SPORT EN BUSINESS. NV De Kampioenen

De start van het voetbalseizoen zet het betaalde voetbal en zijn wankele financiële situatie in de kijker. Maar ook amateurploegen hebben hun geldzorgen. Elke FC De Kampioenen is tegelijk een NV De Kampioenen.

Verleden week ging de voetbalkompetitie van start. Of liever : de kompetitie van de Belgische Voetbalbond. Want naast het “betaalde” voetbal, vinden er in Vlaanderen elke zondag honderden liefhebbersmatchen plaats. Meer dan dertigduizend leden van plaatselijke FC De Kampioenen treden aan op eigen veld of op verplaatsing.

Zo ook de Koninklijke Football Club Sint-Michiel in het Kempense Emblem (Ranst). Het voetbalterrein van de “Michellekes” is wereldberoemd in Vlaanderen, want de opnameplaats van de aktiebeelden van het BRTN-programma FC De Kampioenen.

Voorzitter Julien Dhaese, logistiek manager bij een dochter van de Unilever-groep, loopt er nog wat beduusd bij. Een half jaar geleden brandde het klublokaal (kantine, opbergplaats en kleedhokjes) van Sint-Michiel af. De vzw KFC Michiel moet, in afwachting dat de verzekering de schade vergoedt, 3,2 miljoen frank ophoesten om het lokaal op te knappen. De akteurs van FC De Kampioenen speelden ten voordele van de klub een benefietmatch tegen hun VTM-kollega’s van Wittekerke. De thuisploeg won met 11-10 en de 4000 toeschouwers brachten 1 miljoen frank in het laatje. “We konden er de helft van het dak mee betalen, ” telt Dhaese uit.

HUURPRIJS VERVIERVOUDIGD.

Tot voor kort betaalde de vzw een schamele 15.000 frank huur per maand voor de bergplaats, de kantine en het woonhuis van Mariette en Hubert Van de Perre, bestuurslid, materiaalmeester en manusje van alles van de voetbalklub. “Twintig jaar geleden verhuisden we van Antwerpen naar de Kempen, ” zegt Berre Van de Perre. “Onze thuisbasis is de Sint-Michielsparochie op ‘t Zuid, maar de ring veegde ons oude voetbalveld van de kaart. Met man en macht hebben we de nieuwe gebouwen omgebouwd van krotten tot een complex waar we trots op zijn. “

Het televisiesukses van Sint-Michiel schamele opbrengst van een opnamedag : 3000 frank deed echter een belletje rinkelen bij de eigenaar van de gebouwen, die de huurprijs na achttien jaar prompt vervierdvoudigde tot 60.000 frank. Voorlopig komt het gemeentebestuur tussen om de pil te vergulden, maar het bestuur van Sint-Michiel kijkt naarstig uit naar een nieuwe lokatie. “De Konijnenweide aan de Antwerpse ring lijkt ons uitstekend, ” droomt voorzitter Dhaese hardop. “We zijn bereid alle kosten op ons te nemen. We willen terug naar onze roots. “

LIDGELD.

Eigenlijk is Sint Michiel een klein bedrijfje, waarvan de organizatie niet toevallig voor een groot stuk gebeurt door KMO’ers en professionals die hun sporen in het échte ondernemingsleven hebben verdiend.

De kosten van de voetbalklub vooral de verzekering (ongeveer 4000 frank per jaar) en de tussenkomst voor de scheidrechters van het Koninklijke Katolieke Sportverbond (gemiddeld 5000 frank per match) worden betaald met de lidgelden van de spelers (1000 frank rechtstreeks en evenveel via bonnetjes van een loterij). Inkomgelden, vergoedingen voor de spelers en transferkosten zware dobbers voor de professionele klubs zijn voor liefhebbers als Sint-Michiel onbestaande, want verboden door het Verbond.

De vzw (voorzitter : André Vandenbroucke, zaakvoerder van S. Im-V. Ex, groothandel in sanitair materiaal) beheert de gebouwen en de terreinen. Naast de winst van de kantine (ongeveer 300.000 frank op een omzet van 1 miljoen) zijn er okkasionele opbrengsten uit allerhande randaktiviteiten (een toernooi, een mosselsouper…). Drie bevriende KMO’s en een grote voedingsmultinational sponsoren de shirts (25.000 frank per elftal). “Vragen, zagen en wachten tot ze ja zeggen, ” zo omschrijft voorzitter Dhaese het sponsorbeleid. “Rijk worden we niet. Maar we hebben meer plezier en minder financiële kopzorgen dan professionele klubs. “

HBR

JULIEN DHAESE (KFC SINT-MICHIEL) Ook de niet-professionele voetbalklub is een kleine onderneming.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content