciers, als met zijn medewerkers. Creativiteit wordt warm aanbevolen. De prille samenwerking met sociaal secretariaat Groep S – waarmee Callant een gemeenschappelijk cliënteel deelt – opent alweer nieuwe mogelijkheden. Peter Callant is iemand die zichzelf en zijn job voortdurend ter dicussie stelt. Dat vergt inderdaad een bom energie, moet hij toegeven. Waar al die energie dan vandaan komt? “Sociale contacten zijn heel belangrijk, maar ook sport maakt me sterk. Fysiek én mentaal. Eind 2007 heb ik een marathon gelopen, en nu ben ik overgeschakeld naar triatlon. Ik fiets één keer per week, ik ga twee keer een uur lopen – of langer – en ga ook twee keer zwemmen. Echt eigenaardig hoe dat voor een extra drive zorgt!”
Of Callant ook zwaktes heeft? “Wij zijn vandaag niet klaar voor internationale programma’s”, zegt hij. “In die zin kunnen we dus niet concurreren met echt grote makelaars als Aon, Marsh en Vanbreda. Daartegenover staat dat wij wel competitiever zijn in onze niches. Wij zijn dynamischer en flexibeler dan die grote boîtes, waar je vooral logheid ziet. En neen, het is niet meteen onze doelstelling om ook zo’n internationaal netwerk te creëren.” (T)
Door Celine De Coster/Foto Wouter Rawoens
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier