STRUKTON

Belg leidt internationale NS-dochter

Op 11 maart ’97 wordt Jean-Pierre Duhamel, topman van het Belgische bouwbedrijf Strukton De Meyer (zie Trends, 3 oktober ’94), gedelegeerd bestuurder van Strukton Rail Infra International. De internationale activiteiten van de Nederlandse sporenbouwer een 100 %-participatie van de Nederlandse Spoorwegen (NS) zullen voortaan door een Vlaams team vanuit Gent worden gecoördineerd.

Met terugwerkende kracht (begin dit jaar) zet de NS een eerste stap in de privatisering van zijn spoorbouw- en onderhoudsactiviteiten. De interne afdelingen NS Infra Services (onderhoud + storingen) en Electrorail (bovenleidingen + electrotechniek) met een gezamenlijke omzet van ruim 20 miljard frank per jaar worden in drie (ongelijke) delen gesplitst en respectievelijk verkocht aan de voorkeurbedrijven Strukton (50 %), Volker Stevin (30 %) en NBM Amstelland (20 %). Na de nieuwbouw en de vernieuwbouw, die al een tijd geleden via openbare aanbestedingen aan derden werden toegekend, doorbreekt de NS nu volledig zijn monopolie inzake aannemingsactiviteiten. Vanaf 2001 zullen ook andere (buitenlandse) bedrijven kunnen meedingen naar de onderhoudscontracten van de Nederlandse Spoorwegen. Begin volgende eeuw hoopt de NS met bepaalde dochters naar de beurs te kunnen gaan.

Als gevolg van deze overeenkomst verhoogt de geconsolideerde omzet van Strukton in één klap van 15 naar 25 miljard frank en stijgt het totale personeelsbestand naar ruim 3000 medewerkers. Tegelijkertijd richt de Nederlandse sporenbouwer een tussenholding Strukton Rail Infra (SRI) op met drie dochtervennootschappen : SRI Services, SRI Projecten en SRI International. Aan het hoofd van deze laatste maatschappij komt Jean-Pierre Duhamel, die tevens bestuurder wordt in de overkoepelende onderneming SRI.

Deze benoeming heeft de Vlaamse ingenieur vooral te danken aan zijn internationale ervaring bij achtereenvolgens Seghers Engineering, CFE (directeur utiliteitsbouw in het Midden-Oosten en Afrika) en Dredging International, waar hij jarenlang het Verre Oosten en Italië onder zijn hoede had. Na zijn terugkeer naar België in ’89 bij de Antwerpse Bouwwerken (AB) leidt Duhamel sinds drie jaar de Belgische poot van Strukton, dat op 22 augustus ’94 het Gentse bouwbedrijf LL&N De Meyer overnam.

Aansluitend op de Europese richtlijn 91/440, die vanaf juni 1997 een splitsing tussen exploitatie en infrastructuur oplegt en de openstelling van het net voor derden voorziet, schaft de NS zijn monopolie inzake infrastructuur op een geordende wijze af. De nieuwe structuur biedt gunstige perspectieven voor de uitbouw van Strukton De Meyer, aldus Duhamel : “Nu is Strukton economisch gezien te afhankelijk van zijn klant NS, die de helft van het omzetcijfer vertegenwoordigt. Strategisch gezien is de groep verplicht zich meer op de export richten. Als eerste, buitenlandse vestiging wordt België de uitvalsbasis voor de verdere expansie van Strukton. Dankzij de ervaring van De Meyer in burgerlijke bouwkunde gaan wij nu vooral totaaloplossingen voor vervoersknooppunten, zoals de parking in Brussel-Zuid, aanbieden.”

JEAN-PIERRE DUHAMEL (STRUKTON DE MEYER) De Nederlandse Spoorwegen bouwen hun monopolie inzake infrastructuur af. Dat biedt gunstige perspectieven voor de uitbouw van Strukton De Meyer.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content